Au facut pe romaneste stirile BBC si vedetele de televiziune. Au adus de peste granita blockbustere si seriale ca „Seinfeld" sau „Familia Bundy’’. De citiva ani insa, PRO TV le-a inlocuit cu „Vacanta Mare’’ si „La Bloc’’.

La 11 ani de existenta pe micile ecrane autohtone, PRO TV a cheltuit zece milioane de euro pentru o alta premiera, de data asta in toata Europa de Est: lansarea primelor servicii de televiziune de inalta definitie (High Definition - HD). HD inseamna, pe scurt, o vizionare la fel de buna ca intr-un sistem home cinema, impactul fiind „comparabil cu cel al trecerii de la televiziunea alb negru la cea color", potrivit lui George Iliescu, director general adjunct pentru operatii tehnice PRO TV. Postul din Pache Protopopescu a comandat deja in format HD toate filmele din grila sa de programe, in Europa de Vest primele experimente fiind lansate in Marea Britanie si in Franta, in luna mai a acestui an.

Singura acasa

„Anul trecut, cind am implinit 10 ani, am hotarit sa punem punct si sa o luam de la capat. PRO TV din 1995 era un tinar ambitios, rebel. Acum e si mai tinar, dar mai cerebral, si, de ce nu..., mult mai curajos. In acest moment, PRO TV este cel mai puternic brand de pe piata media din Romania. Acest verdict nu il dam noi, ci telespectatorii in fiecare zi", se mindreste Anca Budinschi, directorul executiv PRO TV. „Buna seara, Romania, buna seara, Bucuresti" debuta Andreea Esca in primul jurnal al postului din Pache Protopopescu. La 11 ani diferenta, tot tunsura si dictia prezentatoarei au ramas parte din brandul PRO. Au plecat, intre timp, vedete ca Teo, Mindruta, Andrei Gheorghe, dar si oameni care faceau legea in spatele sticlei, ca Sorin Enache, directorul executiv al postului, sau Sergiu Toader, intemeietorul Stirilor PRO TV. „PRO TV este scoala pe care n-ai facut-o. Stiai ca asa se fac lucrurile, astfel incit nu mai trebuia sa pierzi vremea incercind sa inveti, sa afli sau sa gresesti", povestea Andrei Gheorghe intr-un articol din „Cotidianul".

Pleaca unii, vin altii

Plecarea vedetelor crescute „in house" este una dintre marile schimbari ale trustului. PRO-ul a gasit solutia importind nume din alte domenii, cum ar fi muzica si filmul, si implicindu-le in experimentele postului. „Pregatim si mai multe productii proprii, „«crestem» si mai multe vedete", promite Anca Budinschi. Iar audientele au demonstrat ca schimbul a fost profitabil, in ceea ce priveste publicul urban, cu virste cuprinse intre 18 si 49 de ani. Luna aceasta, „Dansez pentru tine" si „Vacanta Mare" au continuat sa fie lider de audienta, cu 13, respectiv 8 puncte de audienta, stirile au ramas si ele in top, fara sa coboare sub 9 puncte de rating, la fel ca si filmele, indiferent ca a fost vorba despre „Stapinul inelelor", „Nasul stresat" sau „Planeta maimutelor".

Standarde populiste

„Daca la inceput PRO TV incerca sa construiasca viitorul, incepind cu ’99, datorita presiunii de audienta venita din partea programelor «populiste», postul a inceput sa coboare standardele prin programe cu manelisti sau bingo", explica si Sorin Enache, director executiv al postului pina in 2003 si actualmente director general la Realitatea TV. „Bune sint toate acele momente in care noi ne reinventam, iar reactia publicului ne confirma ca am facut-o cu succes, cind reusim sa mobilizam o tara intreaga. Cind, de exemplu, ratingul finalei unui show gen „Dansez pentru tine" se apropie de scorul de audienta a unui meci Steaua-Real Madrid, iti dai seama ca ai reusit", da replica insa actualul director executiv.

Omniprezenti

„Mi-am alcatuit o echipa a carei sarcina era sa se bata cu PRO TV", isi aminteste si principalul rival al postului, Sorin Oancea, vicepresedinte Antena 1. „Ne bateam pe ore, pe zile, pe tronsoane, pe saptamini. Era cu nasul pe sus. Model american, mai simandicos, cu mai mult make up...", povesteste Oancea.

„De la ultimul jingle sonor sau grafic pina la stilul aparte al stirilor, de la felul de a transmite un meci pina la construirea imaginii unei vedete, tot acest arsenal a dus la o diferentiere de continut si stilistica fata de concurenta", explica si Anca Budinschi, adaugind: „Dupa 11 ani de PRO TV, putem spune fara exagerare ca romanul are de-a face mai degraba cu o «pro culture» decit cu o «pop culture». Indiferent ca e admirat sau injurat, PRO TV este omniprezent in limbajul cotidian".