Documentul al carui continut il dezvaluim mai jos dinamiteaza "dosariada" CNSAS, institutie careia SRI i-a livrat doar o parte din ceea ce a insemnat, cu adevarat, dosarele intocmite de Securitatea comunista. Se va observa, pentru prima data dupa decembrie 1989, ca notele informative si angajamentul scris al informatorului Securitatii constituie doar o particica din ceea ce a insemnat "dosar" in activitatea si arhivele odioasei institutii, in munca laborioasa a ofiterilor DSS de construire a retelelor informative.
Dupa patru luni de dosariada, cu mici exceptii, nimeni nu vorbeste decat de "informator", de "angajament scris" si despre un anume fel de "dosar de retea informativa". Vom vedea ca "dosarele Securitatii" cuprind documente si personaje ale retelei informative (acte, inscrisuri, opisuri, mape-anexa, tabele, evidente, note-raport etc.) despre care societatea civila, opinia publica, nu a aflat nimic de la CNSAS, fiindca Securitatea, intre decembrie 1989 si ianuarie 1990, a castrat arhivele. Iar SRI si MApN, dupa februarie 1990 si pana in 2006, au lasat in dosare doar anumite file.
Manualul securistului
Cine si cati au fost, pe langa odiosii ofiteri si informatori platiti pentru a turna, persoanele care au slujit Securitatea, ca politie politica, in calitatile lor secrete, conspirate, de "persoane de sprijin", "rezidenti", "gazde case de intalniri", "gazde case de lucru"? Aceste personaje au format, oarecum, secreta armata de securisti a "retelei informative", consemnati ca atare in dosare, despre care nu se sufla o vorba astazi.
Statisticile Securitatii indica aproape sase milioane de oameni aflati in slujba sa, sub diverse forme de colaborare. Acestia au servit "retelele informative" (ca informatori, persoane de sprijin, rezidenti, gazde case de intalniri si de lucru, ofiteri de recrutare, coordonare si supraveghere, subofiteri servicii tehnice etc). Daca s-ar dezvalui intregul sistem diabolic, s-ar devoala o realitate inspaimantatoare: aproape o patrime din populatia RSR a urmarit informativ celelalte trei patrimi. Aceste coordonate statistice au corespondent in realitatea comunista a epocii Ceausescu, daca le raportam la documentul intitulat "Instructiuni privind activitatea de creare si folosire a retelei informative a aparatului de Securitate" (vezi facsimil). A fost elaborat dupa aparitia Decretului nr.121/1978, al carui art.5/1 stabilea "atributiile Departamentului Securitatii Statului" sub forma unui veritabil manual de lucru, destinat ofiterilor de Securitate.
Decretul nr.121/1978
Ca Securitatea, ca institutie, a facut politie politica, aparand "valorile", o dovedeste introducerea la acest manual al ofiterului securist, la pagina 4, a urmatorului pasaj: "Organele de securitate si-au sporit permanent contributia specifica la apararea oranduirii socialiste". Mai mult, la pagina 5 a aceluiasi document de uz intern, stampilat "Strict secret", sunt consemnate misiunile secrete ale Securiatii, menite nu numai a realiza operatiuni de politie politica, ci si de a executa ordinele dictatorului Ceausescu. Acolo se precizeaza ca "munca desfasurata cu reteaua informativa" este necesara "pentru asigurarea infaptuirii neabatute a sarcinilor ce revin aparatului de securitate din hotararile Partidului Comunist Roman si legile tarii, din ordinele, orientarile si indicatiile Comandantului Suprem al Fortelor Armate ale RSR".
"Ordinele DSS"
"Capitolul I. Art.1. Reteaua informativa a aparatului de securitate constituie mijlocul de baza al activitatii informativ-operative (...). Art.3. Intreaga activitate de creare si folosire a retelei informative se bazeaza pe respectarea stricta a legilor tarii, a principiilor si normelor muncii de securitate, statuate in ordinele si instructiunile interne ale Departamentului Securitatii Statului. (...) Activitatea cu reteaua se desfasoara deplin conspirat". La art.3 se observa ca asa-zisele "legi ale tarii" (RSR) sunt la fel de importante ca si "principiile si normele din ordinele si instructiunile interne ale DSS". In consecinta, cine invoca acum (ca informator dovedit sau inca nedovedit de CNSAS) ca obligativitatea respectarii legilor tarii l-a impins in bratele Securitatii nu spune adevarul. Ordinele DSS, ca politie politica, erau asumate si executate in cunostinta de cauza.
Persoane de sprijin
"Capitolul II. Structura retelei informative. Art.4. Reteaua informativa se compune din informatori, persoane de sprijin, rezidenti si gazde case de intalniri.
Art.4. Informatorul este persoana cu posibilitati de informare si calitati personale adecvate, care, sub indrumarea nemijlocita a ofiterului de securitate, cauta in mod activ si culege sistematic informatii despre persoane si fapte care fac obiectul urmaririi informative (...). Art.6. Persoana de sprijin este persoana care, pe baza instructajului general facut de cadrele de securitate, conform planului de cautare a informatiilor, realizeaza sarcini de supraveghere informativa ori pe linie de filaj, investigatii, tehnica operativa, transmisiuni si in alte domenii ale muncii de securitate. Persoanele de sprijin se folosesc cu precadere pentru obtinerea informatiilor de prima sesizare despre orice fapte, situatii sau imprejurari (...) Persoanele de sprijin se recruteaza (...) si pentru acoperirea informativa a diferitelor colectivitati, cum ar fi santiere, institutii de invatamant, unitati militare si alte medii". Un astfel de document cu persoane de sprijin a fost descoperit de revolutionarii ieseni, in decembrie 1989, in cabinetul prim-secretarului pe judet, Maria Ghitulica. Numele actualului parlamentar PSD Anghel Stanciu (foto) (cadru didactic la Politehnica) apare ca "persoana de sprijin" alaturi de multi secretari BOB-PCR din intreprinderile judetului Iasi, alaturi de scriitori, ingineri, maistri, actori, contabili IAS si CAP etc.
"Tabele, opis, evidente"
"Capitolul VII. Evidenta retelei informative. Art.37. Informatorilor, persoanelor de sprijin si rezidentilor li se intocmesc dosare personale si mape-anexa.
Gazdele caselor de intalniri li se intocmesc dosare personale, iar pentru casele de lucru se intocmesc dosare de casa. Persoanelor de sprijin din randul elevilor, studentilor si militarilor in termen nu li se intocmesc dosare personale, ci fise-tip, conform anexei nr.2, care se pastreaza impreuna cu angajamentul si informatiile furnizate, ca anexa la dosarul de obiectiv sau de problema. Art.38. Dosarele personale contin: "Opisul materialelor aflate la dosar (anexa nr.3); tabel cu cadrele care au cunostinta de faptul ca persoana este in reteaua informativa de securitate (anexa nr,4); tabel cu relatiile de interes operativ ale persoanei din retea (anexa nr.5); tabel cu evidenta recompenselor (anexa nr.6); rapoartele cu propunerile de recrutare; angajamentul de colaborare; nota privind modalitatile de realizare a legaturii si casele de intalniri sau de lucru in care a fost introdusa persoana din retea; notele-raport privind analizele persoanei din retea si aprecierea activitatii acesteia. Dosarul rezidentului va mai contine tabelul cu persoanele de sprijin date in legatura si locurile de realizare a intalnirilor cu acestea. Dosarele caselor de lucru si dosarele personale ale gazdelor caselor de intalniri mai cuprind: schita spatiului folosit si amplasarea acestuia, legendele de folosire (acoperire), tabelul cu cadrele si persoanele din retea introduse in case (anexa nr.7), precum si rezultatul verificarilor periodice. Art.39. Mapa-anexa cuprinde: informatiile furnizate in original si rapoartele informative; evidenta intalnirilor realizate, a informatiilor furnizate si modul de exploatare (anexa nr.8)".
Intalnirile lunare
"Capitolul V.Art.27. Legatura cu reteaua informativa se realizeaza cu continuitate, in mod operativ si in conditii de deplina conspirativitate. Legatura poate fi personala sau impersonala.
Legatura personala este directa atunci cand se realizeaza nemijlocit de lucratorul de securitate si indirecta atunci cand este intermediata de rezident. Contactarea persoanelor din retea se realizeaza, de regula, prin intalniri prestabilite in raport cu necesitatile, dar nu mai putin de o intalnire lunar cu informatorii. (...) Art.28. Intalnirile cu persoanele din reteaua informativa se efectueaza in case de intalniri sau case de lucru. (...) Art. 30. Ofiterii de securitate sunt obligati ca cel putin o data la sase luni sa realizeze contacte directe cu persoanele de sprijin, date in legatura rezidentilor". In manualul de lucru al securistului se arata ca acesta avea obligatia de a se intalni macar o data pe luna cu informatorul si macar o data la sase luni cu persoanele de sprijin din reteaua informativa. Unde sunt notele informative sau rapoartele cu informatii verbale, cel putin lunare, ale celor care astazi spun ca dosarul lor de la CNSAS nu contine decat cateva file nevinovate?
"Rezidenti", case de lucru
"Art.7. Rezidentul este persoana care, sub indrumarea si cu sprijinul ofiterului de securitate, tine legatura cu maximum 10 persoane de sprijin, asigurand, in conditii de conspirativitate, primirea cu operativitate a informatiilor si predarea lor ofiterului. (...) Art.8. Gazda casei de intalniri este persoana care accepta sa puna la dispozitie, in mod secret, o incapere din locuinta sa ori de la locul de munca pentru realizarea de intalniri cu informatori, cu unele persoane de sprijin ori cu rezidenti, precum si pentru rezolvarea altor sarcini de securitate. (...) Art.9. Pentru legatura cu reteaua informativa ori pentru rezolvarea altor sarcini informativ-operative se pot folosi case de lucru, destinate in exclusivitate acestor scopuri. Casele de lucru se creeaza si se folosesc sub legende si acoperiri corespunzatoare". Deconspirarea unui rezident ar insemna si dezvaluirea a zece persoane de sprijin. Iar deconspirarea unei gazde de intalniri, care si-a pus la dispozitie casa ar insemna aflarea a zeci sau sute de nume de informatori, persoane de sprijin si rezidenti. Ramane de aflat ce inseamna, la art.8, "precum si pentru rezolvarea altor sarcini de securitate".
Doua tipuri
de angajament
"Capitolul III. Art.18. Persoanelor recrutate li se ia, de regula, un angajament scris, in care se materializeaza sarcinile si obligatiile de colaborare. Persoanelor carora din motive obiective rezulta ca nu este indicat sa li se ia angajamentul cu continutul mentionat, li se ia numai un angajament scris pentru pastrarea secretului colaborarii". Existenta a doua tipuri de angajamente scrise indica dimensiunile colaborationismului securistic, dimensiunile reale ale arhivelor DSS. Ne amintim de parlamentarul UDMR Sogor Csaba (foto), care a recunoscut ca are dosar de retea, dar n-a facut politie politica, sau ierarhul BOR, Macedonie (cu nume conspirativ "Mache") care au declarat recent ca au semnat doar un angajament cu declaratii de pastrare a secretului legaturii cu Securitatea.
Informatii
luate verbal
"Capitolul IV. Educarea si instruirea retelei informative". Art.25. Informatiile culese de reteaua informativa se preiau, de regula, in scris, sub forma de note informative. Informatiile preluate verbal se consemneaza de ofiteri in rapoarte informative (...)". Se observa ca absenta din dosarul CNSAS a notelor informative scrise nu inseamna automat ca persoana in cauza, suspectata de colaborationism cu Securitatea, ar fi curata. Informatiile oferite si preluate verbal de ofiterul de securitate de la informator, persoana de sprijin, rezident etc. constituie proba a colaborationismului, dar depistabila numai in rapoartele informative ale ofiterilor. Ce s-a intamplat cu arhiva acestor rapoarte cu informatii verbale?