Vrei sa circuli pe strazile din Bucuresti, platesti o taxa de drum, este concluzia unui studiu de cateva zeci de mii de euro efectuat de specialistii Economist Intelligence Unit (EIU) pe parcursul a catorva luni. Studiul a fost prezentat, ieri, in
Vrei sa circuli pe strazile din Bucuresti, platesti o taxa de drum, este concluzia unui studiu de cateva zeci de mii de euro efectuat de specialistii Economist Intelligence Unit (EIU) pe parcursul a catorva luni. Studiul a fost prezentat, ieri, in cadrul forumului "Integrarea solutiilor pentru descongestionarea traficului in infrastructura urbana. Exemple europene de buna practica".
"Exista o serie de motive pentru care taxarea drumurilor ar fi <<glontul de argint>> de care autoritatile au nevoie pentru a invinge congestionarea traficului. Taxarea camioanelor este deja functionala, iar taxarea utilizatorilor de drumuri este, prin definitie, un exercitiu generator de venituri, ceea ce face din aceasta o buna optiune pentru autoritatile care cauta fonduri pentru imbunatatirea infrastructurii sau a transportului public", se arata in raport.
Masura introducerii unei taxe de acces in centrul orasului a fost anuntata de Gheorghe Udriste, seful Directiei Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei, ca fiind "in lucru", la inceputul acestui an. "Taxa - denumita buvinieta dupa modelul AND, rovinieta - nu este o noutate. Ea functioneaza cu succes si in alte capitale si este o masura de descongestionare a traficului, pe de o parte, iar pe de alta parte de reducere a nivelului de poluare. Cine vrea sa circule pe Magheru, plateste", declara, pe atunci, Udriste. Imediat ce declaratia sa a aparut in presa, a dat inapoi, iar primarul general Adriean Videanu a organizat o conferinta de presa in care Udriste si-a retras spusele, dand vina pe jurnalisti ca nu au inteles bine.
Ieri insa, directorul Udriste s-a aratat incantat de cercetarea realizata de specialistii EIU, identificand si orase-exemplu "pe care Capitala le-ar putea copia". "Municipalitatea a avut o reactie pozitiva fata de raportul privind descongestionarea traficului. Au fost prezentate exemple interesante care, continuate cu alte proiecte, pot duce la imbunatatirea traficului in Bucuresti. (...) Eu cred ca experienta suedeza ar fi benefica pentru oras", a afirmat Gheorghe Udriste, intr-o conferinta de presa care a urmat prezentarii raportului.
Solutia Stockholm
Solutia suedeza a fost descrisa pe scurt de Matthew Shinkman, reprezentant EIU. "Stockholm este un oras cu doua milioane de locuitori. Odata introdusa taxa, s-a redus cu 22% traficul in inelul principal de circulatie. S-a imbunatatit, astfel, viteza de deplasare in centrul orasului", a spus reprezentantul EIU. Taxa la care se face referire a fost introdusa la inceputul anului 2006. Pentru a traversa prin pasaje, locuitorii capitalei suedeze platesc o taxa cuprinsa intre 1,5 si 3 euro pe zi (in functie de momentul zilei). Inainte de introducerea taxei, autoritatile din Stockholm au innoit parcul regiei de transport, au amenajat parcari si locuri speciale de parcare a masinilor pentru cei care faceau naveta.
Sub 10 km/h in centru
In Bucuresti, potrivit studiului EIU, viteza de deplasare in centru a scazut la sub 10 km/ora, fata de 15 km/ora in perioada 2000 - 2004. Cauzele blocajelor pe arterele principale ar fi cresterea numarului de automobile pe strazile orasului (de la 200.000 in anii '90, la peste un milion, in 2006), dar si mutarea activitatilor economice in centrul orasului. "Aceste cauze, cumulate cu lipsa parcarilor si a unui drum extern ocolitor duc la blocarea circulatiei in centru", concluzioneaza raportul.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.