Oficialii cred ca producatorii mici de tigarete vor iesi de pe piata, din cauza cresterii accizei.

Probabil ca anul viitor Societatea Nationala Tutunul Romanesc (SNTR) nu va mai exista pe piata, pentru ca nu va mai face fata nivelului accizelor, a declarat ieri Victoria Tomi, consilier in Ministerul Finantelor, la Seminarul National de Fiscalitate, organizat la Sinaia de editura de profil Rentrop&Straton.

„Din cauza accizei mi-nime pe tigari, care a fost ancorata la nivelul platit pentru cea mai vinduta categorie de tigari, producatorii mici au inceput sa dispara. Inclusiv SNTR si-a redus extrem de mult activitatea. De fapt, probabil ca anul viitor SNTR nu va mai exista in piata. De ceilalti producatori mai mici nici nu mai vorbesc", a declarat Tomi.

Cei mari fac legea

Oficialul Finantelor a explicat ca firmele mai mici nu vor mai avea putere sa se bata cu cei trei giganti, Philip Morris, British American Tobacco si JTI. „Sint trei mari producatori cu care nimeni nu se mai poate pune. Ei au facut regula in piata", a subliniat oficialul ministerului.

Practic, companiile mici au fost eliminate de nivelul foarte ridicat al accizelor, tolerat de companiile mari tocmai pentru a beneficia de o „curatare" a pietei.

Surpriza de proportii

Victoria Tomi a explicat ca ultimul soc a fost taxa pe viciu, care a urcat acciza la 54 de euro pe mia de tigarete. Dar cel mai mult atirna in acciza chiar marcile de tigari pe care le fumeaza cel mai des romanii, pentru ca acciza minima pe orice pachet de tigari trebuie sa fie egala cu acciza platita pe un pachet din cea mai vinduta categorie. Iar in acest caz avem de-a face cu o surpriza de proportii. „Daca acum nu multi ani cea mai fumata tigara era Carpati, lucrurile au luat o intorsatura care ne-a surprins si pe noi, si pe producatori. Potrivit datelor noastre, cele mai vindute tigari sint Kent si Marlboro", a punctat Tomi. Oficialul Finantelor a mai precizat ca acciza va trebui sa ajunga in 2010 la 64 de euro pe mia de tigarete.