Excluderea celor doi profesori maghiari din UBB pentru ca au vrut placute alternative pe cladirea multiculturalei institutii si au vorbit de rau tara si UE invita in banca acuzatilor si o mare parte a societatii romanesti.

Grozavia de luni a Senatului Universitatii Babes-Bolyai, de a-i exclude din corpul didactic pe vicepresedintii Comitetului de Initiativa Bolyai (CIB), Péter Hantz si Lehel Kovács, lectori ai facultatilor de Matematica si Fizica din UBB, e de un absurd ultim. Cu ea retraim gustul idiotismului pe care ni-l lasau gafele politice in abordarea relatiei cu maghiarii de la inceputul anilor ’90. Numai ca oamenii condusi de Ion Iliescu aveau, sa spunem, circumstante atenuante: caderea idolilor era prea proaspata in memoria lor.

Decizia luata la Cluj e cu atit mai revoltatoare cu cit ea a fost luata intr-un spatiu pe care-l stim de elita, al spiritului liber si al mintilor mai sprintare si mai destupate. Ei bine, pentru majoritatea Senatului UBB, condus de rectorul Nicolae Bocsan, toate acestea par a fi niste mofturi. Sa dai afara dintr-o universitate doi tineri profesori pentru ca si-au exprimat opinia liber e un abuz ieftin si o pilda de rigiditate. Vorbim totusi despre institutia care isi aroga statutul de cea mai multiculturala universitate din Romania. Cit de multiculturala e, ne-o arata atit frustrarea tinerilor de la CIB (similara celei a romanilor transilvaneni din secolul al XIX-lea), cit si discretionara decizie a echipei Bocsan.

Lucrurile despre care scriu se petrec totusi in capitala unei regiuni care promova toleranta religioasa intr-o epoca in care Occidentul branduia cruciadele; intr-un oras in care numai orbii nu observa traditia urbana lasata de maghiari; intr-o institutie care, la vremea respectiva, a fost construita in mare parte din banii maghiarilor ardeleni. Dincolo de aceste argumente, sintem in 2006, adica la un inceput in care am astepta mai multa flexibilitate din partea unor lideri universitari.

Comunicatul de presa al institutiei e si el graitor: "Decizia a fost luata avind in vedere raspindirea in mod continuu de minciuni despre institutie si despre tara, initierea si continuarea incitarilor la ostilitate interetnica impotriva valorilor Uniunii Europene, proferarea de calificative injurioase la adresa profesorilor Universitatii Babes-Bolyai («nationalisti incurabili») si a reprezentantilor Uniunii Europene («conceptie ingusta»)". Si inaintarea Romaniei spre comunism, as putea completa fara sa perturb prea mult stilul orwellian al textului.

Limbajul, o stim, spune multe despre utilizator. Cel birocratic insa o face inzecit. Invocarea tarii si a valorilor Uniunii Europene ca un soi de "intinare a idealurilor comuniste" poate fi utila in multe polemici, nu insa si in cazul unui conflict de munca, cum e cel de la UBB. Cu atit mai putin la decizii care n-au nimic cu valorile invocate. Principiul de functionare al multiculturalismului (pina una, alta, un termen american nu foarte potrivit pentru o comunitate transilvaneana formata din minoritati istorice si nu din migranti, cum e cea din Statele Unite) presupune ca majoritatea, cea care detine resursele puterii, are intelepciunea de a oferi drepturi egale minoritatii. Or, lipsa inscriptiilor bilingve la UBB e mai curind semnul ca aceste drepturi nu sint inca garantate. Problema placutelor e insa una minora fata de cele legate de curricula, limba de predare s.a.

Ciudata realitate! Faptul ca Funar Gheorghe a pus la iesirile din Cluj placute babiloniene, scrise si in chineza numai in maghiara nu, ca a vopsit tricolor bancile si pubelele nu a fost perceput ca o injurie la adresa onoarei romanesti. Ne facem ca ploua, ca astfel de gesturi nu ne deranjeaza, ca nu improasca demnitatea nationala pentru simplul fapt ca e comis de un insider, de un roman. Dar cind niste tinerii cu initiativa, ca Hantz si Kovács, outsideri, isi apara cu caposenie drepturile punind placute cu "Fumatul oprit!" in limba maghiara, apar reactii de factura stalinista ca aceea de alaltaieri de la UBB. Ce si-au spus vajnicii yesmeni din anturajul rectorului Bocsan? Bai, sintem majoritari, sintem aici din vremea lui Traian, ce-am ajuns sa ne impiedicam de niste cioturi?