Emil Moise, initiatorul acestei actiuni, sustine ca simbolurile religioase din institutiile de invatamant ii discrimineaza pe copii de alte confesiuni sau pe cei atei, dar si ca "expliciteaza o pozitie de inferioritate a femeii". Uluitoarea solicitare adresata, in urma cu cateva zile, de profesorul de filosofie Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), care este sustinuta de peste 20 de organizatii si persoane publice, poate crea un precedent periculos, cred reprezentanti ai Bisericii, ai Ministerului Culturii, dar si cei ai Ministerului Invatamantului.
Moise: "Simbolurile discrimineaza copiii"
Profesorul Emil Moise a demarat aceasta initiativa inca de la inceputul acestui an. El a cerut, in prima faza, Inspectoratului Scolar Judetean Buzau eliminarea simbolurilor religioase de pe peretii scolilor din tot judetul. In cererea sa, inregistrata cu nr. 590/3.02.2006, profesorul a solicitat "a se dispune inlaturarea simbolurilor religioase de pe peretii publici ai cancelariilor, holurilor si salilor de clasa". Printre argumentele, considerate de multi profesori sau preoti de-a dreptul socante, se numara: "Prezenta simbolurilor religioase pe peretii institutiilor publice de invatamant, in afara salilor in care se desfasoara orele cu caracter facultativ de religie, reprezinta o discriminare fata de copii agnostici sau de alta confesiune decat cea de care apartin respectivele simboluri, ceea ce creeaza un mediu ostil si degradant, care este in dezacord cu respectarea demnitatii copiilor". Mai mult, Moise considera ca prezenta acestor simboluri "reprezinta un abuz fata de copii", iar refuzul indepartarii acestor simboluri este, in opinia lui, "o neglijare a drepturilor copilului".
Icoanele comparate cu tablourile lui Ceausescu
Reactia de moment a Inspectoratului Scolar Judetean Buzau a fost sa nu dea curs acestei solicitari. Insa, Emil Moise care, culmea, sustine ca este crestin-ortodox, apeleaza la instanta si da in judecata Inspectoratul. Gestul sau i-a uimit pe profesori, preoti si parinti deopotriva care s-au scandalizat si s-au impotrivit verbal initiativei profesorului. Deloc impresionat de atitudinea generala indreptata impotriva deciziei si atitudinii sale, Moise declara atunci pentru Altermedia: "Consider ca prin prezenta acestor simboluri se inoculeaza copiilor anumite valori care le incalca libertatea de constiinta si se doreste inducerea unei stari de dependenta, exact asa cum era pe vremuri cu tablourile lui Ceausescu". Indarjirea cu care si-a sustinut initiativa nu i-a impresionat, insa, pe judecatori care au dat castig de cauza Inspectoratului Scolar. La randul lui, profesorul de filosofie a facut recurs. Astfel, s-a ajuns la cea mai inalta instanta competenta, Curtea de Apel Ploiesti. Si aceasta instanta a dat o sentinta definitiva si irevocabila in favoarea Inspectoratului buzoian. De altfel, in motivarea deciziei, Curtea de Apel Ploiesti a specificat si faptul ca "la Liceul de Arta <<Margareta Sterian>>, exista icoane in stil bizantin ce reprezinta lucrari de diploma ale elevilor (...) iar reclamantul nu a dovedit ca ii este vatamat vreun drept recunoscut de lege, din moment ce chiar fiica sa frecventeaza orele de religie, la care are media maxima, iar art. 29 al 2 din Constitutie, garantand libertatea constiintei care trebuie sa se manifeste in spirit de toleranta si respect reciproc".
Raspunsul CNCD - saptamana viitoare
Pus in fata acestui refuz, in incapatanarea sa, Emil Moise a facut apel la Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii(CNCD). Curios este ca in sprijinul sau au venit si unele organizatii civice sau personalitati cum sunt Pro-Democratia (prin Cristian Parvulescu), ACCEPT (Romanita Iordache), Asociatia Jurnalistilor Independenti din Romania (Doina Jelea), Centrul de Studii Internationale (Gabriel Andreescu), Centrul pentru Jurnalism Independent (Ioana Avadani), Militia Spirituala (Mihai Burcea), Renate Weber, Mircea Toma, Agentia de Monitorizare a Presei (Razvan Martin) etc. care au semnat o scrisoare deschisa in favoarea lui Emil Moise. Acesta a fost audiat pe 14 noiembrie de membrii CNCD. "Am luat act de motivele si argumentele aduse de domnul Moise si urmeaza sa ne pronuntam saptamana viitoare. Este greu de analizat o astfel de cerere pentru ca nu exista cadrul legal care sa interzica sau nu simbolurile religioase", a declarat pentru ZIUA presedintele CNCD, Csaba Asztalos.
In functie de decizia acestei institutii se va crea sau nu un culoar pentru cei care vor sa se planga pentru fel si fel de situatii mai mult sau mai putin serioase, iar o decizie favorabila lui Emil Moise ar crea un perecedent periculos, asa cum sunt de parere preoti, oameni de cultura si dascali deopotriva. Cert este ca profesorul buzoian a anuntat ca nu se lasa, indiferent de decizia CNCD si va ajunge la Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg.
"Nu Biserica pune icoane, oamenii o fac"
Purtatorul de cuv=nt al Patriarhiei Rom=ne, preotul Constantin Stoica (foto), a reactionat, la r=ndul sau, la initiativa lui Emil Moise. Acesta a declarat pentru ZIUA: "Exista lege care sa interzica aplicarea unor simboluri religioase? Articolele 29 si 30 din Constitutie spun clar ca statul asigura si respecta libertatea religioasa. Acele icoane sau cruci sunt aduse, de cele mai multe ori, de parinti si copii. Credeti ca Biserica merge sa puna icoane, oamenii o fac. Nici in Europa nu se interzice asa ceva. E ca si cum as protesta impotriva unei persoane care are cercel in ureche. |n acest caz trebuie toleranta si intelegere pentru cei care au o anumita optiune. |n Tulcea, de exemplu, exista, intr-o scoala musulmana, afisata semiluna si nimeni nu le-a interzis acest lucru. Asa cum majoritatea este obligata sa respecte minoritatile, asa si minoritatile trebuie sa respecte majoritatea". (P.C.)
Revenirea la traditie
|ntr-un comunicat adresat Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, secretarul de Stat pentru Culte, Adrian Lemeni, precizeaza urmatoarele: "asezarea icoanelor si a crucifixelor in scoli, precum si in alte institutii ale statului, a constituit at=t un omagiu pentru jertfa revolutionarilor, c=t si o modalitate de manifestare a libertatii si a revenirii la o indelungata traditie. Gest spontan, fara a fi determinat de reglementari normative, a fost menit a inlocui insemnele comunismului din scoli, asez=nd in locul ramas astfel liber niste insemne fara conotatii politice si care sa exprime cel mai evident ruptura fata de trecut". De asemenea, acesta mai adauga ca disputa privind prezenta simbolurilor religioase in scolile publice nu constituie o noutate pentru spatiul european. |n Italia, Germania sau Elvetia, au fost date c=teva decizii ale instantelor in aceasta privinta, insa solutiile ce s-au pronuntat nu au impus mutarea simbolurilor religioase din aceste spatii publice. (O.R.)
MEC: Legea actuala nu interzice icoanele
Potrivit reprezentantilor Ministerului Educatiei si Cercetarii, in cadrul legislatiei din domeniul invatam=ntului, nu exista nici un document elaborat care sa impuna prezenta icoanelor sau a altor insemne religioase in salile de curs din scoli. Pe de alta parte, la nivel national, actuala legislatie in vigoare nu face nici o referire cu privire la absenta sau prezenta icoanelor sau a altor insemne religioase, in spatii, locuri publice sau incinte de utilitate publica, in general, si in salile de curs, in particular. De mentionat este faptul ca icoanele sau crucifixele nu se regasesc in toate salile de curs, decizia prezentei acestora fiind luata de profesori, elevi si parinti care apartin diverselor religii sau culte din Rom=nia si nu prin impunerea vreunei hotar=ri de ordin administrativ. Totodata, acestia adauga ca, in cazul in care o asemenea legislatie va fi adoptata si va intra in vigoare, Ministerul Educatiei si Cercetarii isi va asuma toate atributiile legate de respectarea si aplicarea noilor prevederi legale. (O.R.)