Orice discutie serioasa despre continutul programelor de televiziune sau despre subiectele predilecte ale presei ajunge intr-un punct de controversa, unde apare acuzatia de tabloidizare, de exces in divertisment, de senzationalism. Ce vezi la televizor seara de seara? Vezi scandaluri politice iesite dupa reteta "din tantar armasar", divertisment lacrimogen, false stiri exhiband detalii picante din intimitatea unor vedete de o zi. La acestea se adauga absolut in fiecare seara observatiile pasionale ale unor prezentatori care avertizeaza telespectatorul asupra "ghinionului" sau "nenorocirii" sau "norocului" de a avea a doua zi soare, ploaie sau nori, n-are importanta in ce ordine. Cat despre restul presei, pozele supradimensionate cu dame dezbracate, titlurile de scandal, ipotezele orweliene lansate in comentarii sau privirea pe gaura cheii sunt prezente de necontestat. Exista o explicatie, exista o acoperire pentru toate acestea, spun jurnalistii, in frunte cu sefii editoriali care decid ce intra si ce nu: asta vrea publicul! Iar argumentul doborator e gata pregatit: audienta! Au emisiunile lacrimogene, de la telenovele pana la emisiunile unde se cere iertare sau se rezolva litigii de familie in direct, audienta cea mai ridicata? Au! Detin Stirile PRO TV, cele mai tabloidizate, suprematia audimatului? Detin, si inca de ani buni! Fac rating personaje bune de dus la alfabetizare sau la psihiatru, invitate la televiziuni care altfel nici nu conteaza la numaratoare? Uneori, da! Cine analizeaza ratingul sau tirajele si cu ce competente? Cu ce metode suplimentare se ajunge la concluzia salvatoare pentru jurnalismul prost ca Publicul, luat ca un intreg, este dornic de circ si nu de produse spirituale mai elevate? Ce se ofera ca alternativa incriminatului Public? Intr-o discutie pe FreeEx, reteua jurnalistilor preocupati de libertatea de exprimare, dar si de calitatea acestei libertati, se remarca sinceritatea unui producator general de stiri demisionar care a optat pentru infotainment (termen utilizat pentru stirile care distreaza mai mult decat informeaza) pentru ca s-a leganat in credinta ca publicul e fascinat de imagine, de celebritati mai degraba decat de subiecte serioase. Fara sondaje profesioniste, fara analize. Programul de stiri a scazut fatalmente in audienta, infirmand premisa.
Oamenii se uita la stiri si au incredere in stirile serioase, echilibrate, care ofera puncte de vedere relevante asupra unui subiect de impact. Un sondaj CURS din vara acestui an subliniaza unele ierarhii in preferintele segmentelor de public investigate: se prefera stirile de la Pro TV (27,1%), dezbaterile de la Realitatea TV (18,3%); serialele de pe Acasa TV (29,8%), divertismentul de pe Antena 1 (41,6%). Si apoi nici nu exista Public, ci "publicuri" cu optiuni, educatie si gusturi diverse.