De unde vine raul acesta care roade ortodoxia pe dinauntru? De unde vine incapacitatea asta a ortodoxiei de a face binele?

Toate obiectele si ritualurile din ortodoxie care poarta particula „sfint" sint disponibile pentru bani, nu necesita calitati morale. „Sfintul" botez, „sfinta" cruce, „sfintele" icoane, „sfintele" moaste, „sfinta" liturghie, „sfinta" spovedanie, „sfintul" maslu, „sfinta" biserica etc., toate acestea nu mai necesita nici un fel de calitati morale, ci se pot obtine pe bani sau citeodata pe gratis...

Chiar si „sfintul" post a devenit o problema de bani, caci au fost inventate si acceptate tot felul de bucate de post extravagante, cele mai multe destul de scumpe, care urmaresc sa imite produsele „de dulce", dar care sint chiar mai scumpe decit cele cu carne, brinza ori lapte. „Postul" ortodox de astazi este cu ciocolata, dulciuri sofisticate, „icre" de legume, „pate" vegetal, masline scumpe, „snitele" de soia etc....

Ar trebui ca bisericile sa promoveze nu aceste „articole si ritualuri sfinte", ci calitati morale sfinte.

As vrea sa-l aud pe dl Teoctist vorbind de „sfinta amabilitate", de „sfinta corectitudine", de „sfinta tinere de cuvint", de „sfinta recunoastere a greselilor", de „sfinta democratie", de „sfintul drept de a critica pe superiori", de „sfinta eficienta in munca", de „sfinta harnicie", de „sfintul respect fata de ceilalti oameni si fata de mediu"...

A inceput postul Craciunului. Un „sfint post" cum il prezinta BOR. Si am fost ieri la un birou public. Doamnele de acolo isi faceau cafele si discutau intre ele, vadit incintate, despre acest post, schimbau retete de post, impresii culinare, dar cind am cerut cu toata politetea sa se ocupe de problema mea, nu au dovedit deloc, dar absolut deloc, „sfinta amabilitate"!!!! Nici un zimbet pe fetele lor fata de mine, suparate ca le-am asteptat doar 5 minute in picioare, fara nimeni la rind, sa sporovaiasca de-ale lor si ca mi-am permis, cu neobrazare, sa le pun la treaba in timpul serviciului...

— Abramburel

Mi-e greu sa ma gindesc la reformarea BOR. Biserica Ortodoxa Romana este o institutie care nu functioneaza pe principii democratice, si asa trebuie sa fie pentru a-si urma misiunea. Mi-e greu si sa critic BOR. Nu e o companie ca sa ma duc la Oficiul de Protectie a Consumatorului. Nu pot sa critic serviciile pe care le ofera. Mi-e greu si sa acuz BOR, pentru ca sint credincios. Dar cred ca atita vreme cit un preot este cetatean roman, el se supune legilor din acest stat. Daca un preot fura, el va intra in inchisoare si cred ca oricine ar putea fi de acord cu aceasta. Daca se afla ca un preot a turnat, conducerea BOR crede ca prin aceasta s-ar arunca o pata neagra pe toata institutia. Nu e dreptul meu sa ii judec pe cei ce gindesc astfel. Dar e dreptul meu sa cer ca si preotii sa fie supusi rusinii publice asemenea politicienilor sau a tilharului de rind. Dupa parerea mea, un preot securist nu e cu nimic mai curat, dar si cu nimic mai vinovat (as vrea sa subliniez acest lucru) decit un maistru de la combinatul siderurgic sau decit un politician. Procesele de intentii sint absurde cind exista o lege.

— Toka

PNL

Mai mult de atit nu se poate. Daca seniorii au o atitudine publica, inseamna ca Sto-Sto au sarit peste cal. Nu sint ei activi, dar cuvintul lor are greutate. Cel putin in PNL. Reactia lui Stolojan este degradanta pentru o persoana care se vrea conducatorul unui partid. Comportament de maidanez. Nu ma asteptam la atita superficialitate. Il credeam mai destept. Reactia lui Stoica este „normala". De avocat in proces civil, in pierdere, care cauta o „fapta penala" cu care sa santajeze adversarul. Stoica a mai facut astfel de manevre. Tradarea CDR a fost opera lui Stoica si a grupului restrins cu care conducea PNL in '99. Tot dupa voturi alerga si atunci. Nu avea el treaba cu principiile. Cum nu are nici acum. Normal ca sustinatorii PD au reactii umorale. De ce nu isi iau „platformistii" in partid? Cu „platformistii" pot forma „aripioara" liberala de care „noua dreapta" romana are atita nevoie. Liberalii pentru dezvoltare, crestin-democratii pentru traditie si religie, socialistii pentru societate. Parca asa sintetizeaza ei noua dreapta basesciana. Partidul unic.

— Cepeca

Rusia si gazul

Dupa parerea mea, interesele Rusiei nu sint de a-si asigura un monopol al gazelor (el exista de facto), ci de a patrunde direct pe pietele europene, de a-si valorifica gazele la pretul pietei vestice pentru a incasa tot profitul. Desigur ca nu reuseste intru totul in aceasta politica si trebuie sa faca tot felul de concesii firmelor din vest (vezi cazul recent cu ENI), insa asta cred eu ca este scopul ei imediat in incercarea de a-si gasi finantare pentru realizarea scopului ei strategic de a redeveni o mare putere mondiala, de a-si stopa declinul si a-si finanta reinceperea expansiunii. Este, cred eu, o prostie pentru un politician ca Basescu sa creada ca Rusia va ramine ca intindere si putere la stadiul de acum. Este doar o chestiune de timp pina cind Europa se va trezi din nou cu muscalii la granite. Iar daca Franta si Germania au inteles acest lucru (si nu iti trebuie lecturi istorice profunde pentru asta), Basescu, dupa meditatiile indelungi luate de la profesorul Teachers, se ia de piept cu ursul ba pe problema Marii Negre, ba pe cea a gazelor, ba pe cea a conflictelor inghetate etc. In loc sa actioneze pragmatic, el pune in pericol soarta romanilor de peste numai citeva zeci de ani, cit ii vor trebui Rusiei sa redevina ce-a fost si mai mult decit atit.

— CezarN