Documentare UE la export . Intre 30 octombrie si 5 noiembrie a avut loc la Leipzig (Germania) cea de-a sasea editie a Discovery Campus Masterschool: o sansa unica pentru realizatorii de documentare din Europa de a se face cunoscuti si in afara pietei europene.
Este pentru a doua oara cand Discovery Campus Masterschool se desfasoara in paralel cu Festivalul International de documentare si filme animate de la Leipzig (30 octombrie-5 noiembrie). Discovery Campus Masterschool, un proiect european de extindere a filmelor documentare pentru audienta internationala ofera an de an, talentatilor regizori si profesionistilor din domeniu oportunitatea de a-si gasi coproducatori si a fi distribuiti pe piata internationala.
Este totodata o sansa de a invata si de a lua contact cu cei mai importanti coproducatori americani si europeni. Realizatorii de documentare au astfel posibilitatea de a-si dezvolta proiectele pe parcursul a zece luni, iar o comisie formata din specialisti cu renume va desemna cei 15 finalisti. In plus, participantii Masterschool iau parte direct la intregul proces de productie si distributie in domeniul lor de interes si la strategiile companiilor multinationale.
Si anul acesta, tineri regizori talentati, un grup de producatori, autori si directori, dar si ""consumatori"" de documentare s-au intalnit la Leipzig in cadrul Discovery Campus pentru discutii libere despre producerea documentarelor, pentru prezentarea noilor programe din grila celor mai importante corporatii de difuzare si pentru a alege productii destinate pietei internationale.
WORKSHOP. Tutorii Discovery Campus Masterschool sunt unii dintre cei mai distinsi producatori si distribuitori in sectorul international nonfictional, dar si directori tv ai celor mai importante canale de difuzare precum ARD, ARTE, AVRO, BBC, Channel 4, Discovery Channel, France 5, HBO, Humanistiche Omroep, ORF, Spiegel TV, SVT, TVOntario, VRT Canvas, WGBH International, YLE, TV2 sau ZDF, prezenti si anul acesta la Leipzig.
In sesiunea finala de ""pitching"" (4-5 noiembrie), cei 15 participanti si-au prezentat proiectul in fata unei comisii de peste 30 de editori si distribuitori internationali care vor finanta si coproduce documentarele. Ceea ce se ""cumpara"" aici depinde de mai multi factori: povestea insasi, abordarea autorului ori pur si simplu puterea de convingere a producatorului. De exemplu, o poveste stiintifica poate vinde la fel de bine ca si un documentar acid despre copiii exploatati din Ecuador.
Genul stiintific este, de altfel, cel mai vast domeniu din care regizorii se pot inspira pentru o poveste cu potential. Totusi, bugetele oferite de statiile TV sunt destul de mici in comparatie cu cele destinate filmelor. Atunci, ce optiuni profesionale au cercetatorii in producerea programelor de televiziune? De fapt, producatorul nu are nevoie de a intelege stiinta, ci, mai degraba, de a invata in Discovery Campus procesul de realizare a unui film sau documentar. Cariera tipica a unui producator de film nu-i garanteaza acestuia succesul. Intrucat ""cumparatorul"" - adica statiile tv - nu cauta artisti, ci productii comerciale care sa prinda la public si sa poata fi vandute imediat in peste 20 de tari.
PREMIATI. Anul acesta, suedezii Karin C. Falck si Loui Bernal au fost castigatorii Discovery Masterschool Campus cu documentarul ""Mother, Midwife, Surgeon"", o poveste fascinanta despre Emilia (Africa de Sud), prima moasa din lume cu drept de a practica chirurgie.
Romania nu a fost prezenta la aceasta editie (cu toate ca au fost sase aplicanti), insa ne putem mandri ca documentarul cutremurator al lui Florin Iepan, ""Nascuti la comanda. Decreteii"" - o poveste despre copii nascuti ca urmare a Decretului nr. 770 din 1966 privind reglementarea intreruperii cursului sarcinii - , a fost castigatorul Discovery Campus Masterschool de acum trei ani.
INSCRIERE. Conditiile de inscriere sunt destul de stricte. Cine poate aplica? Profesionisti europeni si viitori realizatori de documentare (autori, directori, producatori si editori de comisie). Aplicantii trebuie sa aiba o experienta valabila in domeniu, proiecte puternice pentru audienta internationala, sa aiba cel putin 22 de ani si sa cunoasca limba engleza. Proiectele Masterschool trebuie sa fie atractive pentru un public cat mai vast, astfel incat sa poata fi difuzate in mai multe tari. Temele proiectelor trebuie sa fie cat mai atractive si sa se incadreze in categoriile: natura, viata salbatica, istorie, portrete, civilizatii straine sau stiinta. DECRETEII