Soprana Aurelia Florian aclamata in rolul Papagena din "Flautul fermecat" * Improvizatii cu instrumente populare din 22 de tari pe tema "Rapsodiei Romane" de George Enescu * Catedra UNESCO - Patrimoniu Vocal Mondial pentru Mariana Nicolesco
Prima Donna Assoluta si Diva Divina sunt expresii consacrate atunci cand este vorba despre marea noastra soprana Mariana Nicolesco. Chiar si Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura i-a acordat cele mai prestigioase distinctii: "Medalia UNESCO pentru Merite Artistice" si, anul trecut, titlul de "Artist UNESCO pentru Pace". In virtutea acestor titluri si a ceea ce reprezinta prin performantele sale ca si prin spiritul pe care il intruchipeaza in relatia sa cu tanara generatie de artisti din Romania si din numeroase alte tari ale lumii, Mariana Nicolesco a fost invitata de onoare la festivitatile de la Palatul UNESCO din Paris, marcand incheierea celebrarii celor sase decenii de la crearea acestei Organizatii.
In virtutea prestigiului sau, Mariana Nicolesco a fost rugata sa desemneze o tanara interpreta pentru rolul Papagena din "Flautul fermecat" de Mozart, spectacolul care a incheiat "Anul UNESCO 2006". La intoarcerea in tara i-am adresat ilustrei artiste cateva intrebari.
Doamna Mariana Nicolesco, sunteti imaginea de indiscutabil prestigiu a muzicii noastre in lume si inteleg ca ati avut o mare satisfactie la Paris....
Auditoriul UNESCO arhiplin a ovationat-o, in prezenta a zeci si zeci de ambasadori si oameni de cultura, pe soprana Aurelia Florian in rolul Papagena din "Flautul fermecat" de Mozart. Ei au salutat astfel arta cantului din Romania, care s-a distins asa cum ma asteptam. La numai o saptamana dupa ce a castigat Premiul I la Concursul National al Liedului Romanesc de la Brasov, Aurelia debuta astfel cu brio in Orasul Lumina intr-un splendid rol mozartian. Succes cu atat mai considerabil, daca ne gandim ca in rolul Reginei Noptii a aparut soprana Sumi Jo, cunoscuta in lumea intreaga, dar care n-a existat, pur si simplu, in comparatie cu tanara mea studenta. Dovada: Sumi Jo nu a iesit la aplauze si nu s-a prezentat la receptia care a urmat spectacolului. O asemenea performanta ca aceea a Aureliei este o mandrie pentru ea, pentru mine, pentru noi toti, mai ales daca ne gandim ca prima nota pe care i-am dat-o cu mai putin de doi ani in urma, cand am preluat Catedra de Canto a Universitatii Transilvania din Brasov, a fost nota patru. Mi-am dat imediat seama ca a fost gresit indrumata si i-am spus ca, daca e hotarata sa se ridice la nivelul potentialului pe care il are, ii stau alaturi ziua si noaptea. Ceea ce am si facut. A terminat facultatea cu nota zece si urmeaza acum un Masterat. A fost extraordinara in spectacolul nostru cu "Suor Angellica" de Puccini si in marea celebrare de la Paris, iar eu sunt fericita ca am putut s-o indrum muzical si scenic in cele cateva zile de pregatire pe scena Palatului UNESCO, si ca totul a functionat perfect.
Principala mea preocupare: formarea unei intregi generatii
Aurelia Florian nu este decat un exemplu din pleiada celor care, datorita indrumarii Marianei Nicolesco, au ajuns pe scene internationale....
Aurelia este foarte tanara, la inceput de drum. Se poate insa afirma intr-adevar ca, practic, toti artistii lirici din noua generatie care apar in prezent pe scenele internationale au putut accede la nivelul care a facut posibil acest lucru datorita Cursurilor de Maiestrie Artistica, "Master Classes", pe care le ofer la Braila ( cu nu mai putin de 76 de participanti in vara trecuta), precum si participarilor la diferite editii ale Festivalului si Concursului International de Canto "Hariclea Darclée". Saltul pe care l-au facut in cadrul acestor manifestari, in care i-am indrumat, ca si in alte imprejurari, este usor de constatat parcurgand inregistrarile video de care dispune Fundatia Darclée. Principala mea preocupare este formarea si afirmarea unei intregi generatii si, fireste, a individualitatilor sale. Prin eforturile mele permanente, manifestarile mentionate le ofera tuturor celor care merita o vizibiltate maxima, de care nu s-au bucurat generatiile anterioare. De aceste posibilitati de formare si de afirmare se bucura si talente venite din alte orizonturi. Unul dintre tenorii cei mai apreciati in ziua de azi, unul dintre basii de mare succes in Europa, italian ca si cel dintai, au aparut pentru prima oara in viata pe scena de la Braila, inainte chiar de a fi sperat sa cante vreodata in vreun spectacol din propria lor tara natala. Sunt mandra de acest lucru. Reputatia acestei renasteri a artei cantului in Romania merge departe, din California, daca vreti pana la tarile din jurul nostru. Nu intrasem bine in auditoriul UNESCO, zilele trecute, ca au venit spre mine baritonul si basul maghiar, interpretii rolurilor Papageno si Sarastro din "Flautul fermecat", invitandu-ma sa ofer un ciclu de "Master Classes" la Budapesta, intr-un cadru inaugurat de marea soprana dramatica Eva Marton, ceea ce am acceptat cu mare placere. In zilele petrecute la Paris am facut de altfel pasi importanti in ceea ce priveste Catedra Universitara pe care mi-o incredinteaza UNESCO, consacrata Patrimoniului Vocal Mondial.
Fiecare eveniment
pe care
il creez devine
un triumf
De ce spectacolul final inchinat Anului Unesco 2006 s-a intitulat "Flautul fermecat... si nu numai"?
Ideea de reuni in numele marii muzici clasice interpreti ai muzicii traditionale, populare cum am spune noi, invitati sa improvizeze pe tema operei mozartiene, ii apartine doamnei Mehri Madarshahi, descendenta a unei mari familii iraniene, precum si fundatiei sale "Melodii pentru dialogul dintre civilizatii". Astfel, orchestra clasica intona anumite pasaje, acompaniind ariile celebre, iar orchestra compusa ad-hoc din instrumente traditionale ii dadea replica in alte pasaje. 27 de muzicieni populari, din 22 de tari fraternizau astfel in numele artei, cu muzicieni din alte orizonturi si culturi. Ca prin miracol, sunetul orchestrei formata din instrumente traditionale a fost nu numai original, ci si cu adevarat armonios: "tablas" din India, "oud" din Kuweit si Bahrain, "caval" din Macedonia, "darf, tar si setar" din Iran, "erhu" din China, "percutie africana" din Togo si altele. Un fior de emotie ne-a cuprins pe mine, pe Radu Varia si pe Aurelia Florian, prezenti la prima repetitie a acestei orchestre, atunci cand a abordat o improvizatie menita sa preceada reprezentatia cu "Flautul fermecat". Ei bine, improvizatia aceea, deosebit de inspirata, era de la un capat la altul pe tema "Rapsodiei Romane" de George Enescu, si s-a bucurat de un deosebit succes la Gala UNESCO. O seara, asadar, in care se poate spune ca tara noastra a fost sub toate formele in centrul atentiei si afirm acest lucru gandindu-ma si la faptul ca mai multi instrumentisti romani faceau parte fie dintr-o orchestra, fie din cealalta.
Cum se explica generozitatea Dv, aceasta incredibila energie?
Sentimentul de a servi muzica, bucuria de a face muzica impreuna cu altii sunt inepuizabile surse de energie. Dar nimic nu e simplu si succesul nu vine de la sine. Fiecare eveniment pe care-l creez devine un triumf in urma unei mari batalii pe care o duc pe multiple planuri.