Fortele Aeriene Romane intentioneaza sa renunte la aeronavele militare AN-24 si AN-26. Potrivit informatiilor oficiale difuzate de Statul Major al Fortelor Aerine, aeronavele AN-24/26 au o serie de limitari, dintre care cele mai importante sunt: resursa totala a platformei va expira in perioada 2006-2009; numarul mic de aeronave disponibile pentru zbor si costuri de operare tot mai mari; lipsa pieselor de schimb si incetarea fabricatiei acestui tip de aeronava; lipsa Modului 4 de lucru al transponderului nu permite ca aeronava sa fie identificata de alte platforme NATO; sistemele de comunicatii nu sunt compatibile NATO/ICAO si nu dispun de posibilitatea lucrului in salt de frecventa, aspect ce face imposibila comunicarea in conditii de bruiaj, cu alte aeronave apartinand NATO; consumul mare de combustibil si nivelul de zgomot peste limitele admise. Din aceste motive, incepand cu anul 2005, s-a declansat studierea si selectarea conceptului si s-au stabilit cerintele operationale pentru programul "Avion scurt/mediu curier".
Proiecte de modernizare
Luna aceasta este prevazuta achizitia, prin licitatie deschisa, a sapte avioane scurt-mediu curier. Acest lucru se va realiza concomitent cu pregatirea personalului si cu realizarea infrastructurii necesare pentru intretinere si operare, astfel incat ele sa fie operationale incepand cu 2007-2008. Surse neoficiale ne-au precizat ca, cel mai probabil, aviatia militara va fi dotata cu sapte aeronave C 27J Spartan sau CASA C-295.
Procesul de achizitionare a noului avion de transport scurt-mediu curier se inscrie intr-un cadru mai amplu de modernizare a Fortelor Aeriene Romane, alaturi de alte programe, cum ar fi: modernizarea elicopterului IAR-330 SOCAT, achizitionarea radarelor digitale tridimensionale - FPS 117, a sistemelor de identificare amic-inamic, a noului avion de lupta multirol etc.