Intaia modernizare a Romaniei a inceput odata cu castigarea independentei de stat a tarii noastre, in 1877, s-a desfasurat pe parcursul a peste sase decenii, si a fost cumata brusc, in anul 1938, odata cu instituirea sirului de dictaturi care aveau sa dureze peste o jumatate de secol. Esenta primului proces de modernizare a Romaniei a constituit-o crearea institutiilor democratice ale statului roman, intemeierea sistemelor moderne de educatie, sanatate, cultura, siguranta nationala, asistenta sociala etc., precum si transformarea structurilor regionale in structuri nationale, ca urmare a infaptuirii Romaniei Mari. Statul roman, cu institutiile sale, nu a fost rezultatul unei evolutii organice, ci al unei constructii institutionale de sus in jos, ceea ce a facut ca el sa se dezvolte de la bun inceput centralizat, birocratic si corupt. Iata ca efectele acestui debut mult intarziat si dirijist, construit pe o societate in care populatia urbana era de doar cateva procente, nu au fost cu totul atenuate nici pana in ziua de azi. Cu toate acestea, eforturile uriase de modernizare din acea perioada au avut succes, astfel incat Romania anului 1938 era o tara mediu dezvoltata, la parametrii anului 1938 si daca nu am fi ramas in partea rasariteana a cortinei de fier, astazi Romania ar fi avut un nivel de dezvoltare superior Spaniei sau Portugaliei.
Odata ce procesul de ajustare structurala si de macrostabilizare economica a fost in linii mari realizat, iar structurile democratice au fost edificate, ne putem asuma acum misiunea celei de-a doua modernizari. Ca si cel dintai proces de modernizare, si acesta constituie un urias efort de democratizare si liberalizare a tarii, pe fundalul cultural al emanciparii mentalitatilor. Continutul acestei noi etape de modernizare este dat, in principal, de indeplinirea criteriilor de convergenta cu modelul european de dezvoltare, in conditiile pastrarii si promovarii identitatii nationale. La capatul celei de-a doua modernizari, Romania va deveni un stat cu profil european si isi va capata locul pe care il merita, pe drept, intre statele lumii.
Indeplinirea obiectivelor Strategiei post-aderare presupune o vointa politica ferma precum si o capacitate manageriala performanta. In acelasi timp insa, depasirea unor vulnerabilitati ale economiei romanesti, cum ar fi cele privind agricultura, consolidarea bugetului asigurarilor sociale precum si sporirea competitivitatii industriei romanesti, presupune depasirea unor deficiente structurale care necesita perioade mai lungi de timp, produce mutatii sociale ample si reconfigurari la nivelul compozitiei produsului intern brut. Astfel incat dobandirea profilului de tara europeana, convergenta cu nivelele de performanta ale Uniunii Europene, obliga la un efort strategic care se intinde pana la orizontul anului 2020.
Prima etapa a acestui proces amplu de modernizare o constituie perioada 2007 - 2013. Aceasta perioada coincide cu viitorul program bugetar al Uniunii Europene si ar trebui incheiata prin trecerea la euro. Este perioada in care Romania trebuie sa faca progrese majore in ce priveste calitatea mediului economic si sustenabilitatea politicilor publice.
Imbunatatirea capacitatii institutionale trebuie sa permita absorbtia intr-un grad ridicat a fondurilor comunitare. Pastrand in aceasta perioada un ritm ridicat de crestere economica, cu o medie de circa 6% din PIB, Romania isi va ridica standardele de dezvoltare economica. Cu un salariu mediu net de cel putin 500 de euro in anul 2013, ceea ce inseamna sporiri corespunzatoare la nivelul salariului mediu pe economie si al pensiilor, decalajele in ce priveste nivelul de trai se vor reduce. Trecerea la moneda europeana va consfinti indeplinirea de catre tara noastra a criteriilor de convergenta nominala cerute de Tratatul de la Maastricht.
Cea de-a doua perioada, 2013 - 2020, va accelera procesele de modernizare si va duce catre orizontul anului 2020 la existenta unei economii performante, competitive. Constructia institutionala a fondurilor de pensii administrate privat, constructii similare in domeniul asigurarilor de sanatate, al asigurarilor de viata si al creditului ipotecar vor conferi economiei romanesti o forta investitionala suplimentara considerabila. Consolidarea pilonului II si III al sistemului de pensii va permite ca, in momentul in care ambele vor fi simultan operationale dimpreuna cu sistemul actual, pensia medie sa urce pana la nivelul a 60-80% din veniturile salariale.
Dupa incheierea perioadei pe care o numim cea de-a doua modernizare a Romaniei, societatea romaneasca va fi cea a unei democratii consolidate, cu o economie stabila si cu un nivel mediu al veniturilor salariale lunare apropiate de nivelul de 1000 de euro.