Ancheta declansata in cazul accidentului de la Galati, produs in timpul Festivalului Motorock si in urma caruia o fetita de numai 13 ani a murit pe loc dupa ce a fost izbita in plin de farul unei motociclete, ridica multe semne de intrebare. Accidentul a avut loc la 9 septembrie pe bulevardul Marea Unire din Galati, in timpul Festivalului Motorock. In momentul startului concursului, motociclistul Paul Bulai a pierdut controlul bolidului si a cazut. Motocicleta a lovit un copac ornamental de pe marginea drumului, iar in urma impactului, piesele desprinse din vehicul au lovit patru persoane. Una dintre victime, Aurelia Claudia Stoica, in varsta de doar 13 ani, a murit pe loc, izbita in plin de farul motocicletei. Celelalte trei persoane au fost spitalizate.
Dupa producerea tragicului eveniment, majoritatea celor implicati in organizarea festivalului au dat vina pe motociclist. Insa, o data cu desfasurarea anchetei ies la iveala o serie de nereguli care au precedat accidentul din orasul de pe malul Dunarii.
Parchetul Judetean l-a scos tap ispasitor pe motociclistul Paul Bulai, tanarul fiind acuzat de ucidere din culpa. Asta desi el participa la un eveniment organizat cu aprobarea primarului Nicolae Dumitru. Mai mult, Bulai urma sa concureze pe un traseu delimitat, si nu pe un drum deschis circulatiei publice. Cu toate acestea, el a fost pus sub acuzare ca si cum ar fi provocat un accident pe o artera circulata. Alaturi de motociclist mai sunt cercetate alte trei persoane. Desi Politia si Parchetul au refuzat sa dezvaluie identitatea acestora, ziaristi din presa locala au aflat ca este vorba despre un functionar din Primaria Galati si doi dintre membrii clubului Dunarea Motor Club Galati, organizatorul manifestarii.
Responsabilitate pasata
Interesant este ca oficialii Primariei si cei ai Politiei isi "paseaza" unii altora responsabilitatea aprobarilor date pentru respectivul concurs. Pe de o parte consilierul pentru relatii cu presa din cadrul Primariei Galati, Ionel Hategan, sustine ca institutia din care face parte nu ar avea nici o vina. De cealalta parte reprezentantii Politiei considera ca nu li s-a cerut acordul pentru desfasurarea concursului de motociclete.
Contactat de ZIUA, Ionel Hategan a declarat ca organizatorii trebuiau sa ceara acordul Politiei, pompierilor si Salvarii pentru organizarea Festivalului Motorock. "Domnul primar a aprobat o manifestare in baza unei cereri depuse de Dunarea Motor Club Galati. In respectiva cerere se specifica faptul ca ei (n.r. - Dunarea Motor Club Galati) vor respecta legea si activitatea va avea loc cu acordul Politiei si a organelor in drept. Daca ei nu au luat aprobare, nu este treaba domnului primar", a declarat consilierul. La randul ei, sefa Oficiului Juridic al Primariei, Tincuta Patruta, spune ca organizatorii au cerut si chiar au obtinut aprobarea de la Politie.
Reprezentantii Politiei sustin, insa, altceva. Purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie Galati, inspector principal Cristina Tatulici, ne-a declarat ca inainte de manifestare trebuia sa se intruneasca o comisie din care sa faca parte un responsabil din partea IJP Galati. Comisia urma sa isi dea acordul pentru desfasurarea in conditii de siguranta a respectivei manifestari. "Aceasta comisie nu s-a intrunit, iar noi nu am fost solicitati sa oferim sprijin pentru o manifestare publica, nu pentru un concurs. Aprobarea s-a dat in baza legii 60/1991, privitoare la organizarea si desfasurarea manifestarilor publice", a precizat Tatulici. Legea 60/1991, prevede clar ca astfel de manifestari au loc cu acordul Politiei (art.7). In aceeasi lege sunt prevazute si masurile pe care trebuie sa le ia organizatorul (in acest caz Dunarea Motor Club), conditiile in care Primaria poate sau nu sa aprobe o astfel de manifestare, dar si sanctiunile care se aplica celor vinovati.
Reprezentantii FRM sustin ca motociclistul este nevinovat
Punerea sub acuzare a lui Paul Bulai a starnit un val de indignare printre motociclisti. Secretarul general al Federatiei Romane de Motociclism (FRM), Gabriel Olariu, sustine ca, in acest caz, motociclistul nu este vinovat si ca responsabil de producerea tragicului eveniment este cel care a aprobat manifestarea. Adica Primaria Galati! "Cel care a dat avizul pentru desfasurarea unei astfel de manifestari fara respectarea legii este responsabil de accidentul de la Galati", sustine Gabriel Olariu. Secretarul general al FRM a adaugat ca Primaria a aprobat o activitate fara sa verifice daca s-au luat toate masurile de siguranta. In plus, Dunarea Motor Club Galati nu este afiliata la FRM, singura federatie de profil care putea da un aviz pentru un concurs de motociclete.
Aprobare pentru parada, nu pentru concurs
Un alt aspect interesant este si faptul ca respectiva manifestare a fost aprobata ca o adunare publica (asa cum prevede Legea 60/1991) si nu ca un concurs. "Orice competitie auto sau moto trebuie aprobata in baza legii 69/2000 (n.r. - Legea educatiei fizice si sportului) si, in nici un caz, pe drumurile publice. Ori, la Galati avea loc si un concurs de motociclete iar cea care trebuia sa dea un aviz favorabil era FRM. Dar daca primarul le-a dat voie sa se manifeste astfel, fara respectarea legii, raspunderea este a lui si nu a motociclistului", a mai adaugat Olariu.
Fata de aceste aspecte, sefa oficiului juridic din cadrul Primariei, Tincuta Patruta a precizat: "Au fost aprobate doua manifestari, festivalul de rock si parada de motociclete. In parada era inclusa si o intrecere pentru motociclisti amatori. Cererea nu a fost inaintata pe un formular tip, dar este legala". Despre faptul ca intrecerea trebuia aprobata si in baza legii 69/2000, oficialul primariei sustine ca nu era neaparat necesar. Colac peste pupaza, pentru organizarea festivalului a fost inchisa o importanta artera de circulatie, respectiv bulevardul Marea Unire. In aceasta situatie, trebuie pusa in aplicare o intreaga "recuzita" de masuri cum ar fi: prezenta unei ambulante, a unei masini de pompieri, delimitarea traseului pe care are loc manifestarea etc. Pe 9 septembrie la manifestare au fost prezenti, totusi, si politisti si jandarmi, fapt ce sustine declaratia juristului primariei conform careia oamenii legii au fost instiintati. De altfel, potrivit unor surse din cadrul Directiei Politiei Rutiere, fostul sef al Politiei Rutiere Galati a fost schimbat din functie "si din aceasta cauza".
Intre lege si tocmeala
Ancheta demarata de procurorul criminalist Cristian Nicoara in urma accidentului a avut parte si de alte suprize. Dupa demararea investigatiei, dosarul de aprobare a festivalului Dunarea Motorock nu ajunsese pe masa magistratului nici dupa trei saptamani de la data producerii accidentului. Procurorul a declarat atunci, citat de presa locala, ca se asteapta ca dosarul cu pricina sa fi fost "fabricat" dupa data producerii accidentului. O explicatie ar fi aceea ca dosarul poarta semnatura primarului de Galati, Nicolae Dumitru. In mod normal, edilul orasului ar trebui sa fie cercetat in acest caz, dar Parchetul de pe langa Judecatoria Galati a preferat sa pastreze tacerea in privinta celorlalti trei inculpati alaturi de Paul Bulai.
ZIUA a incercat sa ia legatura cu primarul Nicolae Dumitru dar acesta nu a putut fi contactat. Secretara sa ne-a spus doar ca este plecat din localitate. La randul lui, consilierul Ionel Hategan ne-a declarat ca edilul participa la "unele manifestari si nu poate vorbi la telefon". "Oricum domnului primar i-a parut tare rau de ceea ce s-a intamplat pentru ca iubeste mult copiii. A si spus ca, de acum incolo n-o sa mai dea nici o aprobare fara sa verifice daca are acordul Politiei si al organelor in drept", a mai spus consilierul.
Afirmatia lui Hategan pune sub semnul intrebarii legalitatea intregului circuit al aprobarilor date pentru manifestare. Si, ca tacamul sa fie complet, Hategan a precizat ca la toate manifestarile de acest gen, concerte rock sau spectacole in aer liber, aprobarile se dau la fel. Cu alte cuvinte, fereasca Dumnezeu sa se intample ceva, ca abia atunci ies la iveala neregulile.
Unul dintre cei audiati de procurori in acest caz este si Anton Banciog presedintele asociatiei Dunarea Motor Club Galati. Acesta a intrat in "silentio stampa" si, "pana la finalizarea anchetei" a evitat sa raspunda intrebarilor privitoare la modul in care a obtinut aprobarea Primariei. Cu toate acestea, el a confirmat pentru ZIUA ca a dat o declaratie in fata anchetatorilor. Totodata a precizat ca asociatia pe care o reprezinta nu este afiliata la Federatia Romana de Motociclism si ca Paul Bulai nu era membru al clubului de pe malul Dunarii. "A participat ca orisicine, dupa ce a platit o taxa de inscriere la concurs", a mentionat Banciog.