A trecut precum o boare unda comentariilor despre succesul ametitor al noii formatiuni aparute, Partidul Vietii. Asupra sa s-a napustit, usor inspumat, valul reactiilor la unificarea a trei partide in jurul aceluiasi Partid al Vietii. Totul e limpede, orchestra canta curat, supunandu-se ascultator zvacnirilor baghetei regizorale. Principala tema a comentariilor - sansele electorale ale noii formatiuni politice. Jurnalistii si comentatorii pot fi intelesi. Este, totusi, un subiect nou. Pentru prima data dupa o lunga pauza s-au reaprins cuvintele "sanse electorale", au aparut niste semne, fie si foarte anemice, ale concurentei.
Nu ma nelinistesc sansele electorale ale noului partid. Cum de altfel, nici sansele Rusiei Unite. In primul rand, nici colo, nici colo, nu se observa interesul sportiv. In al doilea rand, ambele organizatii, numite de noi ca partide, nu sunt asa, iar viata lor nu va fi deloc de durata. in stiinta politica pentru astfel de organizatii exista o definitie precisa - clientela. Clientela este un grup de oameni uniti in jurul (pentru, alaturi, in numele etc...) liderului (patronului), insufletiti de resursele de care acesta dispune (putere, bani etc), plini de speranta ca le va pica si lor ceva din aceste resurse in schimbul sustinerii acordat de ei patronului. Nimic altceva nu-i uneste - nici obiective serioase, nici ideologia, nici istoria comuna si viitorul comun - nimic ce modeleaza si lipeste intr-un tot trupul politic al celor care formeaza un partid normal. Nu va dati seama despre ce vorbesc? Fireste, este Rusia Unita.
Problema e ca, spre deosebire de partid, clientela traieste atata timp cat patronul dispune de resuse de dat si are nevoie de sprijin. In caz contrar, ea dispare. Asa s-a intamplat cu clientela cu numele de Casa noastra - Rusia. Acelasi lucru se va intampla si cu Rusia Unita, si cu noul partid (nu pot sa-i retin numele mandru). Cu toate acestea, acum vom avea doua echipe de sustinere a lui Putin, doua adunaturi de "politicieni" care tanjesc dupa o bucata din tort.
Care-i spilul, cum se spune acum?
Clasica stiinta politica, ce aduna la un loc experienta istorica, sugereaza: un patron poate avea o singura clientela. Nu este o chestiune de politete. Asa e viata. Doua clientele incep sa concureze pentru unica resursa a patronului, sa demonstreze patronului care dintre ele este mai meritorie; sa se discrediteze una pe cealalta. Rezultatul este ca, in loc sa-si sustina patronul, isi consuma energia pe lupta interna, care, de regula, este mult mai nemiloasa. Asta ar fi una. A doua rezida in aceea ca pe patron il costa prea mult si mijloacele trebuie economisite si nici o scofala nu iese de pe urma beligerantilor.
Si iata o prima intrebare care ar putea aparea la observatorul de pe margine: la ce-i trebuie toate astea patronului nostru (fie el Putin in persoana, sau orice alt boier din jurul lui)? A doua intrebare: daca toate astea se vor produce repede si tot repede vor fi distruse legile naturii politice, cum s-ar putea intampla toate astea?
Voi incerca sa raspund la aceste intrebari.
Ideea celei de-a doua clientele, condusa de la Kremlin, a aparut de cateva ori de-a lungul ultimilor patru-cinci ani. Si de fiecare data, conducerea Rusiei Unite i-a cazut presedintelui la picioare: "Doamne! Ce-ti trebuie tie o a doua sotie iubitoare!? Nu te iubim noi destul? Nu noi te slavim?!" Dupa care, noile proiecte au fost rapid abandonate. Acum s-a produs un progres.
De ce? Imi permit sa exprim o versiune, confirmata de o serie de dovezi tangentiale.
Imaginati-va aceasta clientela - Rusia Unita. Nu conteaza daca stie cum este definita de stiinta. Dar, in adancul sufletului lor, ei inteleg cu siguranta ca nu sunt un partid. Ca exista cat la putere se afla Putin. In cazul plecarii, ei se afla in pericolul prabusirii. Va avea oare nevoie de ei patronul - succesor? Sau, in drum spre tron, acesta isi va construi alta clientela? "Ce va fi cu noi?" - se gandesc ei ingroziti. Si apare ideea meschina: "Salvarea va veni doar od ata cu propriul candidat, viitorul patron, de care ne vom lega de la bun inceput cu funii zdravene".
(Va urma)
Copyright: Agentia "Rusia la zi".