Am spus in repetate randuri ca integrarea Romaniei in comunitatea europeana va fi lunga si, nu de putine ori, anevoioasa. Din pacate, temerile mi-au fost confirmate inca dinainte ca tara noastra sa devina membru cu drepturi depline al Uniunii Europen
Am spus in repetate randuri ca integrarea Romaniei in comunitatea europeana va fi lunga si, nu de putine ori, anevoioasa. Din pacate, temerile mi-au fost confirmate inca dinainte ca tara noastra sa devina membru cu drepturi depline al Uniunii Europene. In calitatea sa de viitor stat membru, tara noastra a trebuit sa nominalizeze o persoana pentru functia de comisar european care ii revine Romaniei. Circul creat in jurul acestei nominalizari ne indica exact care este diferenta dintre institutiile europene si politica damboviteana.
Nominalizarea comisarului european a fost primul test pe care tara noastra l-a dat in fata Europei, ca membru de facto al Uniunii. Rezultatul este cunoscut deja de toata lumea si cand spun toata lumea, ma refer atat la cetatenii Romaniei, cat si la partenerii nostri din Europa.
Nu esecul este cel care ingrijoreaza cel mai tare. Si alte state s-au confruntat cu respingerea candidatilor propusi pentru Comisia Europeana. Grav este cum s-a ajuns la acest esec.
Respingerea nominalizarii lui Varujan Vosganian - vorbim de respingere pentru ca in termeni diplomatici "ne mai gandim" inseamna "nu, multumim" - are la baza un cumul de factori foarte importanti. In primul rand, domnul Vosganian nu a fost, pentru nici un moment, nominalizarea Romaniei. Senatorul liberal a fost propus de presedintele PNL, Calin Popescu Tariceanu, in urma unui troc politic marunt cu partenerii de guvernare democrati.
Dupa cum afirma chiar domnul Vosganian, dansul pleca la Bruxelles sa ocupe functia de comisar european in numele Guvernului Tariceanu si al PNL. Nici senatorul liberal Vosganian si nici premierul liberal Tariceanu nu au inteles ca, odata acceptat si numit in functie, comisarul european reprezinta doar Comisia si atat, nici macar tara care l-a propus.
De asemenea, premierul Tariceanu nu a inteles ca numirea unui candidat pentru o astfel de functie trebuie sa aiba loc in urma unei consultari cu toate fortele politice din Romania.
Din pacate, premierul a demonstrat ca dialogul politic in Romania este inexistent. Singura forma de consultare pe care domnul Tariceanu o cunoaste este de tipul "ia ministerul, da-mi comisarul".
Premierul Romaniei a decis, in aceeasi masura, sa ignore cele mai importante forte politice din Parlamentul European, institutie care trebuie sa valideze numirea membrilor Comisiei - Partidul Socialist si popularii europeni.
Povestea nominalizarii comisarului european din partea Romaniei a scos la iveala si aspecte mult mai grave. Atunci cand, odata cu avionul candidatului propus de Romania pentru o functie in executivul european zboara spre Bruxelles, apar tot felul de informatii bine orchestrate pentru a denigra persoana in cauza si a submina sansele nominalizarii sale. Astfel devine evident si pentru Europa ca Romania traieste o criza politica majora.
Conflictul din interiorul Puterii a depasit granitele Romaniei odata cu scandalul retragerii trupelor din Irak, pentru ca acum sa marcheze un nou episod penibil. Ce credibilitate poate sa mai aiba un stat, atunci cand presedintele si premierul vorbesc pe limbi diferite despre obiectivele de politica externa? Ce credibilitate poate sa mai aiba un stat care isi submineaza propriul candidat la o functie europeana? Din pacate, am ajuns in situatia in care ambitiile politicianiste afecteaza grav imaginea Romaniei in strainatate.
Coabitarea dintre presedintele Basescu si premierul Tariceanu dauneaza in mod evident intereselor Romaniei. Tara noastra are de parcurs un traseu dificil pentru a reduce decalajele ce o separa de standardele europene, iar in acest sens are nevoie de o guvernare responsabila si eficienta. Alegerile anticipate pot fi o solutie pentru rezolvarea crizei politice, dar nu are cine sa le faca. Parlamentul este singura institutie care poate hotari asupra unui scrutin inainte de termen si este putin probabil ca alesii Puterii sa renunte de bunavoie la jumatate de mandat pentru un viitor incert.
Episodul cu nominalizarea arata cat de departe este politica romaneasca de realitatile europene. Prima impresie pe care tara noastra a lasat-o in Europa a fost cea de mahala balcanica. Romania are astazi un comisar european, in persoana unui tehnocrat familiarizat cu administratia europeana si cunoscut de oficialii de la Bruxelles. Totusi, prima impresie se schimba cel mai greu.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.