Campania "Voci curate in presa", initiata de Asociatia Civic Media, impreuna cu cotidianul ZIUA este mentionata in Raportul pentru anul 2005-2006 privind "Libertatea si Independenta Presei in Romania", intocmit de Uniunea Sindicala MediaSind, printre
Campania "Voci curate in presa", initiata de Asociatia Civic Media, impreuna cu cotidianul ZIUA este mentionata in Raportul pentru anul 2005-2006 privind "Libertatea si Independenta Presei in Romania", intocmit de Uniunea Sindicala MediaSind, printre evenimentele care au influentat comunitatea jurnalistica din Romania in ultimii doi ani. "Perioada 2005 - 2006 a fost marcata de evenimente deosebite si grave, cu caracter de unicat, care au influentat comunitatea jurnalistica din Romania, cum ar fi cazul celor trei jurnalisti captivi in Irak (2005) sau Campania Voci Curate (2006) pentru deconspirarea jurnalistilor colaboratori ai fostei Securitati", noteaza raportul difuzat ieri. Documentul - redactat de Media Sind, in calitate de evaluator de tara pe probleme mass-media - va servi Federatiei Internationale a Jurnalistilor (FIJ) in calitatea sa de raportor oficial la Organizatia Natiunilor Unite si la Uniunea Europeana. Raportul poate fi accesat pe Internet la www.mediasind.ro si www.ziua.net, urmand a fi postat si pe site-ul FIJ.
"O proba de onestitate publica"
"<<Voci curate in presa>> a inceput deja sa insemne o proba de onestitate publica si, cu siguranta, va fi urmat si de alte trusturi de presa, care au acum prilejul sa ofere o alta fata a Romaniei, mult mai transparenta, inainte de aderarea la Uniunea Europeana", subliniaza raportul, care dedica o intreaga sectiune campaniei Civic Media. MediaSind remarca faptul ca deconspirarea colaboratorilor fostei Securitati din randul jurnalistilor a fost preluat inclusiv de presa internationala. "Initial, initiatorii campaniei - si aici trebuie subliniate meritele jurnalistului Sorin Rosca Stanescu - s-au gandit ca o campanie in acest sens este nu doar binevenita pentru curatarea trecutului jurnalistilor de colaborarea acestora cu serviciile secrete, dar si un imbold dat intregii societati de a cere, in sfarsit, spalarea tuturor rufelor murdare, tinute pana acum departe de ochii publicului. In al doilea val al campaniei s-a trecut la cererea deconspirarii din randul sindicalistilor, iar in cel de-al treilea, survenit in urma unui comunicat MediaSind care cerea explicit includerea si a patronilor de presa pe lista, campania s-a extins si asupra acestora", se arata in document. Raportul mentioneaza ca membrii Comitetului de Conducere al US MediaSind au fost intre primii lideri sindicali care au cerut sa fie verificati de CNSAS, adresand in acelasi timp jurnalistilor romani o "Scrisoare deschisa" sub semnatura presedintelui MediaSind, in care acuzau si boicotul informational la care este supusa organizatia inca de la infiintare. In document se aminteste ca Asociatia "Civic Media" a redactat un "Ghid al jurnalistului turnator", destinat in special tuturor angajatilor si colaboratorilor din presa, inclusiv editorialisti, in dorinta de a simplifica activitatea CNSAS, "iar primul ziar central care ar putea urma exemplul ziarului ZIUA de a sustine campania <<Voci curate>> este <<Cotidianul>>".
ZIUA, ca exemplu
Autorii raportului mentioneaza ca in ZIUA au fost deja publicate listele cu proprii ziaristi care au raspuns cererii formulate de conducerea ziarului si adresata tuturor jurnalistilor, mai precis de directorul Sorin Rosca Stanescu si redactorul-sef Adrian Patrusca, de a dezvalui daca au colaborat sau nu cu Securitatea. "Demersul campaniei <<Voci curate in presa>> va incerca sa faca distinctiile necesare intre turnatorii Securitatii, agentii ai altor servicii secrete straine, cei care au savarsit acte de politie politica si cei care au avut doar Dosar de Urmarire Informativa. Numai astfel vor putea deveni mult mai clare raporturile, in primul rand a celor care au lucrat si inainte de decembrie 1989 in presa, atat cu Securitatea, cat si cu stapanirea comunista", se arata in raport. Tot acolo se precizeaza ca Victor Roncea, coordonatorul asociatiei "Civic Media", se arata increzator in intelegerea corecta a implicatiilor lansarii unei astfel de campanii si, mai ales, in faptul ca deontologia profesiunii de jurnalist are sansa astfel sa fie reafirmata.
Fara agenti in redactii
"Campania <<Voci curate in presa>> este deja un fenomen public de masa in Romania, care deasupra oricaror controverse, va reusi pana la urma sa redea increderea cititorilor in faptul ca ceea ce se publica, reprezinta reflectarea dorintei lor de adevar, dus pana la capat", spune MediaSind. Organizatia considera ca asanarea morala pe care o aduce campania "Voci curate" ofera opiniei publice posibilitatea unei evaluari necesare a trecutului, premisa a unei dezvoltari democratice tot mai apropiata de statele noii Europe unite. US MediaSind nu este singura organizatie profesionala care sustine fara rezerve acest demers. Federatia Internationala a Jurnalistilor si organizatia Reporteri fara Frontiere, sustin si ele aceasta campanie, atragand atentia asupra gravitatii fenomenului infiltrarii unor servicii secrete actuale in mass-media, cum s-a si recunoscut de altfel si in Romania, conchid autorii raportului. (O.B.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.