Un prim bilant al perioadei post-aderare ar urma sa fie facut de catre autoritatile romane, la 31 martie 2007, printr-un raport inaintat Comisiei Europene, raport ce ar urma sa fie evaluat de Comisie in luna iunie. Pentru analisti, acesta ar putea fi
Un prim bilant al perioadei post-aderare ar urma sa fie facut de catre autoritatile romane, la 31 martie 2007, printr-un raport inaintat Comisiei Europene, raport ce ar urma sa fie evaluat de Comisie in luna iunie. Pentru analisti, acesta ar putea fi un prim moment al adevarului. Intrebarea este intr-adevar importanta: va fi Romania capabila sa-si respecte in continuare obligatiile ce-i revin in cadrul Uniunii Europene, cu atat mai mult cu cat acum nu se mai pune problema acceptarii jumatatilor de masura? Ca Uniunea Europeana nu este cu totul incredintata ca tara noastra va reusi acest lucru sta dovada si faptul ca in mai multe randuri oficialii europeni au pomenit si care ar fi consecintele nerealizarii acestor obiective.
Pentru evitarea clauzei de salvgardare, Romania are de indeplinit patru obiective: asigurarea functionarii sistemului judiciar intr-o maniera transparenta si eficienta, intarirea activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, infiintarea Agentiei Nationale de Integritate si continuarea luptei impotriva coruptiei, inclusiv in ce priveste coruptia la nivel inalt). Invocarea clauzei de salvgardare ar insemna nerecunoasterea deciziilor judecatoresti si mandatelor emise in Romania in celelalte tari ale Uniunii. Efectele ar fi importante, caci asta ar face ca, de pilda, procesele cu un element de extraneitate (situatia juridica a cuiva care se afla intr-o tara straina - n.n) sa nu se mai tina in Romania si, cel putin in ce priveste climatul de afaceri, ar spori riscul investitional, tocmai acum cand am fost promovati in clasa "A" de rating. in ce priveste agentiile de plati a subventiilor din agricultura exista un alt posibil pericol si anume neacreditarea acestora pana in momentul elaborarii raportului. In acest caz, 25% din platile pentru agricultura ar putea fi inghetate.
Asadar, este Romania capabila sa devina un membru al Uniunii Europene cu certificat de buna purtare?
Trebuie sa spunem ca un raspuns simplu nu poate fi dat la aceasta intrebare. Exista cateva teme diferite, cu orizonturi de timp diferite. Societatea romaneasca are cateva vulnerabilitati ce tin de deficiente structurale si care nu pot fi rezolvate decat in timp indelungat. Daca una dintre vulnerabilitati, anume politica bugetar-fiscala, s-ar parea ca este depasita, prin faptul ca cheltuielile bugetare ar putea atinge, in orizontul anului 2010, 40% din PIB, exista alte trei domenii in care e nevoie de mai mult timp, masurabil in decenii. Aceste trei domenii sunt: competitivitatea economica (e nevoie cam de un deceniu pentru diminuarea decalajelor de competitivitate), dezvoltarea rurala (cam doua decenii ar trebui pentru redimensionarea si modernizarea agriculturii si a satului romanesc) si asigurarile sociale (unde e nevoie de doua pana la trei decenii pentru cresterea sustenabila a pensiilor, in conditiile demografice date). Cum bine se vede, aceste domenii nu sunt incluse decat tangential (agricultura) printre obiectivele pe termen scurt indicate in raport. Am pomenit agricultura pentru ca aici avem o situatie speciala. Din cauza caracterului anacronic al agriculturii si a faramitarii suprafetelor, avem 1,5 milioane de ferme din totalul de 9,8 milioane de ferme ale Uniunii Europene, ceea ce complica aplicarea politicii agricole comunitare.
Obiectivele pe termen scurt tin de vointa politica, de viziunea institutionala si de capacitatea manageriala. Fiecare dintre aceste procese a avansat mult in ultimul an si jumatate. Chiar daca nu avem sentinte definitive, organele de urmarire penala au fost deosebit de active in ultima perioada. S-a interzis prin lege scutirea ori reesalonarea de datorii, ajutoarele de stat trebuie notificate la Bruxelles, ceea ce arata ca libera competitie a progresat mult. Securitizarea frontierelor este o actiune, in mare parte, realizata. Procesul de descentralizare a continuat chiar daca, datorita incapacitatii oraselor mici si a comunelor de a se autofinanta, descentralizarea decizionala nu are adesea un suport financiar, iar localitatile sunt legate ombilical de bugetul statului. Numai in ultimele noua luni, din 480 de focare de pesta porcina au mai ramas doar 68. Exemplele ar putea continua. Important este faptul ca daca ritmul acesta este mentinut, nu vom avea probleme in evalurea ce ne asteapta in anul 2007. Cat priveste Agentia de Nationala de Integritate, e o problema de vointa politica si daca partidele o vor, se poate rezolva in doua sapatmani, iar daca nu o vor, nu se va rezolva niciodata.
La 1 ianuarie 2007 intram in UE. Cand ne vom integra, insa? Termenul cel mai probabil este de sase ani, anume atunci cand se va incheia proiectia bugetara actuala a Uniunii Europene si cand vom putea evalua daca mecanismele institutionale si functionale ale economiei romanesti pot absorbi fondurile europene. Tot peste sase ani ar urma sa trecem la moneda europeana, moment in care ne vom alinia complet politicii monetare a UE si atunci nici o greseala nu va mai putea fi iertata.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.