Raportul de tara prezentat marti de oficialii europeni a remarcat unii pasi facuti in ceea ce priveste implementarea Strategiei si a Planului de Actiune, fara a retine vreo realizare deosebita inregistrata in perioada de la ultimul raport de tara. In schimb, aspectele negative evidentiate in Raportul de tara sunt de natura sa creeze mari ingrijorari responsabililor asupra bunului mers al Justitiei si, daca problemele nu vor fi curand remediate, Romania risca activarea clauzei de salvgardare, care poate fi activata oricand pe o perioada de trei ani de la data aderarii. Aceasta va insemna ca, indiferent daca Romania va deveni membra a UE incepand cu data de 1 ianuarie 2007, daca CSM, Ministerul Justitiei si ceilalti factori care concureaza la normalizarea sistemului judiciar nu-si vor respecta angajamentele asumate prin Planul de Actiune, se poate ajunge la "suspendarea obligatiei Statelor Membre existente in prezent, de a recunoaste hotararile judecatoresti si de a executa mandatele emise de oricare dintre instantele sau parchetele romanesti, mandate care se incadreaza in principiul recunoasterii reciproce".
Intr-o atare varianta, consecintele nefaste ar fi incalculabile pentru tara noastra.
Legea continua sa fie interpretata dupa bunul plac
Cel mai criticat aspect din ograda Justitiei il reprezinta faptul ca nu s-a asigurat o interpretare si aplicare unitara a legii la nivelul intregii tari. Cu alte cuvinte, se considera ca in Romania magistratii interpreteaza si aplica legea dupa bunul lor plac, fara sa existe vreun mijloc coercitiv in aceasta privinta si nici etaloane dupa care sa se poata stabili ca vreunul dintre ei a nesocotit legea.
In aceasta privinta, presedintele Consiliul Superior al Magistraturii, Iulian Galca (foto), sustine ca a elaborat, alaturi de Inalta Curte de Casatie si Justitie, un proiect de lege privind unificarea practicii judiciare, proiect pe care l-a transmis Ministerului Justitiei la data de 7 iunie 2006. Din pacate, proiectul a ramas in faza de intentie la nivelul MJ, care are initiativa legislativa in domeniul Justitiei.
Probleme de etica si interese la CSM
Nici la capitolul luptei contra crimei organizate si coruptiei nu i-am convins pe comisarii europeni, care apreciaza ca "este nevoie de un progres suplimentar. Comisia Europeana va stabili dupa aderare un mecanism pentru a coopera si a verifica progresele in acest domeniu", pe perioada celor trei ani de monitorizare post-aderare. Bube majore sunt gasite si la CSM, unde se apreciaza ca "cinci din cei 14 membri alesi ai Consiliului se confrunta inca cu un potential conflict de interese in materie disciplinara, intrucat detin functii de conducere la instante si parchete", precum si faptul ca "CSM nu a rezolvat inca problema incalcarii normelor etice de catre unii membri, problema care afecteaza negativ imaginea Consiliului ca organism colectiv". Suspiciuni serioase sunt exprimate si vizavi de Inspectia judiciara a CSM (organismul care constata abaterile disciplinare ale magistratilor si care a concentrat in randurile sale inspectori proveniti in majoritate de la instantele din Capitala). Raportul retine ca "Obiectivitatea marii majoritati a judecatorilor si procurorilor inspectori nu este suficient garantata. Ar trebui recrutati noi inspectori, in conformitate cu noua procedura, pentru a reduce numarul posturilor vacante si pentru a creste reprezentativitatea regionala in randul inspectorilor".
Romania chemata la raport in martie 2007
Raportul constata, de asemenea, ca "Nu au fost facute progrese in remedierea problemelor vizand managementul in cadrul Ministerului Public, precum nedistribuirea aleatorie a lucrarilor, lipsa pregatirii continue a procurorilor si imposibilitatea colectarii datelor statistice. Rezolvarea acestor probleme trebuie sa reprezinte o prioritate".
Pentru a se verifica daca ne facem corect temele, Romania, ca si Bulgaria, va fi obligata sa raporteze periodic asupra progreselor inregistrate in domeniul Justitiei. Primul raport va trebui depus pana la data de 31 martie 2007 urmand ca el sa fie verificat de Comisia Europeana, care la randul ei, pana in luna iunie 2007 va transmite Parlamentului European si Consiliului Europei ce considera ca s-a facut sau nu din sarcinile trasate. Sarcinile care trebuie indeplinite de Romania in perioada imediat urmatoare sunt: asigurarea unui proces judiciar mai transparent si eficient, cu precadere prin cresterea capacitatii si responsabilitatii CSM; implementarea unei agentii de integritate cu responsabilitati in verificarea averilor, incompatibilitatilor si conflictelor de interese, care sa poata emite hotarari de "sanctionare exemplara"; raportarea si monitorizarea impactului noilor Coduri de procedura penala si civila; asigurarea unei interpretari si aplicari unitare a legilor; luarea de masuri suplimentare pentru prevenirea si lupta impotriva coruptiei.