Intr-un interviu acordat saptamana trecuta, ministrul Vladescu si-a prezentat planurile bugetare pentru anul 2007. In primul rand, ministrul Finantelor ne-a anuntat ca, la anul, deficitul bugetar al Romaniei se va situa in jurul valorii de 2%. Altfel spus, ministrul Vladescu ne-a informat ca si in 2007 Romania va trebui sa indure un deficit mult prea mare pentru echilibrul fragil in care se gaseste economia nationala.
In primele sase luni ale acestui an, Romania a inregistrat un excedent bugetar deloc imbucurator. In conditiile in care Guvernul a majorat deficitul bugetar pana la 2,5% din PIB, iar incasarile la buget nu au atins tintele stabilite pentru primul semestru, stabilitatea macro-economica este serios amenintata. Executivul Tariceanu demonstreaza inca o data ca nu are capacitatea necesara pentru a gestiona eficient executia bugetului de stat.
Daca politica economica actuala va persista, la finele anului 2006, veniturile bugetare totale vor fi mai mici cu 1,8% decat obiectivele guvernamentale, in timp ce cheltuielile publice vor fi inghesuite, potrivit obiceiurilor din 2005, in ultimele 2 luni ale anului. In aceste conditii, deficitul bugetar va exploda, ajungand aproape de 4% din PIB, ceea ce va avea consecinte grave asupra deficitului de cont curent, va determina deprecierea, in continuare, a monedei nationale si incetinirea procesului de scadere a inflatiei.
Ministrul Finantelor a explicat majorarea deficitului bugetar de 5 ori numai in primul semestru al anului in curs referindu-se la nevoia de investitii in infrastructura. In opinia domnului Vladescu, proiectele de dezvoltare in infrastructura au pierdut cel putin un an de zile, iar acest timp trebuie recuperat in perioada urmatoare. In principiu, ministrul Finantelor are dreptate. Guvernul Tariceanu a reusit ""performanta"" remarcabila in 2005 sa nu construiasca nici un kilomentru de autostrada. Infrastructura romaneasca are deci nevoie de investitii considerabile. Numai ca abordarea domnului Vladescu este gresita. Majorarea cheltuielilor publice este cea mai simpla solutie pentru rezolvarea problemelor, dar este de departe si cea mai nociva pentru economia romaneasca pe termen mediu si lung. Solutia optima era revizuirea completa a modului in care este cheltuit banul public.

Excedentul bugetar inregistrat in primul semestru al anului 2006 sugereaza incapacitatea ministerelor de a implementa programele pentru care le sunt alocate fonduri bugetare. Cheltuielile de capital, destinate investitiilor, au fost realizate, in primele 6 luni, doar in proportie de 21%. Ministerul Finantelor este dispus sa arunce tot mai multi bani pentru investitii, numai ca ministerele nu sunt in stare sa cheltuiasca nici sumele care le-au fost alocate pana in prezent. Cum vor reusi aceste institutii sa absoarba surplusul pe care ministrul Vladescu este atat de nerabdator sa il acorde?

Revizuirea cheltuielilor publice devine tot mai mult o urgenta pentru economia romaneasca. De asemenea, Romania nu trebuie sa repete greselile pe care le-au facut unele dintre statele care au aderat recent la UE. Ungaria si Cehia se confrunta astazi cu deficite bugetare enorme, care afecteaza inflatia si deficitele externe ale acestor tari. Romania trebuie sa-si consolideze in continuare finantele publice si sa promoveze o politica financiara echilibrata, retinuta, care sa conduca, in primul rand, la accelerarea procesului de dezinflatie.
Politicile fiscal-bugetare pentru anul viitor trebuie sa fie prudente, dar in acelasi timp sa asigure finantarea necesara proiectelor de investitii si cofinantari printr-o mai buna utilizare a fondurilor publice. Bugetul trebuie sa cuprinda o reforma substantiala a cheltuielilor publice si sa devina un instrument eficient de combatere a inflatiei.