Marea provocare a
tehnologiei, crearea
de roboti sociabili, este
pe cale sa fie depasita.
Stadiul de instrument mecanic este inlocuit
cu notiunea de partener robotizat cognitiv.
Masini care invata.

Principalul subiect analizat in proiectul COGIRON (din cadrul activitatilor europene de cercetare) consta in dezvoltarea comportamentului inteligent la roboti. Viitorul nostru partener va avea patru caracteristici importante: perceperea si intelegerea mediului, invatarea prin observare, luarea deciziei (adica initiativa), comunicarea si interactiunea cu oamenii.
NEVOI. Au fost deja partial create modele de roboti care pot invata prin imitare si repetitie, se pot dovedi curiosi si pot anticipa nevoile omului.
Stadiul proiectului este incurajator chiar daca cercetatorii sunt de parere ca mai este o cale destul de lunga pana la integrarea tuturor acestor sisteme in ceea ce va fi un robot ""prietenos"".
In acelasi sens, cercetatorii Institutului de Stiinta Cognitiva si Tehnologie din Italia concep o tehnologie care permite robotilor sa isi dezvolte un limbaj propriu din experienta interactionarii cu mediul.
Daca pana nu demult un catel-robot putea fi programat cu un set de ""atitudini"" predefinite, folosind aceasta tehnologie, cercetatorii din laboratoarele Sony si-au dotat robotul-caine AIBO cu un metacreier care ii oferea principala caracteristica necesara pentru a vorbi de umanizarea robotilor: curiozitatea.
PROIECT. Astfel, cainele AIBO putea inventa trucuri noi si le putea impartasi celor din jur. De asemenea, era capabil sa construiasca in etape, asemenea unui copil, reguli lexicale si gramaticale pe baza carora sa poata comunica.
Robotii sociabili, intelegatori sunt deci in faza de proiect, astfel incat putem incepe explorarea unei altfel de speculatii: robotii artisti. Inzestrarea robotilor cu un fel de inteligenta emotionala, autonoma, poate fi noua piatra de incercare a roboticii, un proiect la fel de ""utopic"" in prezent cum erau robotii ""cognitivi"" in urma cu 10 ani.