Romania a produs primele legende ale aviatiei, dar dezvoltarea industriei sale aeronautice a depins intotdeauna de marile puteri ale lumii. Specialistii romani spun ca pentru a ne ocupa locul meritat este nevoie de o abordare lucida a unei piete, practic ""inchise"".

Recent, ministrul Economiei, Codrut Seres, a adus din SUA vestea ca Bell Helicopters va vizita IAR Brasov, Romaero Baneasa si Avioane Craiova SA, fiind interesata de productia acestora in domeniul apararii. Specialistii industriei aeronautice romanesti spun ca progresele acesteia au depins intotdeuna de marile puteri ale lumii.
""Abordam dezvoltarea cu luciditate"", ne-a declarat Dan Vulcan, directorul general al Romaero, vorbind despre strategia de relansare a companiei, bazata mai ales pe subcontractele venite de marile companii ale lumii. ""Pentru a proiecta si construi in intregime un avion, mai ales daca e mare, sunt necesare investitii foarte mari, pe care economia romaneasca nu are capacitatea de a le sustine. Nu putem concura cu cei cativa, 2-3 sau poate patru colosi. Marea piata este inchisa"", conchide Vulcan.
PROPORTII. Romaero a contribuit cu circa 47% din exporturile de anul trecut ale celor trei companii amintite mai sus, la care se aduga Aerostar Bacau. Estimarea totalului exporturilor ajunge la numai 24,4 milioane de dolari, la cursul mediu anual calculat de BNR.
Contributia celorlalti producatori din industrie la exporturi a fost mai mica. Aerostar a raportat un export de 12 milioane de dolari. Exportul IAR Brasov a acoperit anul trecut in proprotie de 94,3% profitul sau net de circa 893.000 de dolari, dar numai 1,4% din veniturile totale, potrivit raportului inaintat Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
Avioane Craiova isi pune mari sperante in avionul de antrenament avansat IAR-99 SOIM.

IERARHIE. La ""mansa"" aviatiei mondiale sunt marile puteri