Dezarmant, dar psihologii ne spun ca nu exista o metoda de invatare care sa va garanteze succesul la examene. Orice tehnica de invatare este eficienta atata vreme cat se potriveste stilului fiecarui tanar, stil pe care l-a dobandit deja in cei 12 ani de scoala.

Unii tineri invata prin schematizare, altii prin repetare cu voce tare, altii prin sublinierea ideilor importante, iar altii doar prin citirea informatiilor. Indiferent ce stil adoptati, un singur lucru conteaza: memorarea informatiei se face printr-o forma logica, si nu prin invatare mecanica. Apeland la acumularea mecanica de informatie, exista riscul ca memoria sa va joace feste chiar in timpul examenului. In ce priveste timpul alocat invatarii, unii adolescenti invata mai bine dimineata, in vreme ce altii sunt mult mai receptivi noaptea. De aceea, este foarte important sa stabilim un program de invatare, ghidandu-ne dupa propriile noastre capacitati.

IN ETAPE. Una dintre cele mai eficiente tehnici de memorare este schematizarea informatiei. Intr-o prima etapa, este nevoie de o structurare a materiei. Acest lucru se poate face prin citirea lectiilor cu voce tare, sublinierea informatiilor cu marker de diverse culori - de preferat doar doua culori. Intr-o a doua etapa, informatiile se transcriu schematic pe foi sau pe un caiet, avand in continuare ca suport cartea sau cursurile. Insa cea mai grea etapa a invatarii este reproducerea din memorie. Psihologul Stefania D. Nita, de la Centrul de Psihologie Actiune si Psihoterapie din Bucuresti, este de parere ca reproducerea prin scriere este metoda cea mai eficienta de a verifica informatiile retinute. Cu alte cuvinte, tanarul trebuie sa se supuna unui examen.
Nu sunt de ignorat nici exercitiile de la sfarsitul manualului. Rezolvarea lor nu face altceva decat sa verifice inca o data in ce masura tanarul a reusit sa memoreze materia. Intr-o ultima etapa, tanarul trebuie sa-si construiasca un set propriu de intrebari pe care considera ca le poate primi la examenul decisiv. Si acestea se vor rezolva tot in scris. La fel de utile sunt si materialele ajutatoare, precum hartile sau desenele.

Citeste si:

CU VOCE TARE. Examenele de tip grila necesita o tehnica diferita de invatare. Pentru ca ele acopera o cantitate mult mai mare de informatie, pregatirea nu trebuie sa inceapa cu o luna - doua inainte de examen. Reproducerea informatiei cu voce tare este foarte importanta pentru acest tip de examen, intrucat permite o foarte buna fixare a materiei studiate. Pentru foarte multi tineri, memoria auditiva s-a dovedit foarte eficienta in procesul de invatare. Tocmai din acest motiv, adolescentii au inventat o tehnica moderna de memorare: citesc informatiile cu voce tare, le inregistreaza pe reportofon si le asculta de mai multe ori, pana la invatare.
REGULI. Nu invatati atunci cand sunteti stresati, incordati si obositi. ""Atunci cand simtim tensiune, tendinta este de a «trage tare», de a asimila o cantitate foarte mare de informatie, intr-un timp foarte scurt. Metoda nu da niciodata rezultate pentru ca invatarea in stare de tensiune nu este deloc eficienta"", ne spune psihologul Stefania D. Nita.
Desi unii adolescenti spun ca invata foarte bine in timp ce asculta muzica, psihologii sunt de alta parere. Muzica este o excelenta metoda de relaxare in perioadele de pauza, insa in procesul invatarii ea este un factor perturbator, intrucat atentia este distribuita in doua locuri, in acelasi timp.

ODIHNA. Pauzele sunt o alta regula foarte importanta pe care trebuie sa o respectam in procesul de invatare. Se poate aplica o tehnica a recompensei, stabilind un program de invatare, cu un interval de relaxare la ore fixe. ""Este foarte important sa se gaseasca un echilibru intre timpul alocat studiului si timpul liber. Plimbarile in aer liber sau practicarea unor sporturi sunt cea mai buna metoda de destindere"", arata psihologul Stefania D. Nita. Privitul la televizor nu echivaleaza insa cu un moment de recreere pentru ca oboseste ochii si creierul. Nici barurile nu sunt o optiune pentru relaxare, intrucat fumul de tigara si zgomotul accentueaza starea de oboseala. O alta regula ce trebuie respectata: orele de odihna. Privarea de somn perturba procesul de invatare.

IN ECHIPA