In vreme ce Europa ne cere stabilitate si eficienta, Guvernul Tariceanu se incapataneaza sa produca incertitudine si dezechilibru. Guvernul Tariceanu reuseste, prin masurile sustinute, sa impinga economia nationala tot mai mult catre o situatie difi
In vreme ce Europa ne cere stabilitate si eficienta, Guvernul Tariceanu se incapataneaza sa produca incertitudine si dezechilibru.
Guvernul Tariceanu reuseste, prin masurile sustinute, sa impinga economia nationala tot mai mult catre o situatie dificila. ""Performantele"" economice ale anului 2005 au fost analizate, discutate si ras-analizate in nenumarate randuri, iar concluzia generala este ca Romania a suferit anul trecut un declin economic semnificativ. Injumatatirea nivelului de crestere economica, incetinirea considerabila a ritmului de dezinflatie si majorarea deficitelor externe constituie tot atatea argumente in favoarea acestei concluzii. De asemenea, nivelul de trai al romanilor s-a inrautatit anul trecut din cauza cresterilor de preturi si a majorarii tarifelor la utilitati. Protestele sindicale de amploare care au avut loc in 2005 si cele anuntate in 2006 demonstreaza ""ruptura"" dintre administratie si partenerii sociali.
La jumatatea anului 2006, impresia generala este ca Executivul condus de premierul Tariceanu persista in greselile care au contribuit la esecul anului 2005. Ritmul de crestere economica, desi a inregistrat o cifra incurajatoare pe primul trimestru al acestui an, este in scadere si nu sunt semnale ca situatia s-ar putea imbunatati. Mai mult, cresterea economica se sprijina pe elemente fragile, nesustenabile. Explozia consumului a incurajat majorarea PIB, dar a sustinut cresterea alarmanta a deficitelor externe care afecteaza stabilitatea macroeconomica. In plus, productivitatea muncii si competitivitatea economica sunt intr-un proces continuu de degradare.
Inflatia anuala a depasit deja, la nivelul lunii mai, pragul ""psihologic"" de 7%. In ciuda eforturilor intreprinse de Banca Nationala, exista toate sansele ca, la sfarsitul anului, inflatia sa depaseasca din nou tintele guvernamentale. Chiar si marja de eroare a BNR.
Deficitul comercial a atins noi recorduri, ritmul de crestere a exporturilor a scazut, iar importurile au depasit si cele mai negre asteptari. In aceste conditii, masura Guvernului de a implementa, in primavara acestui an, o taxa pe viciu nu a facut altceva decat sa puna paie pe focul inflatiei. Mai exact, paie de 0,6%.
Decizia guvernamentala care isi va pune insa cu siguranta amprenta negativa asupra stabilitatii macro-economice in 2006 si nu numai, este majorarea deficitului bugetar. Guvernul condus de premierul Tariceanu a hotarat sa ajusteze constructia bugetara pentru anul 2006 si sa dubleze deficitul bugetar.
In mai putin de sase luni, Executivul a majorat deficitul bugetar de la 0,5% la 0,9% din PIB in luna aprilie si il va majora inca o data, de la 0,9% la 2% din PIB, in perioada imediat urmatoare.
Potrivit oficialilor de la Palatul Victoria, a doua rectificare bugetara va fi urmata de o a treia. Poate si de o a patra. In aceste conditii, nu este clar ce se va intampla cu deficitul bugetar. Mai mult, o serie intreaga de cheltuieli, anagajamente si programe care ar trebui sa faca parte din constructia bugetara, inca nu se regasesc in prevederile bugetului de stat.
Fondul Proprietatea este doar unul dintre aceste programe, iar numai contributia lui la deficitul bugetar poate ajunge la 0,9% din PIB. Deficitul bugetar se apropie astfel, periculos de mult de limita de 3%, maxim acceptata de Uniunea Europeana.
Politica economica a Romaniei se indeparteaza tot mai mult de obiectivele europene. In vreme ce Europa ne cere stabilitate si eficienta, Guvernul Tariceanu se incapataneaza sa produca incertitudine si dezechilibru.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.