Ofiterii de Politie Judiciara ai Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) au descins la ""casa fregatelor"". Scandalul comisioanelor i-a amploare.

Anchetatorii au patruns ieri in sediul firmei familiei lui Barry George din Bucuresti, incercand sa obtina date despre activitatea acestei societati. Politistii au cercetat firma din sediul Popa Savu numarul 77, din Bucuresti, anchetatorii refuzand sa faca orice comentariu privind derularea anchetei. ""Cazul este abia la inceput, nu va putem spune absolut nimic in aceasta faza!"", ne-a declarat aseara seful DNA, procurorul Daniel Morar. Demersul politistilor survine punerii in libertate a sotilor Georgiana si Barry George. Ei fusesera arestati pentru incasarea unui comision de un milion de lire sterline, dupa negocierea contractului de achizitie de catre Executivul de la Bucuresti a doua fregate britanice, rebotezate ""Regele Ferdinand"" si ""Regina Maria"".
AFACEREA. Sotii George conduc o companie romaneasca, Axis Trade&Consulting, al carei profit a fost de un milion de lire sterline (aproximativ 1,5 milioane de euro) in perioada tranzactionarii fregatelor. Barry George, originar din Liverpool, a detinut anterior alte doua firme mici de import-export si a fost inregistrat ca reprezentant al BAE la conferintele guvernamentale din Romania. Firma Axis Trade&Consulting, infiintata in 1999, are un capital de zece mii de lei, ca actionari ai societatii figurand Georgiana George, cu 95% din actiuni, si Elena Dan, mama acesteia, cu 5%. Administratorul firmei, Gheorghe Popescu, a fost si el cautat aseara de autoritati, dar nu a fost gasit.
DE CART PE FREGATA. Pe o strada din buricul targului, intr-un bloculete destul de portocaliu si de vesel, potrivit cu eliberarea celor doi care au intermediat vanzarea fregatelor, se afla firma Axis Trade, la care este actionara si madam Georgiana George. Totusi locul este relativ modest in comparatie cu ce presupune intermedierea tranzactiilor cu nave si avioane, cei doi putandu-si cumpara tot imobilul. Ba, la banii astia, ar fi putut sa angajeze pe cineva cu destul sange in vine ca sa raspunda la usa atunci cand un reporter vrea sa afle cateva amanunte despre o poveste cu care s-au cheltuit o gramada de bani publici. Dar nu s-au priceput. Dupa ce la interfonul de la intrarea in bloc nu raspunde nimeni, ne strecuram pe langa un tip care tocmai iesea, suficient de repede ca sa nu mai apuce sa ne ia la intrebari. La usa apartamentului sunam politicos. Nimic. Sunam mai putin politicos si de cealalta parte se aude o fosnitura. Ne-am gandit ca daca o sa sunam extrem de mitocaneste, pana la urma cineva tot o sa deschida, macar ca sa ne traga un pumn in nas. Fosnitura s-a mai auzit o data si apoi ne-a lasat balta privind la usa. In fata blocului, o masina de teren-oras, una din alea scumpe cu care cred ca poti sa cumperi toate paginile de reclama din ziar, cu numarul B xx AXY. Ne-am zis ca e de la firma, am pandit-o o vreme, ne-am si uitat dupa cainele care a facut ceva pe roata si ar fi facut si pe noi daca nu i-am fi zis vreo doua, dupa care am plecat. La fel cum am venit. Nici ofiterii de la DNA
n-au zis nimic, nici fosnetul nu era prea clar. Dar as vrea sa stiu si eu pe ce s-au dus banii mei.
COMISIONUL. In centrul investigatiei desfasurate de Oficiul pentru Fraude Grave (SFO) se afla un ""commision"" in valoare de sapte milioane de lire sterline (circa zece milioane de euro), platit de BAE Systems - al carei nume oficial este British Aerospace, firma implicata in numeroase scandaluri de coruptie. Barry George ar fi primit 1% din valoarea contractului, in timp ce restul de 7% ar fi revenit unor persoane necunoscute.
AL CINCILEA CONTROL. Intr-o declaratie facuta la BBC, Mircea Pascu, fost ministru al Apararii Nationale in perioada in care s-au achizitionat cele doua fregate britanice si participant alaturi de Ion Iliescu la festivitatile de la Portsmouth din 19 august, cand a fost preluata din santier Fregata ""Ferdinand"", a spus ca orice politician poate sa fie destinatarul celor sase milioane de lire sterline vehiculate in mediile de presa drept comisioane ilegale. El a subliniat ca ancheta britanico-romana ar determina cam a cincea verificare a acestui contract, dupa alte patru facute deja de autoritatile romane fara a fi descoperit ceva.
DECLARATII. Intr-o emisiune televizata la Realitatea TV, aseara, Dan Ioan Popescu, fost ministru al Economiei in perioada semnarii contractului, a declarat ca orice suspiciune privind incasarea unor comisioane de catre el sau de echipa de la ministerul pe care l-a condus este ""tendentioasa"". In cadrul aceleiasi emisiuni, Decebal Ilina a spus ca Agentia de Offset e cea care urmareste derularea contractelor incheiate de Romtehnica. Penalitatile pentru cei care nu respecta angajamentele sunt de 0,01% pe zi si se puteau lua masuri de sanctionare, inclusiv refuzul de a prelua a doua fregata.
Mihai Tanasescu a declarat ca nu stie despre nereguli in ceea ce priveste platile ilegale. Adrian Nastase, seful Executivului care a emis hotararea de guvern privind achizitionarea fregatelor, a spus ca nici el nu se afla printre cei care ar fi primit comision.