""Küba: O calatorie impotriva curentului"" inseamna povesti despre oameni de-a lungul Dunarii. Un proiect artistic de anvergura internationala va calatori peste 1.500 de kilometri de la Dunarea de Jos pana la Viena. Expoziti
""Küba: O calatorie impotriva curentului"" inseamna povesti despre oameni
de-a lungul Dunarii.
Un proiect artistic de anvergura internationala va calatori peste
1.500 de kilometri
de la Dunarea de Jos
pana la Viena.


Expozitia turcului Ataman Kutlug e punctul de plecare pentru un proiect itinerant de arta. Patruzeci de televizoare, fiecare cu un fotoliu destinat unui singur privitor care asista la o poveste unica. Un actor cu un rol unic, propria sa viata, mai mult cu umbre decat cu lumini, in fata unui spectator unic. Un monolog in care viata bate filmul. Povestile apartin unor marginali, locuitori ai cartierului turcesc Küba, un ghetou dintre cele mai rau famate din inima Istanbulului. Premiata in anul 2004 cu Premiul Carnegie Prize, instalatia lui Ataman va parcurge aproape 2000 de kilometri la bordul vasului Negrelli, vechi slep de transport al containerelor pe Dunare, pana la Viena. Lucrari din Romania, Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Serbia, Croatia, Austria tematizeaza calatoria si au ca reper comun Dunarea. In fiecare dintre locurile de popas ale vasului Negrelli vor fi proiectii, dezbateri, intalniri cu artistii locali. Negrelli va ajunge la Viena la 21 iunie.
TRAIECTORII. Artistul roman participant la calatorie e Matei Bejenaru cu lucrarea ""Ghid de calatorie"". ""Ghidul"" lui Matei Bejenaru dezvaluie o realitate underground, constituindu-se intr-un dosar amplu documentat asupra modalitatilor de imigrare ilegala. ""Informatiile au fost colectate de la persoane care au trecut fraudulos frontiera"", ne-a declarat artistul. Dar ce e de gasit in ghidul lui Matei Bejenaru? Schite de containere, harti, informatii despre obtinerea unui pasaport fals, traiectorii urmate de imigrantii ilegali de-a lungul si de-a latul Europei. Artistul a ales
sa-si structureze si sa-si expuna informatia folosind limbajul publicitatii. ""Publicitatea e un limbaj extrem de puternic si foarte prezent in viata cotidiana. Ideea de a folosi billboard-urile ca suport pentru proiecte artistice nu este noua, inca din anii a€™70 fiind artisti care le-au folosit."" De la 1 mai lucrarile sunt prezente in diverse locatii din Constanta, punctul initial de plecare pentru calatoria lui Negrelli. Proiectul lui Bejenaru are mize multiple : ""Punerea in discutie a fenomenului migratiei ilegale, «reformatarea» limbajelor de comunicare clasice in proiectele mele artistice"". Ghidul lui Matei Bejenaru nu este unul care te invita la calatorie, ci mai degraba la reflectie. El opune consumismului calatorului contemporan o realitate sociala si economica gri.
Initiatoarea proiectului este Fundatia de Arta Contemporana Thyssen Bornemisza, infiintata de Francesca von Habsburg.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.