Gigantul petrolier rus Gazprom, monopol al Kremlinului si bastion al practicilor sovietice cu ""lustru"" capitalist, vrea sa-si extinda controlul asupra presei din Rusia prin achizitia publicatiei independente Kommersant, relateaza Reuters. In urma cu un an, Gazprom a preluat Izvestia, o alta publicatie importanta din Rusia. Gigantul petrolier mai controleaza postul de televiziune NTV si pe cel de radio Ekho Moskvi, achizitii ce au declansat acuzatii privind controlul de tip sovietic asupra presei practicat de catre Kremlin prin intermediul Gazprom. Actiunile publicatiei Kommersant au avut insa un traseu controversat, ce ar putea da nastere la si mai multe speculatii. Acestea au trecut din mainile magnatului in exil Boris Berezovski, in cele ale omului de afaceri georgian Badri Patarkatsisvili. Oficialii Gazprom negociaza acum preluarea Kommersant de la Patarkatsisvili.

SANTAJ CU GAZ. Cand nu face investitii in presa rusa, Gazprom isi continua activitatea in domeniul petrolului si gazelor naturale in stilul obisnuit. Cea mai recenta marire de preturi la gazele naturale a fost impusa Belarusului, stat fidel si prieten Kremlinului, care incepand cu 2007 va trebui sa plateasca cel putin triplu metrul cub de gaz. Ca si in cazul ""razboiului"" cu Ucraina, santajul are ca scop obtinerea a jumatate din actiunile companiei belaruse Beltransgaz, proprietara retelei de gazoducte care alimenteaza Europa.