Deficitul comercial a crescut in primele doua luni cu peste 55% fata de perioada corespondenta a anului trecut. Acest ritm este mult prea alert pentru a nu mentine preocuparea fata de evolutia deficitelor externe. Sunt voci care arata viteza mai mare a exporturilor de masini si echipamente, ca si cresterea importului de echipamente. Se argumenteaza ca: a) au loc modificari calitative structurale in exportul romanesc; b) importul tot mai mare de masini si echipamente s-ar regasi in formarea bruta de investitii fixe (care au crescut in 2005 cu cca 13% fata de 2004), in retehnologizarea economiei romanesti. Unii s-au entuziasmat vorbind chiar de o ""noua industrializare"" a tarii. Vocile optimiste amintesc si de intrarile de capital mari, care ar fi indestulatoare pentru finantarea unor deficite de cont curent de peste 8% din PIB.
Sunt voci optimiste ce nu vorbesc in vant. Dar ar fi o eroare sa se treaca cu nonsalanta peste viteza mare de crestere a importurilor nete. Este inca prea devreme sa decidem daca, intr-adevar, exportul nostru cunoaste un proces intens de primenire structurala. Lohn-ul este mai raspandit decat in industriile confectiilor, incaltamintei si mobilei. Si nici nu este firesc sa contabilizam veniturile obtinute din privatizari majore pentru a calcula coeficientul de acoperire a deficitului de cont curent. Are sens, deci, sa fim preocupati de deficite externe in crestere rapida si de ceea ce sta la originea lor. Pe de alta parte nu impartasesc dramatismul analizei lui Mihai Tanasescu, care face o analogie cu ultimii ani a90 in Asia de Sud-Est. Tarile asiatice nu au beneficiat de ancora UE si au avut cursuri de schimb fixe, care au clacat la un moment dat. Este adevarat ca noi am liberalizat aproape completamente contul de capital, dar avem o flexibilitate a cursului si finantele publice nu sunt intr-o stare de plans. Nici nu cred ca bugetul public poate lupta cu eficacitate impotriva deficitelor externe, cand acestea sunt conduse in principal de creditul neguvernamental, adica de sectorul privat. Dezbarata de accente dramatice, observatia dlui Tanasescu este de considerat, inclusiv indemnul de a avea o mai buna conlucrare intre politica monetara si celelalte instrumente de politica economica. Problema deficitelor externe trebuie sa fie in atentia BNR si a Guvernului, a cercurilor de afaceri autohtone. Sa speram totodata ca raportul Comisiei UE din mai va induce un ritm mai inalt al investitiilor productive in Romania.
Hyundai a ales Cehia pentru o investitie auto de peste 1 miliard euro. Statul ceh va acorda firmei japoneze inlesniri fiscale si ajutoare directe ce vor acoperi 10 ani. Cehia, desi in Uniune, stie sa foloseasca mijloace pentru a atrage investitii majore. Guvernul nostru sa ia aminte la aceasta stire si altele ca ea.
Despre autor:
Sursa: Jurnalul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Spațiile verzi și eficiența energetică, viziunea pentru un București sustenabil
Sursa: green.start-up.ro
-
Dan Mihăescu: Ce trebuie să știe fondatorii despre GapMinder Fund II?
Sursa: start-up.ro
-
Secretele vedetelor de la Hollywood pentru un machiaj impecabil. Tehnici și...
Sursa: garbo.ro
-
Venituri de peste 300 de milioane de euro pentru Jumbo, în 2023. Care sunt...
Sursa: retail.ro
-
Cum se poate evita insolvența. Expertul care s-a ocupat de cazul Blue Air:...
Sursa: wall-street.ro
-
Afirmații delirante din partea unui preot: femeile agresate se*ual trebuie să...
Sursa: kudika.ro
-
UniCredit vede oportunități de consolidare în România
Sursa: futurebanking.ro