Steag galben pe Capitolul 6 (Concurenta) si 15 (Politica industriala). Reactia lipsita de vigoare a Consiliului Concurentei in sanctionarea practicilor anti-concurentiale identificate ale agentilor economici n-a scapat neobservata. Stabilirea concert
Steag galben pe Capitolul 6 (Concurenta) si 15 (Politica industriala). Reactia lipsita de vigoare a Consiliului Concurentei in sanctionarea practicilor anti-concurentiale identificate ale agentilor economici n-a scapat neobservata. Stabilirea concertata a preturilor, practicile incorecte pentru extinderea pe pietele resurselor si energiei sunt prost vazute la Bruxelles. Structurile teritoriale ale Consiliului sufera acut din lipsa de personal (au, in medie, doi angajati). La nivel local se raporteaza date formale, iar relatiile institutionale (cu ordonatorii de ajutoare de stat) sunt deficitare. Actionarii unor societati fac demersuri ce aduc a presiuni pentru a obtine ajutoare de stat. In categoria acestora intra reprezentantii anglo-indienilor de la Mittal si ai rusilor de la Mechel. Altii cauta sa obtina facilitati ce seamana a ajutoare mascate (precum grupul Marco, dornic de energie multa si ieftina, pe termen lung). Nu trec neobservate ""scurgerile"" de otel din spatiul ex-sovietic catre piata UE, prin poarta generoasa romaneasca. Stratagema uzuala este asa-numita ""procesare finala"" in Romania.
Ingrijoreaza decalajul abrupt dintre societatile comerciale autohtone si cele externe pe palierul competitivitatii. Cateva cauze:
Ineficienta masurilor de modernizare si retehnologizare a capacitatilor industriale de productie care (in conditiile ridicarii barierelor vamale la importurile din UE) risca sa scoata produsele romanesti de pe piata. Efecte previzibile: cresterea deficitului comercial si scaderea produsului intern brut. HG 1172/2005 si HG 1247 au creat cadrul legal de sprijinire a competitivitatii productiei romanesti. Firme de traditie n-au putut accesa insa fondurile, pentru ca aveau datorii la stat.
Actionarii agentilor economici privatizati nu s-au grabit sa isi indeplineasca obligatiile de retehnologizare a acestora. O stratagema uzuala e retehnologizarea... second-hand. Adica sunt cumparate la pret de nimic utilaje de la intreprinderile aflate in reorganizare judiciara sau in lichidare. Si, atunci, smecherul de agent economic nu poate fi acuzat ca nu investeste in tehnologie. Cumpara cu bani putini... fiare vechi. In portofoliul AVAS vegeteaza inca societati ce ar fi trebuit privatizate de mult. Din iulie 2005 pana acum au fost trecute in proprietate privata doar pachete minoritare de actiuni, sub 10%. Mai mult, s-au intors de unde au plecat 31 de societati privatizate, de care statul trebuie sa scape din nou: Laminorul Braila, GES Scaieni, STIPO Dorohoi, SOMVETRA Gherla s.a.
O paranteza, pe langa neajunsurile mai sus amintite, ar fi controlul poluarii industriale (Capitolul 22, steag rosu). Se simt cu musca pe caciula si cu steagul fluturand pe turnurile de evacuare a noxelor: Amonil Slobozia, Oltchim Rm. Valcea, Nitramonia Fagaras si alte surate poluante.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.