Continuam sa publicam analiza facuta, pe baza statisticilor si rapoartelor elaborate de mai multe institutii, asupra defectiunilor la nivelul economiei romanesti care ne creeaza probleme in raport cu exigentele aderarii. Noi semnalam doar disfunctiile mai stanjenitoare,
marcate la Bruxelles
cu ""stegulete rosii"",
in speranta ca vor fi reparate la timp. Azi, despre sectorul vamal.

Avem o frumusete de stegulet rosu pe capitolul 25 - Uniune Vamala. Sunt indicii ca evaluarea din mai va cuprinde accente mult mai dure decat cea de la 25 octombrie anul trecut. Europenii sunt tot mai grijulii cu marfurile ce intra in spatiul lor. Cum de la anul granita noastra va fi si a lor, stau cu ochii pe noi ca pe butelie. Ce stiu autoritatile romane despre vulnerabilitatile sistemului nostru vamal se stie cu siguranta si la Bruxelles. Si anume:
Majoritatea directiilor regionale vamale n-au echipamente fixe si mobile de control si detectie adecvate si, daca au, le folosesc prost. Modernizarea infrastructurii existente, la punctele de trecere a frontierei, pe granita de nord-est si est evolueaza in pas de melc.
Se dau autorizatii pentru aplicarea procedurilor simplificate de vamuire fara verificarile corespunzatoare. Beneficiaza de asemenea autorizatii si agenti economici care nu indeplinesc conditiile legale (care au datorii la stat ori au mai fost implicati in fraude vamale).
Intarzie implementarea subcomponentelor Sistemului Informatic Integrat Vamal. Probleme sunt indeosebi la granita de est.
N-am terminat de adaptat cadrul legislativ la cerintele acquis-ului comunitar.
Acest din urma aliniat merita o atentie speciala. Se stie in Romania ca, atunci cand o lege e prost gandita, cauza sta indeobste in interesele care urmaresc sa faca legea nefunctionala ori sa ii vicieze aplicabilitatea. Modificarile Codului Vamal si ale Regulamentului Vamal trebuia operate pana la sfarsitul anului trecut. Nici azi n-au intrat in dezbaterea Parlamentului. Asa cum au formulat art. 270 din Codul Vamal reprezentantii Autoritatii Nationale a Vamilor, urmeaza a fi sanctionata ""introducerea sau scoaterea din tara, prin orice mijloace, a bunurilor sau marfurilor, prin alte locuri decat cele stabilite pentru control vamal"". Ministerul Administratiei si Internelor a cerut sanctionarea actelor de contrabanda savarsite si prin punctele de trecere a frontierei, dar acest amendament a picat tare greu la stomac vame-silor, din motive lesne de inteles.
Studiu de caz: daca Parlamentul va ""inghiti"" Codul Vamal in varianta propusa de vamesi, contrabandistul prins trecand fasia verde cu sacul de tigari in carca va face puscarie; nu va face puscarie cel care le-a ascuns in TIR si a dat spaga de rigoare la vames sa nu-si bage acesta nasul prea adanc in lucrurile lui.
Urmarea: tineti pariul ca, in doar cateva luni, vamile vor deveni bulevarde pentru contrabanda, mai ceva ca acum?
Acest exemplu da greutate unei asertiuni pe care o intalnesc deseori in rapoarte si analize, nu de ieri-de azi: ""Reprezentantii structurilor de crima organizata economico-financiara urmaresc contracararea intentiilor institutiilor statului roman de a inaspri cadrul legislativ ce sanctioneaza contrabanda savarsita in zonele de frontiera"".
O alta problema ce trebuia rezolvata pana la iarna este infiintarea de laboratoare vamale proprii. In lipsa acestora, vama se caciuleste la Romcontrol sau la Laboratorul OGP pentru verificarea marfurilor neconforme din punct de vedere al compozitiei chimice.

SOLUTIE