Ce vrei tu, mai artist parlit, cu mapa sub brat, la Paris?, l-a intrebat negustorul evreu pe tanarul sculptor plecat sa cucereasca Europa. Vrei glorie? Vrei sa te iubeasa femeile frumoase? Vrei mata un atelier luminos in Montparnasse? Vrei sa ti se cumpere lucrarile cu milioane de dolari? Sau vrei numai un pat si un blid de mancare? Daca vrei un asternut si un coltuc de paine, nu-i treaba mea. Du-te si munceste! Dar daca vrei faima, avere, putere si un loc de veci langa mormantul lui Brancusi, te invat chiar acum ce sa faci. Ai o coala de hartie? Ia scoate-o si sa stam de vorba. La primele intrebari, tanarul artist roman, pornit de acasa ca sa biruie Parisul, a gangurit cate un ""da"" sfios, de-ti venea sa-i deschizi gura cu forcepsul sa vezi daca nu i-a ramas o bucatica de ""da"" in gat. Insa coala alba de hartie a pus-o pe biroul cunoscutului negustor de arta, plecat de june din Husi, plin de vioiciune. Ca si cum domnul Goldman abia astepta sa i-o cumpere pe loc cu un geamantan de bancnote. Bravo, a zis domnul Goldman, e bine ca avem pe ce scrie, ca mie tocmai mi s-a terminat hartia. Te rog, trage la mijloc, de sus in jos, o linie verticala. Ai desenat-o? Perfect, esti talentat. Te rog, treci mataluta in partea dreapta tot ce poftesti de la viata.
Vreau sa ajung un sculptor vestit - a zis tanarul - , nimic mai mult.
Pai, cum sa te cunoasca lumea - l-a scrutat ca un tata autoritar domnul Goldman - daca nu se publica despre tine zece mii de articole frumoase si nu te cauta treizeci din cele mai populare televiziuni? Hai sa-ti dictez eu la ce-ai visat cand ai fugit din Slobozia. Nici nu-i nevoie sa-mi fortez mintea, ca se citeste cu litere de-o schioapa pe fruntea ta. Asadar, noteaza. Vrei zece mii de articole... Scrie, scrie, nu te uita la mine ca vitelul la poarta noua! Bravo, ai scris. Treci acum pe coloana din stanga totalul. Adica zece mii inmultit cu o mie de euro articolul. Pentru inceput, bineinteles, fiindca mai tarziu de preturi si de tablouri o sa se ocupe agentul. Scrie in dreapta ""Atelier splendid in Montparnasse"", iar in stanga, chiria. Cam cinci mii de euro pe luna. Femeile, care or sa te caute in atelierul tau splendid, te vor costa vreo treizeci de mii de euro pe luna. Scrie in dreapta cate femei superbe vrei sa ai si in stanga fa singur inmultirea... Scria sculptorul in dreapta liniei dorinti, utopii, vise proaspete de Slobozia, nerozii, iar in stanga nota, ca un elev sarguincios costurile, asa cum i le dicta bunul domn Goldman. La sfarsitul trebii, bunul domn Goldman a taiat din stanga cu mana lui banii pe care artistul n-avea de unde sa-i plateasca, iar din dreapta dorintele, visele proaspete de Slobozia si utopiile corespunzatoare. Dupa ce scurta consultatie negustoreasca s-a sfarsit, hartia continea doua siruri lungi si negre de taieturi. De sus in jos. Spre seara, in timp ce sculptorul batea strazile balanganindu-se ca un om beat, in cale i-a iesit un magazin de vinuri. Cum se stie, in Franta poti sa bei cu numai 2 euro un litru de vin rosu foarte bun. Sculptorul, care dimineata intocmise cu mana lui o coloana, aceea de costuri ale gloriei cu multe zerouri, avea in buzunar exact doi euro. Cu sticla de vin intr-o punga, s-a asezat pe o banca si, tot tragand dusca dupa dusca, a inceput asa sa-l ia deodata o incredere in destinul lui de invingator, ceva de speriat! Nici o sticla de 100 de euro nu i-ar fi starnit-o mai bine. Cand a dat gata sticla, s-a vazut aievea in biroul domnului Goldman, iar foaia cea plina de vise frumoase de Slobozia nu continea nici o taietura. Nici una! Asa de bun e vinul ieftin in Franta.