Un joc de cifre abil construit iti poate produce o pierdere de aproape 20% din valuta schimbata la unele case de schimb valutar. Atentia sporita! Si bancile sunt caile cele mai sigure de a evita paguba.

Crezi ca schimbi euro pentru 3,4830 lei, dar de fapt primesti doar 2,9159 lei. O pierdere de aproape 20%. Casa de schimb valutar Travelex SRL, care are oficii atat in Bucuresti, cat si in tara, mizeaza pe un joc al cifrelor. Cand vrei sa schimbi valuta, te astepti ca moneda europeana sa se invarta pe undeva in jurul valorii de 3,5000 lei. La prima vedere, asteptarea iti este confirmata de panoul de afisaj. Mai mult chiar, crezi ca faci o afacere buna, cursul fiind ceva mai bun decat cel al pietei. Un mare panou asezat alaturi te incurajeaza: ""comision 0"". Surpriza vine cand primesti leii. Cursul de cumparare era de fapt pentru lira sterlina. Pentru moneda europeana, cursul era cel obisnuit pentru dolar, 2,9159 lei. Un joc de cifre in care trebuie sa fii foarte atent ca sa nu gresesti.
BANCI. Casele de schimb valutar oneste pierd din cauza celor care mizeaza pe neatentia clientilor. Castigatoare sunt bancile. Multi clienti prefera siguranta oferita de o banca, stiind ca mergand la o casa de pe strada pot risca sa dea peste una care mizeaza pe neatentia clientului.
METODA 2.Travelex are o istorie indelungata in domeniu. In paralel, firma mai utilizeaza o metoda mai veche, despre care am mai scris, prin care clientii sunt indusi in eroare. Pe langa traditionalele ""vanzare"" si ""cumparare"", exista si rubrica de ""cumparam cecuri"". Cursul afisat pentru cumpararea de cecuri este mai bun decat cel oferit, pentru cash, de piata. Un moment de entuziasm si de neatentie si poti crede ca vei obtine acel curs foarte bun schimband valuta cash. Surpriza vine in momentul in care persoana care schimba valuta primeste banii in moneda nationala. Cursul pentru cumpararea de cash este cam cu 10% mai mic decat media pietei. Atunci oricum este prea tarziu. ""Reclamatiile se fac numai in momentul efectuarii tranzactiilor"", sta scris mare la ghiseul unei astfel de case. Chiar daca ai mai vrea sa protestezi, un bodyguard care te asteapta afara descurajeaza orice astfel de tentativa.
METODA 3. In ordine cronologica, aplicarea unui comision-surpriza scris intr-un mod cat mai dificil de remarcat a fost prima cale prin care casa de schimb castiga de pe urma neatentiei clientilor. Practica a devenit ilegala. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a dat la sfarsitul anului un ordin prin care casele de schimb sunt obligate sa includa comisioanele, daca exista, in cursul de schimb. Ordinul mai prevede si alte reguli privind afisarea cursului, pentru protectia consumatorului, dar nu contine un mod unic in care se poate face acest lucru, motiv pentru care se gasesc mereu solutii pentru pacalirea clientului.
SOLUTIA. Atentia sporita este cea mai eficienta cale de protectie a consumatorului. La Oficiul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti (OPCMB)
s-au inregistrat 188 de reclamatii care au vizat Travelex SRL, pentru care nu s-au aplicat sanctiuni contraventionale. Alte 35 de petitii au fost inregistrate in tara, doar cateva fiind considerate intemeiate. In februarie, OPCMB a efectuat un control la unul dintre spatiile Travelex si a aplicat o amenda de 4.000 de lei vechi. Suma este insa recuperata de intreprinzator prin cateva tranzactii. ""Faptul ca reclamantii nu au vazut informatiile afisate atat la interior, cat si la exterior, privitor la nivelul cursurilor practicate de respectiva casa de schimb, asa cum erau afisate la data schimbului valutar, nu a putut fi imputat agentului economic in cauza"", se arata intr-un raspuns al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.

PERSOANE PAGUBITE