Simbolul feminitatii in manualele pentru clasele primare este ""sortul"", conform unui studiu al Centrului Educatia 2000+.
Desi ne mai despart cateva luni pana la intrarea in UE, manualele de azi promoveaza modele depasite, care nu mai au prea mare legatura cu societatea actuala. Din perspectiva discriminarilor de gen, Doina Stefanescu a subliniat ieri, in cadrul mesei rotunde ""Ofera scoala sanse egale in educatie?"", cateva elemente regasite in 16 manuale pentru clasele primare, alese aleatoriu. RETRO. Ca si pana in 1989, elevii invata si se ghideaza si astazi dupa modele perimate, abordare ce se regaseste, conform studiului, de-a lungul intregului proces educativ. Astfel, in manualele de Limba si literatura romana, din 140 de texte, doar 14 au personaje centrale fete sau femei, iar 55 au personaje centrale barbati sau baieti. Mai mult decat atat, chiar si acele putine cazuri in care textul are un personaj central feminin, acesta plange sau se sperie, are preocupari domestice, are grija de copii, de animale sau de plante. Asta, in timp ce masculinitatea ia forme haiducesti sau de patriotism dus la extrem. CONCLUZII. Manualele de Educatie civica sunt asemanatoare. Din 56 de lectii, doar cinci au ca personaj central fete/femei, iar doua dintre acestea sunt modele de poveste, mai exact Alba-ca-Zapada si Cenusareasa. Fetele, putine ca numar in texte, sunt de obicei sarace, oropsite, cu handicap. Si in ceea ce priveste meseriile, fetele sunt preponderent ""mame"", asistente, invatatoare, in timp ce mai toate meseriile legate de stiintele exacte sunt alocate barbatilor. Conform Doinei Stefanescu, in urma analizarii acestor manuale, s-ar putea trage concluzia ca simbolul feminitatii este sortul. Un studiu al Institutului pentru Stiinte ale Educatiei, dat recent publicitatii, arata ca parintii isi pregatesc fetele (62,8%) pentru a deveni sotii, gospodine, mame, iar baietii pentru a invata o meserie, astfel incat sa-si poata intretine viitoarea familie. Discriminarile la nivelul scolii exista si intre elevi, care provin din medii diferite de rezidenta, respectiv de la sate si de la orase, dar si intre scolarii de etnii diferite. Elevii de la sate au parte de o educatie mai slaba fata de cei care invata la orase, iar cei care studiaza la scoli de elita au sanse profesionale mai mari.