Dreptul de a transmite petitii Parlamentului European ii apartine oricarui rezident al Uniunii Europene, chiar daca nu este neaparat cetatean al unuia dintre statele membre.

Protectia consumatorilor, mediul inconjurator, libera circulatie a bunurilor, persoanelor sau serviciilor sau recunoasterea calificarilor profesionale sunt temele in legatura cu care cetatenii Uniunii pot transmite petitii Parlamentului European. In general, orice problema referitoare la aplicarea legislatiei europene poate face obiectul unei plangeri catre Legislativul Uniunii, pentru ca el are misiunea de a se asigura ca drepturile si libertatile fundamentale din spatiul comunitar exista nu doar pe hartie.
O petitie poate fi transmisa de un individ, de catre un grup de persoane sau chiar de catre o asociatie sau organizatie cu sediul pe teritoriul UE.
FARA PROBLEME JURIDICE. Intr-un document remis de biroul de presa al Parlamentului European se arata ca, in virtutea principiului de separare a puterilor judiciare si legislative, acesta nu poate interveni in probleme referitoare la sistemele nationale judiciare. Pentru astfel de cazuri, cetateanul trebuie sa apeleze la Curtea Europeana pentru Drepturile Omului din Strasbourg.
MASURI. O petitie acceptata ajunge la Comitetul pentru Petitii din cadrul Parlamentului European. Orice se va decide, Comitetul pentru Petitii are obligatia de a-l tine la curent pe expeditorul scrisorii. Comitetul are la indemana o serie de masuri. El poate cere Comisiei Europene sa demareze o ancheta preliminara, poate trimite documentul la alte comitete ale Parlamentului European sau, in unele cazuri exceptionale, poate proceda in asa fel incat un raport in Parlament sa ajunga sa fie votat in plenara. Este posibila si o vizita de clarificare a faptelor mentionate in petitie.

ADRESA