Cu toate ca la suprafata actiunile autoritatilor vizand gripa aviara par extrem de serioase, in culise afacerea este de-a dreptul putreda. Dezinfectii care depasesc cu mult legislatia, achizitii de sute de miliarde de lei fara nici o licitatie, tarife de patru ori mai mari decat cele obisnuite de pe piata, produse utilizate care nu dispun de documentatia tehnica necesara. Sunt doar cateva dintre neregulile descoperite de Jurnalul National. Solicitam, prin urmare, Parchetului si Curtii de Conturi sa ia la puricat aceste afaceri si institutiile care le-au incheiat.

Peste 300 de miliarde de lei vechi ne-au costat pana in prezent dezinfectiile generate, spun autoritatile, de gripa aviara. Autoritatile care se inghesuie sa apara la televizor pentru a da informatii generale despre gripa aviara se dovedesc extrem de opace atunci cand le sunt solicitate informatii strict tehnice (ce produse sunt utilizate, de ce au fost plasate filtre intr-un loc sau altul etc) si ar dori ca presa sa adopte principiul ""crede si nu cerceta"". Fara a avea pretentia ca a ajuns la luminita de la capatul afacerii (data fiind atitudinea extrem de refractara a autoritatilor), Jurnalul National a cercetat, iar informatiile la care am ajuns sunt incredibile. Directiile Sanitar Veterinare s-au orientat, ca la comanda, catre o singura firma - Farmavet SA - ale carei produse nu au documentele cerute de legislatie. Pe de alta parte, Ministerul Transporturilor a incredintat contractele pe toata tara in valoare de peste 150 de miliarde de lei, fara licitatie, unei firme de apartament din Iasi (SC Lumi SRL), care are ca obiect principal de activitate comertul cu amanuntul al produselor farmaceutice. Firma care la randul ei a subcontractat unei alte firme din Iasi. Care la randul ei a subcontractat altor cateva firme. Tarifele au crescut pe masura. Sunt cam de 3-4 ori mai mari decat cele practicate de obicei pe piata.
SCRISORILE DE INTENTIE. SC Lumi care in 1999 reprezenta, potrivit unui articol de saptamana trecuta din Ieseanul, doar un butic cu bauturi alcoolice, tigari si maruntisuri, se transformase in 2002 intr-o farmacie veterinara care in 2004 a inregistrat un profit de 14 milioane de lei. Pentru mica firma din Iasi, contractul cu Ministerul Transporturilor a reprezentat un pas istoric, de peste 150 de miliarde de lei vechi. Pas pe care Ministerul Transporturilor il argumenteaza prin faptul ca SC Lumi a fost singura firma care a facut o oferta.
Cert este faptul ca doctorul veterinar Tonel Ursachi, patronul firmei castigatoare, a avut un fler de-a dreptul extraordinar de a trimite scrisori de intentie CFR SA la 12 octombrie, chiar inainte ca Gheorghe Dobre sa dea ordinul de amplasare a filtrelor de dezinfectie si chiar inainte de a fi primita confirmarea oficiala a virusului H5N1 de la Laboratorul Comunitar de la Weymbridge: ""SC Lumi SRL Iasi, cu sediul in Iasi, infiintata in anul 1993 avand printre atributii: dezinfectia, dezinsectia si deratizarea, tinand cont de faptul ca detinem substante de dezinfectie autorizate de forurile competente, ne aratam interesati sa va oferim serviciile noastre cu atat mai mult cu cat din informatiile din mass-media prevad izbucnirea unor focare de gripa aviara transmise de pasarile migratoare. Mentionam ca detinem personal calificat care poate efectua aceasta prestatie pe tot teritoriul tarii"".
SCANDAL IN ANOD. La 14 octombrie 2005, SC Lumi a trimis o a doua scrisoare de intentie, de data aceasta catre Agentia de Sanatate Publica in care aduce un argument suplimentar: faptul ca este membra a ANOD (Agentia Nationala a Operatorilor pentru Dezinsectie, Deratizare si Dezinfectie din Romania), asociatie cu sediul tot in Iasi.
Vicepresedintele ANOD, Sorin Boaje, sustine insa ca SC Lumi SRL s-a folosit de numele ANOD: ""Pentru a fi primiti in ANOD era nevoie de unanimitatea Consiliului Director. Ori acest lucru nu s-a intamplat, pentru ca eu fac parte din acest Consiliu Director si nu mi-am dat niciodata acordul pentru admiterea firmei SC Lumi SRL. Si nu este simplu sa intri, trebuie sa prezinti un dosar extrem de serios"". Explicatia ""intrarii"" in ANOD a SC Lumi ar putea consta in faptul ca firma presedintelui ANOD, Scarlat Orzescu, a primit contractul de exclusivitate cu SC Lumi. Incheind, asa cum va precizam, subcontracte cu mai multe firme de dezinfectie.
LEGISLATIA, INCALCATA. Flerul doctorului Ursachi este cu atat mai extraordinar, cu cat legislatia veterinara privind gripa aviara (Ordinul 311 / 2001 care transpune directiva europeana Directiva 1992/40/CEE) vorbeste peste tot doar de dezinfectarea exploatatiei infectate, nominalizand chiar gospodaria infectata, fara a face nici o precizare privind dezinfectiile la intrarile / iesirile din judete. Articolul 10 al Ordinului
311/2001 precizeaza ca ""in cazul confirmarii influentei aviare in gospodariile populatiei, boala se declara oficial, se instituie masurile de carantina si se dispune sacrificarea pasarilor din curtea sau curtile contaminate. Adaposturile si curtea sau curtile respective vor fi dezinfectate"". Ori in focare de dezinfectie s-au ocupat si se ocupa in continuare Directiile Sanitar Veterinare. DSV-urile s-au ocupat chiar intr-o prima faza si de dezinfectiile pentru drumurile nationale. Directia Sanitara Tulcea ne-a informat ca: ""Intr-o prima faza, la aparitia primului focar, DSVSA Tulcea a organizat puncte de dezinfectie pentru mijloace auto. Conform hotararilor Comitetului Central Antiepizootic, activitatile de dezinfectie de pe DN (drumurile nationale) au fost preluate de structuri apartinand altor ministere"". Aceeasi a fost situatia si la Buzau (punctele Vizireni DN2B, Padina DN 2C, si DN 22) si intr-o oarecare masura si la Ialomita.
ORDINUL MINISTRULUI. La 15 octombrie, dupa cele doua scrisori de intentie ale SC Lumi, Comandamentul Central Antiepizootic a emis Decizia nr. 8 / 15 octombrie a Comandamentului Central Antiepizootic semnata de presedintele Gheorghe Flutur si adresata Comandamentelor Antiepizootice Judetene Galati, Braila, Ialomita si Calarasi. Acestora li se ordona ca in colaborare cu autoritatile locale sa realizeze ""dezinfectia vehiculelor la toate intrarile/iesirile din judet (atat pentru Dobrogea, cat si pentru judetele limitrofe judetului dumneavoastra) prin folosirea unor metode (covoare imbibate in dezinfectant, aplicate pe carosabil si reinnoit dezinfectantul ori de cate ori este necesar). Ca urmare a acestei decizii, Gheorghe Dobre a dat Ordinul nr. 1732, prin care prevedea instalarea a cinci puncte de dezinfectie in conditii de necesitate: trecere bac la Galati, la trecere bac la Braila, pe podul Giurgeni - Vadu Oii, la Fetesi si la trecere bac Ostrov.
ETERNA FORTA MAJORA. Cum focarele de gripa aviara se inmulteau vazand cu ochii, la 30 noiembrie si la 5 decembrie au mai fost amplasate cinci puncte de dezinfectie la iesirile din Braila si ulterior (la 12.12.2005) la iesirile din judetul Buzau. Ministerul Transporturilor a preferat sa mearga tot pe mana SC Lumi, cu toate ca sumele imense care erau rulate impuneau organizarea unei licitatii.
Iar motivul invocat de minister - forta majora - este extrem de subred. Astfel, OG 60/2001 privind achizitiile publice (articolul 12,
lit. H) prevede ca ""autoritatea publica contractanta poate aplica negocierea cu o singura sursa in situatie de forta majora (...), dar numai pentru achizitionarea produselor, lucrarilor necesare pentru a face fata situatiei de extrema urgenta intr-o perioada limitata, de regula nu mai mult de o luna"". De la semnarea contractului au trecut insa patru, iar Ministerul Transporturilor nu se grabeste sa organizeze nici o licitatie. In timp ce Directia Sanitar-Veterinara Tulcea a traversat aceeasi situatie de forta majora si, desi initial cumparase prin negociere directa, a organizat apoi licitatie prin cerere de oferta.

TARIFE DE TREI ORI MAI RIDICATE LA TRANSPORTURI