O echipa de fizicieni a ajuns la concluzia ca transportul aerian contribuie la propagarea epidemiilor. Ei au lansat chiar niste posibile modele care ar putea functiona in situatia in care virusul gripei aviare s-ar transmite interuman.

Un articol publicat saptamana aceasta in Le Figaro atrage atentia ca transportul aerian reprezinta o cale de transmitere a infectiilor. Ea nu poate fi neglijata, in conditiile in care suntem in plin proces de mondializare industriala si globalizare a riscurilor sanitare, iar avioanele sunt mijloacele de deplasare cele mai rapide si dintre cele mai solicitate.
Astfel, epidemiile, care altadata se limitau la zone geografice mai mult sau mai putin extinse, acum se propaga cu viteza luminii, la nivel planetar. Elocvente in acest sens sunt gripa aviara care a pornit din sud-estul Asiei, sindromul respirator acut sever cu punct de plecare, in 2003, din China.
MODEL. Recent, o echipa de fizicieni americani si francezi a propus un posibil model de propagare a epidemiilor transmisibile de la om la om. Acest model se bazeaza pe analiza transportului aerian. De fapt, este propus un set de modele, care s-ar putea dovedi util, in cazul in care virusul gripei aviare ar inregistra periculoasa mutatie de a provoca o epidemie umana de amploare.
Echipa de fizicieni de la Universitatea Indiana a aratat ca o posibila transmitere a epidemiilor la nivel mondial ar urma reteau extrem de densa a transportului aerian, ca principal vector de propagare a bolilor. Este o premiera, care inglobeaza o enorma banca de date colectata de la 3.100 de aeroporturi. Concluzia: cu cat aeroportul este mai aproape de un focar de epidemie si fluxul de calatori este mai mare, cu atat creste pericolul raspandirii epidemiei.
Un exemplu il reprezinta Hong Kong. O aglomeratie urbana formidabila, un aeroport extrem de solicitat..., dar si o zona din care s-a raspandit ciudatul sindrom respirator acut sever, care a alertat Organizatia Mondiala a Sanatatii si care s-a extins cu viteza pe mai multe continente.