Din moment ce Adprint pedaleaza cu tot mai multa convingere in spiritul pozitionarii ""festival european de print"", cresterea calitatii lucrarilor inscrise era fireasca. Din pacate pentru agentiile de la noi, competitia a fost una mult prea dura.

Desi agentiile din Romania - cele inscrise in concurs - au avut destule nominalizari, acestea nu au reusit sa intre decat in posesia unui singur premiu, campania de printuri
pentru MTV, semnata de McCann Erickson Romania. Ingerii au urmat drumul orasului indragostitilor intr-o calatorie fara multe ocolisuri. TBWA/Paris a primit distinctia de "" Agentia ingerilor"" si a dominat festivalul luand asa cum era de asteptat premii la cele mai multe categorii. Participand cu lucrari premiate la Cannes TBWA/ Paris a indeplinit la AdPrint o simpla formalitate.

CU PLUS. De apreciat este faptul ca agentii precum: Scholz & Friends Berlin GmbH, Publicis Conseil, McCann Erickson Italy si TBWA/Paris au inscris lucrari in acest festival, ridicand astfel standardele si nivelul de asteptare al festivalului, motivand intr-un fel sau altul si industria de publicitate din Romania. Asa cum bine zicea Joe de Souza, festivalurile de publicitate ce premiaza creativitatea sunt facute nu doar pentru a mai adauga vreun premiu in portofoliu unei agentii, ci pentru a incuraja creativitatea si pe creativi. Desi acesta nu este adeptul festivalurilor, a venit cu placere sa jurizeze la Adprint. In opinia sa ceea ce ar trebui sa intereseze un creativ este munca bine facuta, in slujba unui produs sau serviciu, insa lucrul benefic al unui festival este acela ca aduna la un loc lucrari din mai multe tari si este o ocazie deosebita pentru oamenii de creatie sa se intalneasca si sa schimbe impresii. Merita mentionat faptul ca juriul de anul acesta a fost format din oamenii de publicitate cu experienta umblati si premiati pe la cele mai mari festivaluri din lume: Tony Granger Chief Creative Officer, Saatchi & Saatchi, NY - USA, Erik Vervroegen Creative Director, TBWA - Paris, Phil van Duynen Creative Director, Ogilvy Group, Belgium, Joe De Souza Creative Director, Wieden + Kennedy, Amsterdam si multe alte nume importante. Obiectivitatea juriului si faptul ca membrii acestuia nu au tinut cont ca festivalul se desfasoara in Romania, pentru a favoriza vreo agentie de la noi, a demonstrat faptul ca festivalul AdPrint a prins aripi europene.

Citeste si:

a€¦ SI CU MINUS. Un aspect mai putin imbucurator a fost acela al calitatii seminariilor. Acestea nu s-au ridicat nici o clipa peste calitatea celor de anul trecut. Evident, am avut si-o exceptie: seminariul sustinut de Joe de Souza, Creative Director, Wieden + Kennedy, care nu a sustinut un seminar propriu-zis ci a provocat publicul la o dezbatere deschisa, satisfacand astfel curiozitatile fiecaruia. Intrebat ce crede despre echipele de creatie formate din femei, acesta a declarat ca desi publicitatea este un mediu al orgoliilor macho, si acestea nu sunt vazute cu ochi buni, in special in Anglia, el ar fi dispus si incantat sa lucreze cu o femeie, deoarce acestea au multe de spus in publicitate. Un alt lucru interesant pe care Joe de Souza l-a punctat a fost acela al necesitatii schimbarii oamenilor de creatie intre ei, mergand pe aceeasi idee cu aceea sustinuta de Milka Pogliani, Chairman and Executive Creative Director, McCann-Erickson Worldgroup, Milan si Marco Carnevale, Creative Director, McCann Erickson, Milan. Acestia din urma au sustinut un seminar tocmai pe tema muncii in echipa de creatie. Munca de echipa este in viziunea acestora fundamentul ideii de creatie. O alta idee interesanta a fost aceea referitoare la complementaritatea dintre cei ce formeaza echipa de creatie (art directorul si copywriter-ul) echipa care trebuie sa fie alcatuita din doua personalitati diferite. Asa cum spune si scriitorul italian De Luca "" doi nu este dublul lui unul ci mai degraba opusul acestuia."" Concluzia principala care s-a desprins la finele seminarului sustinut de cei doi a fost aceea de flexibilitate si rotatie in ceea ce priveste echipa de creatie, tocmai pentru a evita rutina.

CONCLUZII. A saptea editie a festivalului de publicitate AdPrint a castigat la capitoulul calitate a lucrarilor, obiectivitate in jurizare insa a pierdut un pic la capitolul educatie, acolo unde era probabil cel mai important in vederea unei reexaminari pentru agentiile romanesti care au picat examenul in acest an. Desi membrii juriului au declarat ca am facut multe progese, raman insa anumite indoieli, deoarece avem impresia ca am mai auzit asta si anul trecut. Ramanem din pacate la stadiul de industrie de publicitate mereu in curs de dezvoltare. Asta e parerea usor cliseizata a celor din strainatate despre noi, dovada si nivelul generalist al prezentarilor. Trist e de asemenea ca Ad Print reuseste sa convinga agentiile europene la capitolul ""inscrieri de lucrari"", dar nu si pe cele locale, in majoritate. Paradoxal, festivalul se prezinta si evolueaza in exterior drept unul de aspiratie europeana, in vreme ce, la nivel autohton, devine din ce in ce mai izolat, devreme ce doar parte a industriei locale a onorat Ad Print cu prezenta si lucrari.