Sistemul public de pensii a inregistrat si in 2005 deficite mari, gauri ce urmeaza sa fie acoperite cu bani de la bugetul de stat. Fara o restructurare rapida, consistenta si realista a sistemul public actual, riscul crearii unor disfunctii si mai mari in sistemul finantelor publice romanesti creste covarsitor. De aceea, anuntatul pilon II, pe care Guvernul intentioneaza sa il introduca in 2007, trebuie supus unei analize foarte atente.
Procesul de integrare a unui sistem privat de pensii, paralel cu cel public, trebuie initiat cat mai repede, pentru a asigura doua deziderate majore: stabilitatea financiara a intregului sistem de pensii si cresterea veniturilor pensionarilor.
Acumularile mari de deficite financiare din anul 2005, precum si intentia guvernului de majorare in anul acesta a deficitelor bugetare pun serioase semne de intrebare cu privire la capacitatea autoritatilor de a introduce sistemul de pensii public privat de la 1 ianuarie 2007.
Anul 2005 s-a incheiat cu derapaje economice majore, iar prognozele pentru acest an au fost deja depasite. Implementarea unui sistem de pensii paralel necesita o capitalizare puternica a noului fond, prin transferul de bani publici de la sectorul bugetar, de cel putin 22% din PIB. Lansarea efectiva a noului sistem de pensii la inceputul lui 2007 devine cu atat mai greu realizabila cu cat acest moment coincide cu cel al integrarii. Romania, ca membra a Uniunii Europene, va trebui sa-si plateasca contributia de aproape un mili-ard de euro catre forul european si sa suporte costuri suplimentare considerabile pentru cofinantarea proiectelor europene.
Prin declaratiile recente ale premierului Tariceanu, Guvernul dovedeste inca o data lipsa de viziune si consistenta. Cu riscul majorarii deficitului bugetar pe anul in curs, seful Executivului a hotarat ca banii din privatizarea BCR sa fie cheltuiti pentru proiectele de infrastructura.
Fondurile obtinute din privatizarea BCR isi schimba zilnic destinatia, in functie de afirmatiile premierului. Ieri, batalia pentru banii din privatizarea BCR aduceau resurse atat pentru plata despagubirilor, cat si pentru pensii, in timp ce astazi banii vor fi folositi pentru proiecte de infrastructura. Aceste resurse, unice si speciale, trebuie sa se indrepte catre segmentul social. Segmentul so-cial trebuie sa joace rolul principal in eforturile de imbunatatire a nivelului de trai al pensionarilor. Alocarea unor sume cat mai mari din privatizarea BCR pentru pensii si pensionari, pentru reechilibrarea bugetului de pensii, este investitia cea mai buna pe termen mediu si lung in Romania.
Recalcularea pensiilor nu a facut decat sa ajusteze unele pensii si doar pentru jumatate din pen-sionarii Romaniei. Cealalta ju-matate nu a primit nimic. Guvernul a prevazut pentru 2006 o crestere cu 9,3% a pensiilor. Aceasta ""crestere"" reprezinta in realitate o diminuare a punctului de pensie, care va determina scaderea pensiilor comparativ cu perioada anterioara. In aceste conditii, Guvernul trebuie sa ia masuri concrete pentru finantarea pilonului II de pensii. Aceste masuri trebuie sa vizeze cresterea veniturilor bugetare ca pondere in PIB, diminuarea deficitelor externe si reducerea ratei inflatiei.
Dezvoltarea infrastructurii reprezinta o prioritate pentru Romania, iar tara noastra va beneficia in acest scop de fonduri europene consistente. In aceeasi masura, insa, sistemul de pensii reclama o rezolvare urgenta si adecvata. Guvernul trebuie sa elaboreze, in cel mai scurt timp, strategia de reforma, pe termen mediu si lung, a finantelor publice, astfel incat sistemul de pensii sa devina piatra unghiulara a intregului proces.
Reglementarea financiara a sistemului de pensii trebuie sa ia in calcul derapajele economice ale anului 2005. Stabilitatea financiara a tarii nu trebuie periclitata. Reforma sistemului de pensii nu mai poate, insa, intarzia. Guvernul dispune acum de resursele necesare pentru a demara acest proces. Banii trebuie cheltuiti in folosul celor care au cea mai mare nevoie de ei, pensionarii.