OMV a recuperat deja 34% din suma platita statului roman pentru achizitionarea Petrom printr-o operatiune simpla: compania romaneasca a cumparat benzinariile austriecilor din Romania, Bulgaria, Muntenegru si Serbia. Operatiunea, prezentata ca strategie a extinderii Petrom in afara granitelor, are si o hiba: benzinariile nou achizitionate vor continua sa poarte marca OMV.

Petrom trebuie sa plateasca 234,4 milioane de euro firmei patroane OMV pentru cele 178 de benzinarii pe care aceasta i
le-a vandut in Romania, Bulgaria, Serbia si Muntenegru. Valoarea tranzactiilor este aceeasi cu cea a evaluarii KPMG, potrivit comunicatului Petrom. Suma reprezinta 15,6% din cele 1,5 miliarde de euro pe care grupul austriac le-a dat ca sa aiba 51% din actiunile Petrom. Situatia se schimba insa daca luam in calcul sumele incasate efectiv de statul roman. OMV a platit 669 de milioane de euro pentru achizitia a 33% din Petrom. Restul, de pana la 1,5 miliarde, reprezinta suma adusa de OMV ca aport la majorarea de capital, pentru a ajunge sa detina 51% din capital, preluand astfel controlul societatii. Suma platita de Petrom pentru achizitia benzinariilor OMV reprezinta aproape o treime din banii incasati de stat in urma privatizarii celei mai mari companii petroliere romanesti. Potrivit directorului general adjunct al OMV, Werner Schinhan, finantarea tranzactiei se va face din cele 830 de milioane de euro virate de OMV ca aport la majorarea de capital al Petrom, dar si din fonduri proprii ale societatii.
RECUPERAREA. Profitul net al Petrom pe 2005 ar putea fi de 500 de milioane de euro, potrivit unei estimari considerate ""realista"" de Gheorghe Constantinescu, directorul general al Petrom, citat de Mediafax la sfarsitul anului trecut. Daca 50% din acest profit s-ar transforma in dividende, OMV ar incasa alte 125 de milioane de euro, urcandu-si, in acest an, rata de recuperare a pretului statului pentru Petrom la peste 50%. Analistii consultati pe aceasta tema spun ca proportia dividendelor din profit ar putea fi mai mare, dar si mai mica, in functie de strategia OMV. Pe de alta parte, OMV castiga de pe urma Petrom si in urma contractelor acesteia cu alte companii afiliate grupului austriac. La sfarsitul lui noiembrie anul trecut, Werner Schinhan a spus ca, potrivit contractului de privatizare a Petrom, valoarea intelegerilor cu companii membre ale Grupului OMV poate fi de maximum 25 milioane de euro pe an, la care se adauga marja comerciala pentru importuri de titei de maximum 50 de milioane de euro derulate de asemenea printr-o firma afiliata OMV.
PROFITUL SI BURSELE. ""Rata de profitabilitate a Petrom este aproape dubla pentru Petrom fata de media din industria petroliera in lume, care nu depaseste 10%"", ne-a declarat Razvan Pasol, presedintele societatii de brokeraj Intercapital Invest. Pe primele noua luni ale anului trecut, Petrom a obtinut profit net de 389 de milioane de euro dintr-o cifra de afaceri de 2,17 miliarde de euro, adica o rata a profitului de 17,9%. Nu este de mirare ca anul trecut OMV a fost principalul castigator din indicele FTSEurofirst 300 al Bursei din Londra, cu o crestere de 123,3%. La randul lor, actiunile Petrom au crescut cu 8% din 16 pana in 23 ianuarie, pana la 6.250 de lei vechi.
GLORIA SI CORVOADA. OMV pretinde ca vrea sa faca din Petrom o putere regionala in domeniu, dar sub marca OMV. ""OMV este un brand popular si bine pozitionat. Este sinonim cu ideea de calitate si confort"", explica Gerhard Roiss, adjunctul presedintelui OMV, Wolfgang Ruttenstorfer. Roiss s-a oprit cu explicatia in momentul in care ar fi trebuit sa spuna de ce nu poate fi Petrom brandul (marca) - sinonim al valorilor invocate in regiune. Cam acestea sunt conditiile situatiei, caracterizata de Ruttenstorfer ca una de tip ""castig-castig pentru compania mama si subsidiara sa"".

FORTA RESURSELOR