Europenii cheltuiesc miliarde de euro
pentru muzica descarcata pe telefonul mobil. Potrivit unui studiu recent, in 2004 piata europeana in domeniu a inregistrat 1,56 miliarde de euro. Pana in 2011, suma se va apropia de 8 miliarde de euro.

Piata muzicii pentru celulare a crescut rapid. Parca au trecut ani o multime de cand am inceput sa cautam, contra cost, si alte melodii pentru soneria telefonului propriu. Au aparut site-uri specializate. Nu a trecut mult si, o data cu imbunatatirile aduse celularului am fost ""convinsi"" ca muzicii ii sade bine si in telefonul din buzunar. Potrivit raportului Frost & Sullivan, piata europeana a muzicii pentru celulare va creste in urmatorii cinci ani pana spre suma de 8 miliarde de euro. De vreo cinci ori mai mult decat in 2004. Din aceasta suma, peste 3 miliarde de euro se vor cheltui pe tonuri de apel, restul fiind incasat pe melodii intregi pentru telefon.
PARTENERIATE. De altfel, in ultimul an s-au incheiat numeroase parteneriate pentru a ""servi"" aceasta industrie in plina dezvoltare. Sa amintim cateva: Ericsson-Napster (platforma comuna pentru descarcarea de muzica), Apple-Motorola sau Vodafone-Sony. Pe de alta parte, producatorii de terminale s-au gandit sa-si transforme unele modele intr-un fel de player-muzical: seria Walkman de la Sony-Ericsson, N91 de la Nokia (poate stoca 3.000 de melodii). Ultimul raport financiar prezentat de Sony-Ericsson arata clar ca vanzarile au fost ridicate de ""celularele-walkman"". ""Vedem acum beneficiile investitiilor anterioare in cercetare si dezvoltare. Ele ne-au permis sa extindem gama de produse si sa ne adresam, cu succes, unor noi utilizatori, cu produse ca cele din gama Walkman"", declara zilele trecute Miles Flint, presedinte Sony-Ericsson.
BUSINESS. Incet-incet, castigurile de pe piata au convins si giganti precum Warner Music Group sau EMI. In Statele Unite, de exemplu, unul dintre principalii operatori de telefonie mobila ofera abonatilor un serviciu muzical: Billboard Mobile (de altfel, Billboard Mobile s-a extins si in Japonia).
VARSTA. Potrivit analistilor de la Frost & Sullivan, nu numai tinerii posesori de telefoane mobile sunt utilizatori ai acestor servicii muzicale, chiar daca majoritatea operatorilor si furnizorilor independenti de muzica pentru terminale isi concentreaza campaniile de marketing pe acel segment de varsta. Pe de alta parte, limita de varsta a celor mai tineri clienti se afla in prezent intre 11 si 15 ani. Se observa insa in ultimul timp si o indreptare a atentiei si catre alte segmente de varsta: muzica clasica, gospel sau tonuri de apel ""patriotice"".

PROFIL DE UTILIZATOR