O companie israeliana si una romaneasca (cu sprijin american si multe contributii locale) se bat pe piata hartilor de navigatie. Prima are de partea ei o campanie de marketing vesela, cu pliante prin ziare si sisteme gata de functionare cand le scoti
O companie israeliana si una romaneasca (cu sprijin american si multe contributii locale) se bat pe piata hartilor de navigatie. Prima are de partea ei o campanie de marketing vesela, cu pliante prin ziare si sisteme gata de functionare cand le scoti din cutie, pe care le gasesti in aproape toate lanturile de retail de electronice. Harta e destul de tanara, n-are mai mult de 2.000 de puncte de interes (adica benzinarii, muzee, hoteluri etc), insa arata foarte dragut, cu un aer 3D la moda. In plus, merge pe orice asistent personal care ruleaza Windows Mobile si mai are si-un senzor GPS. A doua e pe piata mai de mult, e mult mai bogata in materie de puncte de interes, insa nu merge decat pe GPS-urile firmei americane. In plus, se gaseste mai greu, iar pe site-ul companiei care o vinde e postat un avertisment sever: ""Nu o sa gasiti acest produs la Metro si Selgros, pentru ca nu acolo este locul lui!"" E bine de stiut: tehnologia trebuie sa stea la distanta de public, sa n-o strice.
De fapt, sunt aici doua abordari de marketing care vin din lumi complet diferite: una a vanzatorilor si cea a inginerilor. Vanzatorul va face totul sa-ti puna in traista marfa lui. Iti va explica ce simplu e s-o folosesti. O va vopsi frumos si-i va pune si fundita. Si te va ataca de cum iesi din bloc cu oferte speciale. Inginerul in schimb se va ascunde in biroul lui, de unde va scrie o prezentare tehnica in care iti va explica cat de inteligenta, complicata si serioasa e tehnologia lui. Evident, sunt mari sanse ca inginerul sa aiba dreptate, insa in acelasi timp si el risca sa ramana cu marfa nevanduta.
De ce? Pentru ca oamenii nu mai cumpara tehnologie, ei cumpara experiente. Cumpara de fapt senzatia pe care ti-o da shoppingul. Cumpara mall-ul si magazinul de retail, unde cutii mari si frumos colorate ii promit experienta navigatiei prin satelit la fel cum au si cei bogati in masinile lor scumpe, scumpe. Acest tip de client nu cumpara ideea de a sti unde se gaseste, ci gadgetul, care il pune mai sus in ochii celorlalti si ai sai. Cumpara uimirea: ""uite, ba, ala are sistem de navigatie in masina. Boier!""
Sigur, exista pe de alta parte si un alt tip de cumparator: cel care va face cautari peste cautari pe Internet si va lua in cele din urma cel mai bun sistem, indiferent de publicitatea din jurul lui. E insa rar si nu te poti baza pe el sa creezi o piata - poti doar sa-l folosesti sa dea un trend...
Acum vreo 30 de ani, in America, primele computere personale se vindeau prin comanda prin posta, iar utilizatorul trebuia sa se bazeze pe descrierea din ""Popular Science"" pentru a le evalua utilitatea. Suntem in aceasta situatie cu GPS-urile - , iar pariul meu este ca va castiga cel care va face lucrurile simple de tot si ni le va aduce la nas. Sau vreo multinationala, care va pune primul milion de dolari intr-o campanie devastatoare...


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.