Noul regulament scolar, pe care Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) intentioneaza sa-l promoveze in anul scolar 2005-2006 prevede eliminarea repetentiei la clasa I si instituirea "educatiei remediale", sub forma unor programe personalizate, derulate de invatator, in cooperare cu un consilier psihopedagog. Proiectul Regulamentului de organizare si functionare a invatamantului preuniversitar reglementeaza fundamentarea spatiului educational in beneficiul dezvoltarii personalitatii plenare a elevului, potrivit oficialilor MEdC. Astfel, documentul vizeaza constituirea Comisiei de evaluare si asigurare a calitatii in invatamantul preuniversitar care se va ocupa de evaluarea permanenta a indeplinirii, de catre unitatea scolara, a standardelor de referinta.
Regulamentul mai prevede instituirea Comisiei pentru curriculum, aceasta avand rol in stabilirea curricumului la decizia scolii, a plajei orare, precum si a orarului. Tot ca noutate, MEdC propune introducerea conceptului de "scoala incluziva" - libertatea de a constitui clase/grupe de invatamant special in scolile de masa sau invers. Noul regulament impune egalitatea in drepturi pentru toti elevii din invatamantul public, din invatamantul particular acreditat, respectiv burse, rechizite, Euro 200, transport, manuale pentru invatamantul obligatoriu, transfer, supliment alimentar etc.
Diversificarea modalitatilor de transfer, de la o forma de invatamant la alta: de la scoala de arte si meserii la liceu, la finalul clasei a IX-a, cu promovarea Testelor nationale, dupa promovarea examenelor de diferenta, este o alta prevedere a regulamentului. Documentul mai prevede intrunirea Consiliului profesoral, respectiv a Consiliului de administratie, la solicitarea a 2/3 din componenta Consiliului elevilor si a majoritatii simple a Comitetului de parinti.
Acesta prevede si stipularea de reglementari ferme privind modalitatile de sprijinire financiara a unitatilor scolare, precum si instituirea Acordului de parteneriat educational: scoala-elev-familie. Este, totodata, descurajat fenomenul de coruptie prin interzicerea participarii elevilor si cadrelor didactice la strangerea de fonduri banesti. (M.J.)