Incapacitatea de a controla costurile ramane, pentru prima data, in afara listei primelor 10 riscuri in telecom - conform raportului Ernst & Young. Daca, pana acum, puternica pozitionare defensiva, intarita de fluxurile mari de numerar a ajutat operatorii sa faca fata incertitudinilor economice, noul context tehnologic le impune adoptarea unor noi modele de business care sa le genereze cresterea pe viitor.
- Incapacitatea de a schimba modelul de afaceri bazat pe minute de utilizare cu cel bazat pe volumele de date schimbate prin retea
Operatorii telecom se confrunta cu schimbari importante survenite in cererile clientilor si in relatia cu competitorii si autoritatile de reglementare. In acest context, adaptarea modelelor de business pentru a raspunde noilor cereri de servicii de date devine esentiala pentru toti jucatorii din industrie si este principalul risc ce ameninta sectorul in 2012. Ca raspuns, operatorii trebuie sa-si adapteze modelele de business la un ecosistem mai larg pentru abonatii individuali, cum ar fi segmentele de servicii de sanatate si utilitati, si sa decida pe ce surse de venit sa se focalizeze in acest mediu extins. Veniturile potentiale pe segmentul enterprise raman ridicate comparativ cu cele pentru abonatii individuali, dar operatorii ar trebui sa-si modifice abordarea de provizionare (de exemplu furnizarea de cloud computing pentru IMM-uri). Operatorii ar trebui sa-si largeasca gama modelelor de facturare, sustinute de modele de business pe verticalele de piata utilizand de exemplu servicii in cloud.
- Insuficienta concentrare pe schimbarile comportamentale ale consumatorilor
Retelele operatorilor sunt acum platforme de acces catre un numar cat mai larg de sectoare si servicii, cum ar fi TV, retail, banci, iar dispozitivele mobile joaca un rol crucial in formarea experientei clientului. Modificarile de mentalitate si comportament ale consumatorului continua in ritm accelerat, de aceea adaptarea ofertei de servicii si a experientei clientului la aceste schimbari este vitala. Operatorii trebuie sa comunice clar valoarea adaugata a noilor servicii provizionate, cum ar fi acreditarile de securitate in cazul serviciilor de retea enterprise, abilitatea de a livra noi tipuri de pachete pentru clienti si de a actiona ca furnizor de incredere a noilor servicii emergente m-payments.