Liga Studenților (LS Iași) a depus o plângere penală la DNA împotriva ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu, pentru presiunile exercitate asupra universităților pentru revenirea intempestivă la activitatea didactică în format fizic, se arată într-un comunicat de presă. 

Studenţii din Iaşi au depus plângere împotriva ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu

Studenții reclamă faptul că oficialul a încălcat normele legale în vigoare și predictibilitatea organizării activității academice, fără a exista soluții pertinente care să vină în sprijinul studenților, obligați acum să își găsească în scurt timp un loc de cazare, iar cei care s-au angajat între timp să își părăsească locul de muncă, fiindu-le astfel vătămate drepturile și interesele legitime.

De asemenea, organizația vine cu o serie de propuneri care să amelioreze situația studenților, avertizând că există studenți care vor să își dea universitățile în judecată și să ceară daune-interese pentru nerespectarea contractelor de școlarizare și a condițiilor prezentate la începutul anului universitar, respectiv la începutul semestrului.

Context

Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a afirmat săptămâna trecută că nu mai există bază legală pentru continuarea activității didactice în format on-line sau hibrid. El a completat că este necesară revenirea imediată la cursuri în format fizic.

„Cîmpeanu a dezinformat și mințit în mod deliberat asupra aspectelor juridice și asupra faptului că universitățile riscă să își piardă finanțarea și acreditarea,” acuză studenții din Iași.

LS Iași marchează că „miza haosului generat de Sorin Cîmpeanu este găsirea unui pretext pentru înaintarea pe repede-înainte a unui nou proiect de lege a educației, bazat pe proiectul România Educată, și motivat de aparenta lipsă de soluții și instituții juridice în actuala Lege nr. 1/2011, care a fost masacrată pentru interesele proprii ale cartelurilor din educație în timpul guvernărilor susținute de PSD, PNL, ALDE și UDMR.

Citeste si:
Cîmpeanu: „Elevii nu vor trece la școala online din cauza...
Cîmpeanu: „Elevii nu vor...

Realitatea juridică este că pentru anul universitar în curs (2021-2022) universitățile, în baza autonomiei universitare, pot alege dacă desfășoară cursurile on-line, fizic sau hibrid”.

În comunicat se arată că „starea de alertă declarată și prelungită prin hotărâri de guvern și restricțiile au încetat, dar prevederile Legii 55/2020 rămân în vigoare, iar art. 40 modificat prin OUG 99/2021 prevede clar că derogarea prin care activitatea didactică și examenele se pot desfășura online/hibrid nu se aplică doar pe parcursul stării de alertă ci și pe tot parcursul anului universitar 2021-2022”, adică până la 30 septembrie 2022.

Propunerile studenților pentru Ministerul Educației și instituțiile de învățământ superior


  • Revenirea imediată la organizarea activității de cazare din căminele universităților cu ocuparea spațiilor de cazare la capacitatea de dinainte de starea de urgență (martie 2020). Totodată, studenților care doresc să accepte un coleg în plus în cameră, pe bază de pat pliabil, să li se permită acest lucru.

  • Acordarea din fondurile proprii ale universităților a unei subvenții de cazare pe baza contractului de locațiune (închiriere), cel puțin egală cu media tarifelor de cazare practicată de către fiecare universitate în parte, pentru studenții care nu sunt cazați în căminele universității și care sunt constrânși de situație să stea în chirie. Legea Educației Naționale nr. 1/2011 permite acordarea unor astfel de subvenții, prin art. 204 alin. (15). Din punct de vedere moral, subvenția aceasta ar echivala cu plata unor daune-interese pentru schimbarea neașteptată de situație în fața căreia au fost puși studenții.

  • Adoptarea unei perioade de tranziție de cel puțin o lună (ideal până la Paștile Ortodox – 24 aprilie), în care să se permită participarea în format hibrid la activitatea didactică (transmiterea on-line a cursurilor și seminarelor desfășurate fizic, similar cu modul în care s-a procedat în învățământul preuniversitar în cazul elevilor care au intrat în izolare sau carantină). De asemenea, grupele de studenți pot fi reorganizate în grupe cu activitate fizică (on-site) și grupe cu activitate didactică on-line.

  • Introducerea prin ordin de ministru a unei amnistii generale în ceea ce privește absențele și a taxelor pentru restanțe sau refacerea activității didactice pentru studenții care nu au cazare în centrul universitar în care studiază, pentru a nu le periclita situația academică și a le bloca accesul în sesiunea de examene. Trecerea peste noapte la activitatea didactică on-site, din păcate, le-a dat multor profesori oportunitatea de a abuza de catalog, notându-i ca absenți pe cei care nu s-au mutat înapoi din localitatea de domiciliu în cea de studiu. Prin acumularea de absențe în această perioadă, studenții riscă să rămână cu restanțe și să fie obligați să refacă activitatea didactică în anul următor, pierzând timp și bani prin taxe de refacere și restanțe, situație care va duce la creșterea cazurilor de abandon universitar.

  • În ceea ce privește programele de master, se impune desfășurarea activității didactice în format exclusiv on-line sau hibrid (cu transmiterea live a activității și posibilitatea de participare on-line), în special pentru masteratele cu durată de un an. Studenții care s-au înmatriculat la aceste programe au făcut-o cu garanția că pe toată durata programului orele de vor desfășura on-line, aceștia rămânând în localitatea de domiciliu. De asemenea, orarul programelor de masterat ar trebui să fie modificat și adaptat la cerințele studenților, orele fiind comasate fie seara, fie la finalul săptămânii, pentru a facilita participarea la activitatea didactică a studenților care lucrează.

  • Recunoașterea prin ordin de ministru a dreptului absolut de participare în fomat on-line / hibrid la activitatea didactică pentru studenții care sunt angajați sau realizează venituri din activități independente (contracte de drepturi de autor, prestări servicii etc.), indiferent de ciclul de studii.

  • Consultarea directă a tuturor studenților, nu doar a organizațiilor studențești sau a reprezentanților aleși ai studenților care, în anumite situații, pot „dilua” nemulțumirile generale ale studenților în fața conducerii universităților.

Citeste si:
Ligia Deca, acuzată de abuz în serviciu
Ligia Deca, acuzată de abuz...

Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 17 Martie 2022 - 03 : 03

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.