In apelul lansat pe site-ul asociatiei, Forumul Judecatorilor vorbeste despre evolutiile recente ale cadrului politico-legislativ, care "par a invedera o ura viscerala impotriva corpului magistratilor si o dorinta de a modifica din temelii echilibrul care ar trebui sa existe intre puterile unui stat constitutional".
Forumul Judecatorilor critica adoptarea unor modificari ale legislatiei privind organizarea judiciara, prin ordonante de urgenta ale Guvernului, fara respectarea unor "rigori minime" de transparenta decizionala, fara consultarea reala si efectiva a CSM, contrar angajamentelor internationale ale statului roman asumate in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV).
"Recunoasterea de catre Guvernul Romaniei, chiar in nota de fundamentare a ultimei ordonante de urgenta, a faptului ca dispozitiile legale, astfel cum au fost adoptate de catre Parlament, s-au dovedit insuficient corelate, lacunare sau chiar contradictorii, precum si inadecvate necesitatilor sistemului judiciar, fara ca aceasta constatare sa determine o remediere reala a problemelor semnalate. Starea de alerta continua in care au fost tinute toate institutiile din sistemul judiciar si magistratii in mod individual, prin intensa promovare in spatiul public a unor intentii de abrogare sau modificare a unor dispozitii ale legislatiei in materia penala sau a organizarii judiciare, unele dintre acestea materializate in legi adoptate de Parlament, dar declarate neconstitutionale, cel putin partial, altele cu potential de a fi transpuse in ordonante de urgenta cu efect imediat", spune Forumul Judecatorilor, potrivit Agerpres.
Asociatia aminteste influenta negativa a Legii recursului compensatoriu asupra sentimentului de liniste si incredere a cetatenilor, ce se transpune si asupra activitatii organelor de urmarire penala si a instantelor judecatoresti, care trebuie sa asigure tinerea sub control a fenomenului infractional, in conditiile unei cresteri constante a volumului de activitate si al subdimensionarii schemelor de personal.
"Reorganizarea Inspectiei Judiciare prin intarirea competentelor inspectorului-sef, omisiunea CSM de a dezbate raportul de activitate al conducerii Inspectiei Judiciare pentru anul 2016, conjugata cu intarzierea in ocuparea prin concurs a functiilor de conducere din cadrul aceleiasi institutii, ce a culminat cu interventia legislativa printr-o ordonanta de urgenta a Guvernului pentru aplicarea interimatului ope legis, fara posibilitatea CSM de a decide asupra delegarii. Infiintarea Sectiei speciale pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati, cu o competenta exclusiva care nu mai exista in cazul niciunei categorii socio-profesionale, fara nicio garantie procedurala in cazul in care chiar membrii sectiei speciale s-ar afla in situatia de a fi investigati pentru vreo infractiune, astfel incat sa se evite crearea unei imunitati penale de facto", mai afirma Forumul Judecatorilor.
Forumul judecatorilor propune urmatoarele revendicari
Forumul Judecatorilor aduce in discutie si "ignorarea" recomandarilor din Raportul Comisiei Europene dat publicitatii in luna noiembrie 2018, a concluziilor avizului Comisiei de la Venetia din octombrie 2018, precum si a concluziilor si recomandarilor raportului GRECO din martie 2018, a caror punere in practica era posibila cu ocazia interventiilor legislative, prin care s-au adus modificari legilor Justitiei.Claudiu Năsui (USR): Guvernul vrea să cumpere tăcerea judecătorilor...
"Lipsa de preocupare a autoritatii legislative si a celei executive fata de victimele infractiunilor si fata de crearea unor mijloace juridice apte sa protejeze siguranta cetateanului, care sa evite subrezirea capacitatii statului de a lupta impotriva proliferarii criminalitatii (fie ca este vorba de infractiuni contra vietii, contra patrimoniului, de coruptie sau cele privind securitatea nationala). Potentialul de subminare a capacitatilor interne in materia luptei impotriva coruptiei si a infractionalitatii in general, care poate pune in pericol insusi parcursul Romaniei ca stat membru al Consiliului Europei sau indeplinirea conditionalitatilor pentru accederea in spatiul Schengen (spatiu de libertate, securitate si justitie, in cadrul caruia se pune accent, in mod esential, pe capacitatea de control al frontierelor externe), stergandu-se cu buretele toate eforturile autoritatilor romane de a respecta partenerii europeni, desfasurate constant in ultimii 20 de ani. Concentrarea modificarilor legislative asupra bulversarii sistemului de acces si promovare in profesie, fara studii de impact, introducerea unui sistem de atragere a raspunderii materiale care ar tari magistratii in mod automat in procese pentru a dovedi ca nu este vorba despre o eroare judiciara (cauzele fiind, de cele mai multe ori, legislatia deficitara, neconformitatea legislatiei nationale cu dreptul european)", adauga Forumul Judecatorilor.
Transformă-ți ideile în realitate cu grantul oferit la Forumul CONAF
"In scopul apararii independentei Justitiei, statutului si intereselor profesionale ale judecatorilor si procurorilor romani", Asociatia Forumul Judecatorilor solicita convocarea adunarilor generale ale judecatorilor si procurorilor, propunand adoptarea urmatoarelor revendicari sau declaratii de principiu:
- Mentinerea Mecanismului de Cooperare si Verificare, instituit in temeiul deciziei Comisiei Europene din 13 decembrie 2006 (publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 354 din 14 decembrie 2006), pana la indeplinirea indicatorilor de referinta pentru consolidarea statului de drept in Romania, printre care garantarea unui proces judiciar mai transparent si mai eficient, consolidarea progreselor realizate deja, concomitent cu realizarea in continuare de investigatii profesioniste si impartiale cu privire la acuzatiile de coruptie la nivel inalt si adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si combatere a coruptiei, in special in cadrul administratiei publice locale;
- Ratificarea urgenta a Protocolului nr. 16 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, al carui text a fost adoptat de Comitetul Ministrilor la data de 10 iulie 2013 si care a fost deschis spre semnare la 2 octombrie 2013, la Strasbourg. Protocolul nr. 16 prevede posibilitatea pentru cele mai inalte jurisdictii ale partilor contractante de a solicita un aviz consultativ Curtii Europene a Drepturilor Omului, atunci cand apreciaza ca o anumita cauza aflata pe rolul lor ridica o problema grava privind interpretarea sau aplicarea Conventiei sau a protocoalelor sale;
- Luarea de masuri pozitive de natura legislativa sau administrativa in scopul suspendarii imediate a punerii in aplicare a dispozitiilor din legile Justitiei si ordonantele de urgenta subsecvente criticate de Comisia Europeana, Comisia de la Venetia si GRECO, revizuirea acestor acte normative, dupa o reala consultare a sistemului judiciar, tinand seama de aspectele invederate de entitatile mentionate;
- Adoptarea de masuri de natura celor mentionate anterior in scopul suspendarii activitatii Sectiei de investigare a infractiunilor din justitie pana la pronuntarea Presedintelui Curtii de Justitie a Uniunii Europene asupra masurilor provizorii solicitate in cauza C-127/19, Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania si Asociatia Miscarea pentru Apararea Statutului Procurorilor si revenirea provizorie la competenta partajata a structurilor de Parchet in functie de obiectul infractiunilor (DNA in ceea ce priveste coruptia, DIICOT in ceea ce priveste crima organizata, parchetele nespecializate in ceea ce priveste infractiunile de drept comun), astfel incat sa se respecte sistemul limitarilor si al echilibrelor ('checks and balances'), specific oricarui stat democratic;
- Initierea procedurilor legislative de catre titularii in drept, in vederea modificarii Legii nr. 90/2001 pentru conditionarea expresa si imperativa a dreptului Guvernului de a legifera prin ordonante de urgenta in domeniul legilor Justitiei si al legislatiei penale, dupa obtinerea avizului din partea Consiliului Superior al Magistraturii sau dupa acordarea unui termen rezonabil in vederea emiterii acestuia;
- Efectuarea tuturor demersurilor legale de catre institutia Avocatului Poporului in scopul sesizarii Curtii Constitutionale cu privire la dispozitiile OUG nr. 77/2018, OUG nr. 90/2018, OUG nr. 92/2018 si OUG nr. 7/2019, rolul sau trebuind sa fie extrem de activ in apararea statului de drept, deci si a angajamentelor internationale luate in acest sens de statul roman, asa cum a invederat Comisia de la Venetia;
- Efectuarea de catre toate entitatile indrituite, din tara sau din strainatate, a demersurilor in vederea sesizarii de urgenta a Comisiei de la Venetia cu privire la toate modificarile aduse recent "legilor Justitiei", prin ordonantele de urgenta emise in ultimele luni (OUG nr. 77/2018; OUG nr. 90/2018; OUG nr. 92/2018; OUG nr. 7/2019);
- Respectarea competentelor si a rolului fiecarei Sectii a CSM si implicarea Plenului in toate deciziile ce privesc intregul sistem judiciar, conform Constitutiei, redobandirea imediata de CSM a caracterului veritabil de organism colegial si sistarea emiterii unor comunicate de presa de catre presedintele CSM sau de catre grupuri de membri, de natura a facilita preluarea mesajului de o parte a mass-media ca provenind de la institutia insasi;
- Incetarea imediata a atacurilor factorilor politici sau asociati la adresa statului de drept si a statutului judecatorilor si procurorilor din Romania, incetarea actiunilor care intimideaza procurorii si afecteaza independenta Justitiei;
- Indeplinirea cu celeritate de catre CSM a atributiei de a adopta masuri imediate pentru a furniza un sprijin adecvat magistratilor impotriva carora sunt indreptate critici care submineaza independenta Justitiei;
- Implementarea unor criterii de evaluare anuala, de corpul magistratilor, a activitatii curente desfasurate de catre membrii CSM, precum si revizuirea procedurii de revocare a acestora, prin reducerea competentelor Inspectiei Judiciare, a carei conducere este numita de comisii in care participa doar unii membri ai Consiliului".
Medic de la Institutul Oncologic, reținut după ce a cerut mită...
Despre autor:
Crede cu tărie că “informația este putere” și visează ca, în viitor, să aibă o afacere în domeniul educației.
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
Mai multe despre
-
Ce planuri are PKO Bank în România: cea mai mare bancă din Polonia are active...
Sursa: futurebanking.ro
-
Sumă record cheltuită de utilizatorii OnlyFans în 2024. Câți bani au ajuns la...
Sursa: wall-street.ro
-
FRENVI, compania care îți pune pe masă tacâmuri sustenabile și comestibile
Sursa: green.start-up.ro
-
Românca Alina Sabău, antreprenoare în fashion de lux, va deschide un nou...
Sursa: retail.ro
-
Ideea simplă care digitalizează un domeniu blocat în timp | Cum funcționează...
Sursa: start-up.ro
-
Tot ce trebuie să știi despre RODIE, fructul-minune cu multiple beneficii...
Sursa: garbo.ro
-
INTERVIU EXCLUSIV: Cravata Galbenă, filmul prin care Serge Celebidachi aduce...
Sursa: kudika.ro