Grupul Statelor impotriva Coruptiei (GRECO) sustine, intr-un raport privind finantarea partidelor, ca modificarile aduse legislatiei electorale din Romania sunt in masura sa duca la o imbunatatire a controlului asupra finantarii formatiunilor politice si a campaniilor.

GRECO a considerat "binevenita" adoptarea, in 2015, a legislatiei de modificare a Legii nr. 334/2006 cu privire la finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale. "Aceasta lege, care a fost initiata de Parlament, a preluat cateva dintre propunerile continute in proiectul pe care Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) l-a elaborat in anul 2012. Romania a luat astfel masuri adecvate pentru a asigura accesul AEP la informatiile financiare, in calitatea acesteia de organ responsabil pentru supravegherea finantarii partidelor politice", se arata intr-un comunicat de presa.

GRECO mai remarca faptul ca, in baza noii legii, AEP poate sa controleze cheltuielile partidelor si candidatilor si ca a fost dotata cu resurse materiale, umane si legale pentru a isi indeplini sarcinile intr-un mod mai eficient. "AEP a primit totodata o responsabilitate centrala clara pentru a supraveghea in ansamblu finantarea partidelor politice in Romania si este acum clar indrituita sa sesizeze organele de urmarire penala in cazul oricarei suspiciuni de savarsire a unei fapte penale in legatura cu mandatul sau. Termenul de prescriptie (administrativ) al contraventiilor a fost acum extins de la 6 luni la 3 ani, ceea ce ofera AEP o posibilitate mult mai buna sa urmareasca posibilele incalcari ale legii", mai mentioneaza sursa citata.

Gurpul mai sustine ca se poate constata o preocupare constanta a AEP pentru imbunatatirea controlului finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale, precum si faptul ca, pana la modificarea cadrului legal in anul 2015, institutia a fost lipsita de instrumentele necesare pentru un control eficient si de substanta care sa depaseasca aspectele strict formale.

Adoptarea de catre Guvern a noilor norme metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 va reprezenta, pe de o parte, punctul final al unei reforme incepute inca din anul 2011, si, pe de alta parte, startul unui alt tip de control al finantarii politice, axat pe problemele de fond si nu de forma, care sa rezolve si aspectele restante din recomandarile formulate de GRECO, se mai arata in comunicat.

In 2010, in urma evaluarii Romaniei, GRECO a formulat 13 recomandari privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, care presupuneau modificari substantiale ale legislatiei si actiunii administrative in materie

Citeste si:
Finanțarea start-up-urilor: cele mai bune opțiuni pentru afacerea...
Finanțarea start-up-urilor:...

La sfarsitul anului 2015, ulterior modificarii legislatiei privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, GRECO a constatat ca din 13 recomandari initiale in materie, Romania a implementat 8 in mod satisfacator si 5 in mod partial, concluzionand ca situatia nu mai este global nesatisfacatoare, se mai precizeaza in document.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.