Aproape toată lumea are ceva emoţii înainte de a începe un nou loc de muncă. Mereu este nevoie de puţin timp de acomodare, pentru a te obişnui cu oamenii şi să înveţi ceea ce ai de făcut. Însă, atunci când faci asta pentru prima oară, putem spune că emoţiile sunt şi mai intense.

Indiferent dacă ai 16, 22 sau 35 de ani, primul tău job este unul pe care nu-l vei uita niciodată. Acordarea atenției primului tău loc de muncă îți va oferi o perspectivă mai clară asupra a ceea ce vrei să faci în restul vieții tale. Prin urmare, pentru a construi un loc de muncă mai bun în carieră, primul job este necesar să fie luat în serios.

Deoarece cu toţii ştim că începuturile pot fi dificile, ne-am gândit să-ţi venim în ajutor cu acest articol, în care vei regăsi 3 dintre cele mai importante aspecte pe care trebuie să le cunoşti atunci când eşti debutant pe piaţa muncii.

1. Contractul de muncă

Indiferent de domeniul în care te angajezi şi de poziţia pe care o vei avea, contractul tău individual de muncă trebuie să fie încheiat de către angajator încă din prima zi. În funcţie de job, acesta va fi pe perioadă determinată sau nedeterminată, full time sau part time, activitatea va fi desfăşurată la sediul companiei sau în altă locaţie.

Verifică, înainte de a semna, dacă informaţiile despre salarizare şi bonusare (dacă au fost promise) sunt cele pe care le-aţi convenit la ultimul pas al interviului avut.

Tot în contractul de muncă vei regăsi şi informaţiile referitoare la numărul orelor de muncă prestate pe zi, la numărul zilelor muncite pe lună, la numărul de zile de concediu şi de zile libere pentru evenimente speciale.

2. Oamenii muncitori vor fi mereu observaţi

Fiind abia începutul carierei tale, este firesc să deţii un volum mai mic de informaţii. În timp, acestea se vor înmulţi datorită experienţei acumulate şi vor fi un atu important al tău. Însă, până atunci, te poţi face remarcat, în sensul bun, şi prin seriozitatea de care vei da dovadă atunci când munceşti. Nu ne referim acum la o atitudine sobră, ci la conștiinciozitatea cu care trebuie să priveşti această parte importantă a vieţii tale.

Citeste si:
Ce trebuie să știi când treci de la angajat la freelancer
Ce trebuie să știi când treci...

Ai grijă să ajungi mereu la timp la muncă, să te învoieşti doar dacă ai un lucru important de rezolvat şi să-i tratezi pe toţi cei din jurul tău (clienţi, colegi, superiori) cu respect.

3. Adoptă o atitudine pozitivă

Prima zi de lucru poate varia mult, în funcţie de companie şi de domeniu. Unele companii alocă un timp mai mare de acomodare pentru noii angajaţi, în timp ce altele consideră că cel mai bine este să înveţi lucrurile din mers, începând lucru propriu-zis încă din prima zi. Indiferent care va fi situaţia, este bine să ai mereu o atitudine deschisă.

Respectă dress code-ul companiei, pentru a nu face notă discordantă, foloseşte-te de pauza de masă pentru a socializa cu ceilalţi, utilizează cât mai puţin posibil telefonul mobil personal şi află care sunt aşteptările profesionale pe care noii tăi superiori şi colegi le au de la tine.

Citeste si:
Impactul surprinzător al zilelor libere asupra românilor
Descoperă impactul...

Te sfătuim să nu-ţi fie ruşine să întrebi atunci când nu ştii ceva, deoarece acesta este cel mai simplu mod de a înţelege exact ceea ce se doreşte de la tine. Fie că discuţi cu un coleg, fie cu un superior, ori chiar cu prietenii sau părinţii tăi, faptul că soliciţi ajutor denotă că vrei să înţelegi repede şi bine un aspect, iar acest lucru este mereu apreciat. Cu cât vei fi mai bine pregătit, cu atât vei trece mai uşor peste emoţiile acestei noi etape din viaţa ta.


Despre autor:

Valentina Podgorneac
Valentina Podgorneac este originară din Republica Moldova și la vârsta de doar 16 ani a ales să se mute la București pentru a-și continua studiile liceale. În anul 2017 a absolvit un colegiu cu profil economic, însă pasiunea pentru scris a fost mult mai puternică decât orice altă dorință. În timpul studiilor a redactat comunicate de presă în cadrul Organizației Studenților și Elevilor Basarabeni din București. A efectuat stagii de practică la agenția de presă RADOR și la Biroul de Comunicare al Ministerului Educației, acumulând multe informații și sfaturi utile pentru viitoarea sa carieră. A urmat un Curs de Dicție și Discurs Public cu Veronica Coberman, mentor în comunicare.

Valentina Podgorneac este absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, iar de mai bine de un an face parte din familia 9AM. Iubește să știe tot ce mișcă, să fie informată, și la rândul ei, să informeze și pe alții, deoarece un om informat este un om puternic. Pentru ea, scrisul nu este doar o pasiune, ci un stil de viață.
Mai multe

Ultima actualizare: 28 Noiembrie 2023 - 12 : 11

Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.