A fi sănătos nu înseamnă doar îngrijirea trupului, ci și a creierului, pentru că de asta depinde, în bună măsură, calitatea vieții. La fel ca oricare alt organ, și creierul are nevoie de activitate pentru a se păstra sănătos și pentru a-și menține funcția cognitivă și memoria. O anumită reducere a capacității cerebrale, în general, este normală odată cu înaintarea în vârstă, dar există soluții care pot încetini și chiar preveni declinul mintal. Aceste activități sunt ideale și funcționează ca o adevărată gimnastică pentru creier.

1. Dansul. Învățarea unor noi mișcări de dans activează creierul și stimulează procesul de formare a noi conexiuni neuronale. Apariția de noi legături între celulele nervoase este cea mai bună cale care împiedică degenerarea neuronală, cauza principală a îmbătrânirii creierului. În plus, dansul este un antidot pentru stres, considerat un factor extrem de toxic pentru sănătatea creierului. Nu întâmplător una dintre strategiile folosite în centrele de ingrijire batrani este dansul, ca mod de petrecere a timpului în mod plăcut și activ.

2. Exercițiile fizice. Orice formă de activitate fizică are ca efect creșterea fluxului de sânge către creier, iar sângele conduce spre celulele nervoase oxigen și nutrienți. Exercițiile fizice fac creierul mai eficient și mai adaptabil, dar stimulează și producția de endorfine. Doar 20 de minute de mișcare pe zi ne pot ajuta să gândim mai clar.

3. Testele și problemele. Testele de cultură generală, problemele de matematică, simple sau mai complicate, jocurile de logică, rebusurile și chestionarele pe diverse teme sunt exerciții excelente pentru a menține funcția cognitivă activă. În plus, acestea reprezintă activităţi care stimulează formarea de noi conexiuni neuronale.

4. Provocările noi. Însușirea de abilități reprezintă stimuli foarte buni pentru sănătatea creierului deoarece activează noi legături între neuroni, dar și reflexe condiționate. În consecință, este util să înveți la orice vârstă. Fie că este vorba despre lucrul manual, olărit sau pictură, orice activitate nouă este un stimul important pentru creier.

Citeste si:
Primul centru de terapie prin dans a fost deschis la Bârlad
Terapia prin dans, o metodă...

5. Observarea detaliilor. Aduce un dublu beneficiu. Este un exercițiu de atenție și un stimul pentru activitatea mintală. Observarea detaliilor crește atenția generală, capacitatea de concentrare și focalizare pe un subiect. Efortul de analiză a detaliilor este un excelent exercițiu de observație, util atât tinerilor, dar și seniorilor.

6. Activitățile care gestionează și reduc stresul. Stresul este un ucigaș de neuroni şi, mai mult, afectează memoria într-un mod ireversibil. Practicarea unor activități care reduc stresul sunt forme de terapie pentru creier. Cele mai bune astfel de practici antistres sunt: meditația, yoga, tehnicile de respirație, lucrul manual și activitățile repetitive plăcute.

7. Învățarea. Una dintre cele mai bune căi care pot ajuta la păstrarea sănătății creierului, la orice vârstă, este aceea de a învăța. Lectura, participarea la seminarii şi cursuri de perfecționare sau de orice fel (de la programare IT, până la cursuri de gătit) sunt benefice sănătății cerebrale. Învățarea ajută la prevenirea demenței.

8. Muzica. Considerată o sursă de fericire pentru creier, muzica reduce nivelul de stres care inhibă memoria. Muzica ajută, de asemenea, la o mai bună concentrare.

Citeste si:
Patru obiceiuri mici care te ajută să-ți protejezi creierul
Patru obiceiuri mici care te...

9. Activitățile domestice. Orice activitate domestică este o bucurie pentru creier. S-a dovedit că dezordinea poate fi o sursă de stres, iar în replică, activităţile în casă ne fac bine. Practic este vorba despre o combinație între strategie și mișcare.

10. Dezbaterile. Discuțiile, chiar și cele polemice, despre orice subiect (sport, politică, afaceri etc.) sunt utile. Atâta vreme cât rămâne în limita dialogului fără stres și patimă, o dezbatere este sănătoasă. Te obligă să gândești, să faci analize de context, să îți susții punctul de vedere, să fii logic și să găsești argumente, iar toate acestea formează noi căi neuronale.

Pentru menținerea unui creier activ este important, de asemenea, să faci alegeri echilibrate în ceea ce privește stilul de viață, cum ar fi să mănânci sănătos, să eviți alcoolul și tutunul și să ții sub control problemele de sănătate precum diabetul sau colesterolul.

Citeste si:
Stângacii văd lumea diferit față de dreptaci: Explicația oamenilor...
Stângacii văd lumea diferit...


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.