Potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor Publice, la opt luni deficitul bugetului general consolidat era de 14,6 miliarde lei, respectiv 1,54% din PIB.

Anul trecut in aceeasi perioada, bugetul general consolidat se incheia cu un deficit de 6,6 miliarde de lei (0,79% din PIB).

In perioada ianuarie - octombrie 2018, veniturile bugetului general consolidat, in suma de 232,3 miliarde lei, au reprezentat 24,5% din PIB, si sunt mai mari cu 11,8%, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Se inregistreaza cresteri fata de anul precedent in cazul incasarilor din contributiile de asigurari (+37,8%) si din veniturile nefiscale (+18,5%). Potrivit Ministerului Finantelor, incasarile din contributiile sociale au fost influentate pozitiv, incepand din februarie, de transferul contributiilor din sarcina angajatorului in sarcina angajatului.

Incepand cu luna mai, se constanta o imbunatatire a colectarii veniturilor din TVA, astfel acestea au crescut cu 9% fata de realizarile aceleiasi perioade din 2017, ajungand la o valoare de 47,9 miliarde lei pe primele zece luni ale anului in curs. Veniturile din accize au fost in suma de 23,7 miliarde lei (2,5% din PIB) cu 7,9% mai mari comparativ cu perioada similara a anului precedent. De asemenea, incasarile din impozite si taxe pe proprietate au crescut cu 4,4% fata de aceeasi perioada a anului 2017.

Pe de alta parte, s-au inregistrat scaderi ale incasarilor din impozitul pe salarii si venit cu 26,1% pe fondul reducerii, incepand cu 1 ianuarie 2018, a cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%, masura care s-a reflectat in incasari incepand cu luna februarie 2018. De asemenea, se inregistreaza o diminuare cu 45,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati ca urmare a aplicarii OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule.

Sumele de la Uniunea Europeana in contul platilor efectuate sunt de 11,3 miliarde lei.

Cheltuielile bugetului general consolidat sunt in suma de 253,2 miliarde lei, cu 18,1% mai mari fata de aceeasi perioada din anul precedent.

Cheltuielile de personal sunt cu 25,4% mai mari pe fondul majorarile salariale acordate in temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 10,1%

Cresteri semnificative se inregistreaza atat la bugetele locale, cat si la bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si la bugetele institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii bugetare. Subventiile sunt mai mari cu 10,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent, mentinandu-se la acelasi nivel ca procent din Produsul Intern Brut, respectiv 0,6%, scrie Agerpres.

Dobanzile sunt cu 25,5% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut, reprezentand 1,2% din PIB, intrucat in luna octombrie 2018 s-a inregistrat un varf de plata al dobanzilor, avandu-se in vedere cumularea datelor de plata a dobanzilor aferente mai multor titluri de stat de tip benchmark.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de anul precedent cu 12,1%, fiind influentate, in principal, de majorarea cu 9% a punctului de pensie de la 1 iulie 2017, ajungand la 1000 lei, respectiv cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungand la 1100 lei, de cresterea nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei, precum si majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 20,6 miliarde lei, cu 40,2% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Pentru intregul an, tinta de deficit bugetar este de 2,97% din PIB

Comisia Europeana a solicitat recent Romaniei o ajustare structurala anuala de cel putin 1% din PIB avand in vedere evolutiile inregistrate ca urmare a lipsei de actiuni din partea tarii pentru a-si corecta abaterea semnificativa de la traiectoria de ajustare spre obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO).

Comisia Europeana a atras atentia ca deficitul public al Romaniei a crescut de la 0,5% din PIB in 2015 la 2,9% din PIB in 2016 si este prognozat sa ajunga la 3,3% din PIB in 2018, la 3,4% din PIB in 2019 si la 4,7% din PIB in 2020, cel mai ridicat deficit din UE.