20 Decembrie 2016 , 18:15 in Business
Banii sunt o parte integrata a vietii noastre, iar piata financiara devine tot mai complexa, facand totodata dificil pentru consumatori sa o inteleaga si sa stie cum sa isi administreze finantele. In acest context, proportia posesorilor de cont bancar a crescut in Romania cu 15% in ultimii ani.

Astfel, numarul celor cu varsta peste 15 ani, care detin un cont in banca, a crescut de la 45%, cat era in 2011, la 60%, in 2014, dupa cum arata raportul OECD/INFE. Insa proportia celor care beneficiaza de o educatie in domeniul financiar la un nivel superior este de doar 30%, conform raportului independent - Graduate Barometer 2016 - lansat de Trendence Institut, ceea ce demonstreaza ca educatia financiara nu mai poate fi vazuta drept optionala, ea jucand un rol esential in buna functionare a unei societati.

Carentele la nivelul educatiei financiare se resimt la nivelul intregii Europe

Studiile efectuate in ultimii ani au aratat o instruire financiara redusa a europenilor, in termeni de cunostinte financiare, atitudini si comportament.

Prezentat in raportul emis de OECD/INFE privind literatia financiara in Europa, un studiu realizat in Marea Britanie a urmarit legatura existenta intre cunostintele financiare si obiceiul de consum al utilizatorilor de credite.
Rezultatele arata ca britanicii care recurg la un astfel de servicu bancar au mai putine cunostinte financiare decat cei care nu folosesc. In plus, cei care detin mai putine cunostinte in acest domeniu sunt cei care au credite de o valoare mai mare decat cei literati in domeniul financiar.

Un alt studiu prezentat de OECD/INFE, cu privire la cunostintele europenilor in materie de termeni financiari, arata ca europenii au nevoie de ajutor pentru a intelege si a utiliza in mod eficient anumite produse financiare, pentru ca nu inteleg termenii. Lipsa familiaritatii cu acesti termeni, poate duce la supra-indatorare sau la o utilizare iresponsabila a creditului, precum si la a face dificila economisirea sau investitiile.

Potrivit unui comunicat remis 9am, in unele tari, numarul ridicat al datoriilor a fost considerat drept o urmare a carentelor existente in literatia financiara, asa ca guvernele au recurs la educatie financiara si recomandari pentru a preveni supra-indatorarea si diminuarea consecintelor de ordin financiar.

„Educatia financiara este o componenta a educatiei la modul general, iar societatea in care traim ne obliga sa avem un nivel cel putin minimal de cunoastere in acest domeniu, pentru ca evolutiile prezente si viitoare impun un astfel de demers. Romania s-a confruntat, din pacate, cu multe situatii in care lipsa educatiei financiare a condus la contexte controversate, uneori dramatice, cu un impact major asupra unei parti importante a populatiei. Este asadar bine sa ai raspunsurile, sa iti pui intrebari obiective inainte sa optezi pentru un anumit serviciu bancar sau nebancar si astfel, fara indoiala, cazuri precum creditele „cu buletinul”, sau cele imobiliare, in diverse valute, cu evolutii surprinzatoare in ultimii ani, ar fi putut sa fie evitate, pentru ca multi dintre cei care au acceptat sa semneze astfel de contracte ar fi cautat o serie de raspunsuri, inainte de a da curs unui astfel de demers. Asa ca, daca reusim sa inlaturam, intr-o oarecare masura, ignoranta sau lipsa de cultura economico-financiara din multe contexte ale societatii, asta ne va ajuta”, a declarat Ovidiu Folcut, Rectorul Universitatii Romano – Americane.

Ponderea tinerilor romani care si-ar dori sa isi deschida o afacere proprie o depaseste pe cea a europenilor, fiind de 37,6%

Cunostintele in domeniul financiar contribuie puternic la o mai buna administrare a resurselor, oferind in acelasi timp si o deschidere mai pronuntata catre zona antreprenoriala. Proportia tinerilor romani care si-ar dori sa isi deschida o afacere proprie o depaseste pe cea a europenilor, procentul fiind de 37,6% in Romania, fata de 24,1% in Europa.

Urmarind sa ofere o educatie in conformitate cu nevoile actuale ale pietei muncii, care sa faciliteze o integrare usoara a tinerilor in campul muncii, Universitatea Romano-Americana ofera o gama larga de programe de studiu in domeniul stiintelor economice. Astfel, proportia studentilor care aleg o specializare din zona business in cadrul Universitatii Romano-Americane este de 49%. Totodata, numarul studentilor din cadrul Universitatii Romano-Americane care au de gand sa aleaga calea antreprenoriatului este mult mai mare decat media la nivelul Romaniei sau cea din Europa, ajungang la o proportie de 43,9%.

Un sistem financiar sanatos se bazeaza pe doi piloni: institutii care functioneaza bine si consumatori competenti

Este responsabilitatea fiecaruia sa isi administreze corect finantele, insa si a guvernului, a sectorului economic si a institutiilor de a educa publicul, in general, intrucat competenta financiara este o conditie importanta pentru o societate economica sanatoasa.

„Cresterea nivelului de educatie financiara poate fi posibila cu o implicare mult mai mare a celor care au un cuvant de spus in aceasta privinta, fie ca vorbim de institutii de invatamant sau institutii din domeniul respectiv. Printr-o implicare mai vizibila a acestora in societate, cred ca se poate obtine un rezultat satisfacator, in care populatia sa aiba un nivel de constientizare (si cunoastere) bine puse la punct. Trebuie sa stii cate ceva despre acest domeniu fara sa fii de profesie finantist sau economist, o minima cultura financiara trebuie sa aiba intrega societate, pentru ca mai toata lumea plateste acum cu un card, sau foloseste platile online sau o parte importanta a populatiei este pusa in situatia de a se intreba daca isi ia un credit sau nu. Intr-un sistem informational mai bine pus la punct, ei ajung sa inteleaga apriori ce anume se poate intampla si sunt mai greu de indus in eroare. Ar trebui sa fie la indemana oricui sa stie sa isi calculeze dobanda pentru o suma pe care o depune in banca, sa inteleaga ca este necesar sa economisesti, in special, in perioadele in care veniturile sunt mai mari, ca sa ai pe urma cum sa faci fata cheltuielilor si in perioadele de declin, cand veniturile ti-au scazut, dintr-un motiv sau altul. Sunt lucruri pe care, cu cat le cunosti mai indeaproape, cu atat te ajuta mai mult sa intelegi si sa nu poti sa fii indus in eroare intr-un anume context. Avem multe exemple in care societatea noastra a putut fi manipulata tocmai din cauza acestor carente de informare si de cultura financiara”, a adaugat Ovidiu Folcut.

Competentele financiare sunt o componenta esentiala pentru bunastarea individului si o economie sanatoasa

Educatia financiara contribuie masiv la un comportament financiar responsabil al oamenilor. Un nivel scazut al competentelor financiare consumatorilor are consecinte atat la nivel micro, cat si macro. In lipsa unei baze a cunostintelor de ordin financiar, oamenii nu au control asupra cheltuielilor lor, nu sunt constienti de riscurile financiare si nu stiu cum sa procedeze in cazul unor situatii deosebite - pierderea locului de munca, apariția unor probleme de sanatate, pentru a-si controla finantele. In acest context, supra-indatorarea devine o amenintare reala si frecventa unor astfel de cazuri este tot mai mare. Cei cu o cultura financiara solida in domeniul financiar au control asupra finantelor lor si fac alegeri responsabile atunci cand vine vorba de cheltuielile de nevoi personale si nu numai.

Educatia financiara a reprezentat subiectul dezbaterii publice care s-a desfasurat in luna noiembrie, in cadrul Universitatii Romano-Americane. Organizata, in parteneriat, de Universitatea Romano-Americana, Autoritatea de Supraveghere Financiara, Institutul de Economie Mondiala, Institutul de Studii Financiare, sub egida Dezbaterii Nationale pentru Educatie si Cercetare – Romania educata, un proiect initiat de Presedintia Romaniei, actiunea a avut drept tema „Educatie financiara: Sa vorbim despre viitor!”, evenimentul si-a propus sa aseze la aceeasi masa, multe dintre institutiile interesate de imbunatatirea nivelului de financial alfabetizarea in Romania.

Agenda acestui dialog a urmarit sa ofere o privire de ansamblu asupra:

• situatiei actuale a sistemului educational, din perspectiva tuturor partilor implicate,
• nevoilor existente de educatie financiara, izvorate din nevoia de a cunoaste pentru a
imbunatatii nivelul bunastarii viitoare,
• posibilitatilor de crestere a nivelului incluziunii financiare viitoare,
• modalitatilor concrete, moderne, de implementare a unor sisteme de educatie financiara.



Te-ar putea interesa si:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Twitter

Aboneaza-te la 9AM sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Educatia financiara: De ce nu mai poate fi o varianta optionala in Romania.


Ultima ora din Business pe 9AM