Business18 Noiembrie 201610:15de Clara Vacaru

Lectura de 5 minute

Numele „Black Friday” iti (mai) spune ceva? :) Mai ales acum, in luna noiembrie, ar trebui sa fii pe faza! Daca la noi in tara putem numara pe degete anii de istorie ai aceste zile, in strainatate Black Friday este deja o traditie.

Curios sau nu, acest fenomen impacteaza viata multor oameni si entitati in momentul in care are loc. Fie ca esti magazin online, un simplu client sau… jucator la bursa, cu siguranta vei resimti efectele acestei zile.

De altfel, una dintre intrebarile fundamentale pentru investitori este aceea daca Black Friday influenteaza sau nu actiunile la bursa ale marilor comercianti. Si daca da, in ce mod se intampla acest lucru?

Cel mai bine, in astfel de cazuri, este recomandat sa apelezi la profesionisti in tranzactionari bursiere. Oameni cu pregatire temeinica in problematica actiunilor de pe bursa te pot ajuta sa iei deciziile corecte daca te afli intr-o astfel de situatie.

Ce este Black Friday?

Citeste si:
Iohannis: Actiunile premierului genereaza grave blocaje
Iohannis: Actiunile...

In traducere libera “Vinerea neagra”, Black Friday este ziua care urmeaza Zilei Recunostintei din Statele Unite si care deschide practic sezonul cumparaturilor de Craciun. Cum Ziua Recunostintei este serbata intotdeauna in ultima zi de noiembrie, Black Friday are loc in fiecare an, teoretic, intre 23 si 29 noiembrie.

Am spus teoretic, pentru ca faptele si concurenta dintre marii retaileri pot conduce si la “lovituri sub centura”, de genul: Black Friday-ul din acest an are loc cu trei saptamani mai devreme la Amazon decat la eBay …

Concurenta dintre marii jucatori de pe piata comertului international este explicabila, inainte de orice, prin volumul mare de vanzari pe care il produce fiecare dintre ei, si implicit prin profitul pe care il genereaza sarbatoarea Black Friday.

Cum a fost la ei

In S.U.A., “Vinerea neagra” a aparut la mijlocul anilor ‘60, cand companiile acordau cateva zile libere angajatilor. Cu timpul, a doua zi dupa Ziua Recunostintei a devenit un reper pentru balanta contabila a comerciantilor: profitul inregistrat in aceasta zi/perioada era determinant pentru intregul an.

Citeste si:
eMAG - noi produse la reducere de Black Friday
eMAG - noi produse la...

In plus, se spune ca termenul de “negru” vine tot din contabiliatea magazinelor, care subliniau cu o linie neagra profitul inregistrat si cu o linie rosie, pierderile suferite.

In Statele Unite al Americii mai exista o explicatie pentru termenul de „Black Friday”, ce provine inca de la mijlocul anilor 1860. La acea vreme a avut loc una dintre marile “patimi” ale bursei americane. Ce s-a intamplat mai exact? In acea perioada, guvernul S.U.A. avea nevoie de bani pentru a reconstrui tara dupa Razboiul Civil. Pentru a grabi acest proces, oficialii s-au gandit sa imprumute bani de la populatie prin emiterea de titluri de stat.

Ca la orice actiuni de acest gen, instantaneu au aparut speculantii: James Fisk si Jay Gould au profitat de faptul ca in randul populatiei se infiripase zvonul ca obligatiunile vor fi rascumparate in aur, astfel incat au preluat controlul pietei. Cei doi au inceput sa cumpere aur, pretul metalului pretios a ajuns la un nivel maxim ce nu a mai fost depasit decat ulterior in 1960, iar actiunile s-au prabusit! A fost una dintre lectiile amare ale bursei americane, careia specialistii i-au dat numele de “Black Friday”.

Cum a fost la noi

Cum spuneam, Black Friday a aparut la noi in tara in anul 2011, la initiativa eMag si Flanco, care au inregistrat vanzari record de fiecare data cand au organizat-o. Cum era de asteptat, modelul a fost preluat si de alti jucatori de pe piata comertului online si offline si, iata-ne, si acum cum ne apropiem de cea de-a cincea editie.

Citeste si:
Marii retaileri solicita Guvernului inchiderea mall-urilor din Romania
Marii retaileri solicita...

Evident, concurenta tot mai acerba pe aceasta piata a comertului traditional, dar mai ales online, a dus la diversificarea practicilor pentru aceasta zi speciala. Comerciantii incearca sa-si multumeasca cat mai mult clientii, se intrec in oferte si spera sa castige cat mai mult din volumele de vanzari generate.

Cat de mult influenteaza Black Friday pretul actiunilor?

Atat la noi, dar mai ales in strainatate, a existat o preocupare constanta in a stabili daca exista sau nu o stransa legatura intre cel mai mare eveniment anual in materie de promotii si pretul actiunilor de la bursa.

In prima faza, pana la aparitia si dezvoltarea internetului, investitorii erau extrem de atenti la tot ceea ce ar putea prevesti succesul sau esecul Black Friday. Vorbim, evident, de perioada in care cumparatorii se asezau de noaptea in fata magazinelor pentru a ocupa un loc cat mai in fata la deschidere. Daca erau sanse mari de ploaie, iar prognoza se adeverea, succesul Black Friday nu mai era la fel de mare ca atunci cand vremea era buna.

Conform specialistilor de peste ocean, in aceasta perioada investitorii la bursa tineau cont de tot ce se intampla in aceasta zi sau perioada din an si luau decizii in consecinta. Trebuie precizat insa ca totul se facea la modul empiric, fara a exista date clare care sa certifice un anume impact al Black Friday in ceea ce se intampla pe piata de actiuni.

Aparitia internetului si a magazinelor online a schimbat complet datele problemei. Clientii nu trebuie sa mai astepte in frig sau ploaie, iar retailerii nu-si mai fac griji decat pentru serverele lor care sa faca fata cererii extrem de mari din partea clientilor.

Odata cu internetul s-au dezvoltat si mijloacele de analiza ale specialistilor. Iar concluziile aparute s-ar putea sa surprinda…

Analiza lui Hulbert

Odata cu trecerea timpului, unii analisti au opinat ca rezultatele de Black Friday influenteaza in mare masura rezultatea financiare pe Q4, prin urmare si pretul actiunilor la bursa. Din nou, lipseau cifrele atat de necesare unei pozitii argumentate corespunzator.

Mark Hulbert, unul dintre cei mai apreciati analisti ai Market Watch, a analizat in detaliu pe un esantion de 144 de ani performanta bursei de valori imediat dupa Black Friday si ceea ce s-a intamplat pana la finalul anului calendaristic.

Concluzia?

Nu exista nicio dovada care sa ateste ca exista o legatura stransa intre cifrele obtinute de companii de Black Friday si performantele imediate si ulterioare ale pietelor de actiuni! Acest lucru s-a intamplat in 2008. De atunci si pana in prezent nimeni nu s-a incumetat sa-l contrazica pe Hulbert.

Evident, in cazul in care se intampla ceva iesit din comun, ceva care sa atraga dupa sine miscari majore pe pietele de capital, atunci cu siguranta se va face o corelare intre cele doua. Specialistii nu exclud aceasta ipoteza, dar sustin cu tarie ca Black Friday-ul nu poate influenta pretul actiunilor decat pe termen scurt. Orice alt scenariu este trecut la capitolul “neprevazut”.

Pentru a elimina orice emotie pe care o ai despre o posibila scadere a actiunilor in apropierea sau dupa Black Friday, ori in general despre pietele de capital, contacteaza unul dintre specialistii FXORO. Aici vei gasi raspunsurile potrivite, ce se vor regasi in deciziile tale cele mai inspirate de pe viitor.



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.